ارتباط با ما در

حسینی‌کیا دبیر دوم کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با جامعه ایرانی تشریح کرد:

ریشه افزایش قیمت خودرو کجاست؟

قطعا مافیای خودرو با مافیای سکه و ارز یکی است. برخی‌ها دنبال ضربه زدن به نظام اقتصادی کشور هستند.

منتشر شده

جامعه ایرانی– دبیر دوم کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به گرانی مواد اولیه برای تولید خودرو گفت: وقتی قطعات که تحریم است گران می‌شود متاسفانه بازار به سمت نابسامانی پیش روی می‌کند. البته این گران شدن قیمت مواد اولیه و قطعات فقط  ده درصد است و باید بررسی کرد که چرا در بازار خرید و فروش خودرو تا صد در صد گرانی را مشاهده می‌کنیم.

 

دو هفته پیش بود که مدیر عامل شرکت فرانسوی رنو اعلام کرد که همچنان بر سر عهد و قرار خود با ایران هستیم و شرکت سایپا قصد همکاری در این زمینه ندارد و کارخانه را تحویل ما نمی دهد.این صحبت ها حاکی از آن است که خبرهای منتشر شده در برخی از رسانه ها مبنی بر خروج رنو از ایران صحت ندارد و خودرو سازان داخلی سعی بر خروج تمامی شرکت‌های خارجی از کشور را دارند تا بتوانند سلطه خود بر بازار را حفظ کنند.

 

بنابه گفته محمد رضا منصوری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس قدرت مافیای خودرو به قدری زیاد بوده که سایت‌های خارجی را هم خریده و خبرهای کذب منتشر می‌کند.

 

سید جواد حسینی کیا نماینده سنقر و دبیر دوم کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با جامعه ایرانی ضمن تایید این خبر افزود: ابتدای امر باید اصل قرار داد را  مشاهده کرد که تا به امروز این قرار داد به دست کمیسیون صنایع نرسیده است ولی باید دید آیا شرکت رنو به توافقات خود عملکرده که امروز توپ را در زمین شرکت سایپا می اندازد.

 

حسینی کیا اضافه کرد: اگر ظرفیت همکاری با شرکت‌های خودروسازی خارجی وجود داشته باشد قطعا شرکت خودرو سازی سایپا استقبال خواهد کرد و در میانه راه این شرکت‌ها را تنها نمی‌گذارد.

 

وی در ارتباط به روند کند تغییر مثبت در شرکت‌های خودروسازی سایپا و ایران خودرو گفت: مسیر توسعه و رشد در این چهل سال بسیار کم بوده است. باتوجه به حمایت‌هایی که دولت از این خودرو سازها دارد باید روند رشد سریعتر شکل گیرد. البته تنوع خودرویی بعد از گذشت چهل سال افزایش پیدا کرده است ولی فاصله چشمگیری با استانداردهای روز دنیا داریم.

 

دبیر دوم کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: یکی از مشکلات در زمینه تولید خودرو بحث تحقیقات است. باید ذائقه مردم را در طراحی‌ها لحاظ کرد به هرحال این خودرو برای مردم تولید می‌شود و مطابق با سلیقه‌ آن‌ها باید طراحی شود. مشکل نیروی کار مازاد هم بخش دیگری از مشکلات در زمینه تولید خودرو است. شرکت سایپا یازده هزار نفر و شرکت ایران خودرو پنج هزار نفر نیروی کار مازاد دارند که هزینه تمام شده خودرو را برای ما افزایش می‌دهند.

 

این عضو کمیسیون صنایع و معادن با تاکید بر حل موضوع التهابات اخیر در بازار خرید و فروش خودرو و چند برابر شدن قیمت افزود: وقتی که هنوز دانش فنی تولید خودرو را نداریم؛ تحریم‌ها اثرگذار خواهد شد و با احتساب همه موارد تولید خودرو کاهش پیدا می‌کند و هزینه تمام شده آن زیاد می‌شود.

