ارتباط با ما در

بنیادی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس در گفت‌وگو با جامعه ایرانی تاکید کرد

ضرورت تابوشکنی در بحث ابتلا به ایدز از طریق رابطه جنسی

بهروز بنیادی نماینده مردم کاشمر، بردسکن، خلیل آباد تاکید کرد: باید اذعان کرد در بحث آموزش و پیشگیری خیلی هم به مردم اطلاعات کافی ندادیم. در مسائلی که مربوط به روابط جنسی می شود ما محدودیت برای خودمان قائل هستیم.

منتشر شده

جامعه ایرانی – عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر ضرورت آموزش برای جلوگیری از ابتلا به ایدز به ویژه از طریق رابطه جنسی اضافه کرد: اولین چیزی که در آموزش نیاز داریم کنار گذاشتن تابوها است. باید همه به این آگاهی دست پیدا کنند که می‌توان از ابتلا به اچ آی وی جلوگیری کرد برای آن نیز درمان‌هایی نیز وجود دارد.

مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت اعلام کرد که ‌بر اساس نظام جامع مدیریت داده های الکترونیک اچ آی وی کشور، تا پایان سال ۱۳۹۶ مجموعا  ۳۷۶۵۰ نفر مبتلا به اچ آی وی شناسایی، ثبت و گزارش شده است که  ۸۳ درصد  آنان را مردان و ۱۷ درصد را زنان تشکیل می دهند و ۵۱ درصد موارد ثبت شده در گروه سنی ۲۱ تا ۳۵ سال هستند.

بر اساس این نظام گزارش دهی، از کل موارد شناخته شده تعداد ۱۳۲۹۳ نفر فوت ثبت شده است و ۱۵۲۷۸ نفر نیز وارد مرحله ایدز (اچ آی وی پیشرفته) شده‌اند.

این در حالی است که الگوی راه انتقال و درصد ابتلای زنان و مردان در سال‌های اخیر تغییر کرده است؛ به گونه‌ای که از کل موارد شناسایی و گزارش شده در سال ۱۳۹۶، ،۳۲درصد موارد ثبت را زنان و ۶۸ درصد آنها را مردان تشکیل می‌دهند  و راه احتمالی انتقال در ۳۳ درصد موارد اعتیاد تزریقی،  ۴۷ درصد روابط جنسی (۲۴درصد زن و ۲۳ درصد مرد)؛ ۲درصد مادر به کودک و در ۱۸ درصد راه احتمالی ابتلا بیان نشده است.

ضمنا هیچ مورد ابتلا جدیدی از طریق خون و فرآورده‌های خونی ثبت نشده است.

همچنین از کل زنان مبتلا از طریق روابط جنسی در سال ۱۳۹۶، ۴۵ درصد موارد همسر فرد مبتلا به اچ آی وی و ۲۹ درصد  نیز همسر فرد دارای رفتار پرخطر بوده‌اند.

در سال ۱۳۹۶ راه احتمالی انتقال ۴۶ درصد از مردان شناسایی شده، اعتیاد تزریقی و ۳۴ درصد از این افراد ارتباط جنسی است.تجربه نشان می‌دهد یکی از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از بیماری‌های مختلف، استفاده درست از آموزش است. به گفته بهروز بنیادی علاوه بر دلایل زیست‌شناختی،عوامل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیز در ابتلا به بیماری ایدز مرتبط است.

بهروز بنیادی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس در گفت‌وگو با جامعه ایرانی از تغییر الگوی انتقال بیماری اچ آی وی سخن به میان آورد و اظهار داشت: بررسی‌ها همچنین نشان می دهند که الگوی انتقال عفونت اچ آی وی و بیماری ایدز در اغلب کشورها تغییر یافته است.

نماینده مردم کاشمر، بردسکن، خلیل آباد ادامه داد: متاسفانه با نفوذ و تهاجم فرهنگی که انجام شده است و همین طور افزایش بیکاری و عدم ارتقا سطح سواد سلامت جامعه ما دچار خطا های بسیاری در این زمینه شدیم و فرصت‌ها را از دست دادیم. در خیلی از مباحث آموزشی و پیشگیری ما محروم کردیم قشر اصلی جامعه که جوانان ما هستند.

بنیادی افزود: با توجه به این‌که راه‌هایی که برای انتقال این بیماری وجود دارد، آن را جزء بیماری‌های رفتاری طبقه‌بندی می‌کند، استفاده‌ از توان خودمراقبتی در آموزش، می‌تواند باعث شود افرادی که در معرض آسیب قرار دارند، ‌برحسب توانمندی‌هایشان، از یک شیوه زندگی سالم پیروی کرده و سلامت جسمی و روانی خود را حفظ کنند.