 

نماینده سنقر اضافه کرد: اگر قیمت تمام شده خودرو کاهش پیدا نکند شاهد التهابات بیشتر در بازار خودرو خواهیم بود. امروزبیش از یک‌هزار و پانصد میلیارد تومان نقدینگی در دست مردم است. پیشنهاد مجلس این است که نقدینگی در دست مردم است به سمت تولید و سرمایه گذاری در تولید خودرو هدایت شود. با نگاه به ذائقه مردم و کشورهای همسایه می‌توانیم به قطب تولید خودرو در حوزه آسیا تبدیل شویم.

 

سید جواد حسینی کیا افزود: یکی دیگر از پیشنهادات مجلس این است که اگر در آینده قراردادی بین ایران و کشورهای اروپایی و یا آسیایی برای تولید خودرو بسته ‌شود. باید بیست درصد از تولید خودرو در ایران را در کشورهای طرف قرار داد فروخته شود و این موضوع باید در بندهای قرار داد ذکر شود.

 

وی ادامه داد: یکی دیگرازموانع تولید سود وام‌های بانکی است که فشار برروی تولیدکنندگان داخلی خودرو می‌آورد. قطعا کیفیت و استانداردها پایین می‌آید و متناسب با آن قیمت تمام شده افزایش پیدا می‌کند تا بتواند سود وام دریافتی را جبران کند. باید منابع و فاینانس‌ها جهت دهی مناسب داشته باشد تا شاید کمی از التهابات برطرف شود.

 

این عضو کمیسیون صنایع و معادن افزود: انتظارات مردم نسبت به امنیت و ایمنی خودروهای داخلی به حق است و امیدواریم خودروسازها سرعت رشد و تولید علم و فناوری خود را افزایش داده تا بتوانیم به سرعت از موانع عبور کنیم.

 

حسینی کیا ادامه داد: دولت فقط چهارده درصد از سهام شرکت‌های خودروسازی سایپا و ایران خودرو را در اختیار دارد اما همین چهارده درصد تبدیل به حیات خلوت دولت شده است زیرا که در تصمیمات هیئت مدیره با انتخاب سه عضو از پنج عضو کلی اثرگذار است. این موضوع ضعف بزرگی است که تنها راه درمان آن خروج دولت از تصدی‌گری در عرصه مدیریت و سهام داری این شرکت‌ها و واگذاری کامل آن به بخش خصوصی است.

 

دبیر دوم کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به گرانی مواد اولیه برای تولید خودرو گفت: وقتی قطعات که تحریم است گران می‌شود متاسفانه بازار به سمت نابسامانی پیش روی می‌کند. البته این گران شدن قیمت مواد اولیه و قطعات فقط  ده درصد است و باید بررسی کرد که چرا در بازار خرید و فروش خودرو تا صد در صد گرانی را مشاهده می‌کنیم.

 

سید جواد حسینی کیا نماینده سنقر و دبیر دوم کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به سهل انگاری سازمان نظارتی مانند تعزیرات حکومتی در خرید و فروش خودرو افزود: اگر تخطی از خودروساز است باید با آن برخورد جدی شود و اگر تخطی از مافیا خودرو باشد باید با آن ها برخورد جدی شود. مجلس طی جلسات فشرده این التهابات را بررسی کرد و به مسئولین اجرایی ذیربط تذکرات لازم را داده است.

 

وی در پایان گفت: قطعا مافیای خودرو با مافیای سکه و ارز یکی است. برخی‌ها دنبال ضربه زدن به نظام اقتصادی کشور هستند. موسسات مالی و اعتباری با ورشکستگی خود باعث شدن مردم اعتماد خود را به نظام بانکی و مالی از دست بدهند و با سرمایه‌های سرگردان خود هجوم به بازارهای ارز و سکه و خودرو آوردند تا بتوانند سرمایه خود را حفظ کنند و تمامی این موارد باعث شد که آشفتگی‌های اخیر را در تمامی بازارها مشاهده کنیم.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.