اولین چیزی که نیاز داریم آموزش کنار گذاشتن تابوها است

عضو فراکسیون امید مجلس با تاکید بر ضرورت آموزش برای جلوگیری از ابتلا به ایدز به ویژه از طریق رابطه جنسی اضافه کرد: اولین چیزی که در آموزش نیاز داریم کنار گذاشتن تابوها است. باید همه به این آگاهی دست پیدا کنند که می‌توان از ابتلا به اچ آی وی جلوگیری کرد برای آن نیز درمان‌هایی نیز وجود دارد.

این نماینده مجلس گفت: بررسی‌های جهانی نشان می‌دهند که تلفات و آسیب‌های اجتماعی ناشی از هیچ بیماری عفونی دیگری به اندازه ایدز نبوده است و این بیماری در بسیاری از کشورها یکی از عوامل اصلی منجر به مرگ است.

وی یاد آور شد: تماس‌های جنسی غیر ایمن، استفاده از سرنگ‌ها و  لوازم تیز و برنده به ویژه در معتادان تزریقی و همچنین انتقال از مادر مبتلا به ویروس اچ آی وی به نوزاد، از جمله عوامل اصلی شیوع عفونت اچ آی وی و بیماری ایدز در جهان بوده است. البته در برخی از کشورها سه عامل فوق تا حد زیادی کنترل شده‌اند که همین امر موجب کاهش قابل ملاحظه موارد ایدز در برخی از کشورها شده است.

بنیادی گفت: مهاجرت، نابسامانی‌های فرهنگی، خرده فرهنگ‌ها، تضاد فرهنگی، بی‌سوادی، بیکاری، فقرو مسائل اقتصادی که کشور با آن‌ها دست به گریبان است از ارکان ناپایداری فرهنگی است که می‌تواند زمینه های معضلات اجتماعی و از آن جمله زمینه ابتلا و اشاعه بیماری ایدز را فراهم کند.

آموزش کافی در مباحث پیشگیری نداشتیم

نماینده کاشمر افزود: آموزش کافی در مباحث پیشگیری نداشتیم و محدودیت‌هایی را برای خود اعمال کردیم که آسیب آن به کشور رسیده است. باید هرچه زودتر وزارت بهداشت در مباحث پیشگیری و آموزش و ارتقا سطح سواد سلامت حرکت‌های بیشتری را انجام دهد.

وی ادامه داد:صدا و سیما و رسانه‌های دیداری و شنیداری ما شفاف‌تر موضوع را با مردم در میان بگذارند و این موضوع مانند کوه یخی نباشد که نوک قله آن را از دور مشاهده می‌کنیم و بعد دچار مشکلات عدیده‌ای در این زمینه شویم.

بنیادی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر در بحث خودکنترلی و خود مراقبتی توصیه های فراوانی شده اما علی‌رغم این همه توصیه باز ۴۷ درصد ابتلا به ویروس اچ آی وی از طریق روابط جنسی است؛گفت: باید اذعان کرد در بحث آموزش و پیشگیری خیلی هم به مردم اطلاعات کافی ندادیم.در مسائلی که مربوط به روابط جنسی می شود ما محدودیت برای خودمان قائل هستیم. بنابه شرایط کشور با خود این تصور را داریم که قبح مساله ریخته نشود. ولی از آن طرف با پافشاری بر آموزش‌های ناکافی متاسفانه شاهد رشد آمار مبتلایان به ایدز هستیم.

نماینده مردم کاشمر، بردسکن، خلیل آباد مطرح کرد: باید از تمامی جامعه‌شناسان و روان شناسان در امر آموزش مشاوره گرفت و از توانمندی این قشر برخوردار شد. کارشناسان می‌توانند نظرات و دیدگاه‌های خود را در این زمینه که چطور در جامعه اسلامی می‌توانیم این آموزش‌ها را به مردم و مخصوصا اقشاری که مورد آسیب واقع می‌شوند، ارائه دهند.

بهداشت و سلامت تنها بحث وزارت بهداشت نیست

وی اضافه کرد:البته بهداشت و سلامت تنها بحث وزارت بهداشت نیست بلکه این موضوع فرا بخشی و اجتماعی است و باید حتما این موضوع را تمامی کارشناسان و اساتید و دانشگاه‌ها و مسئولین پیگیری کنند تا به جواب مطلوب دست پیدا کنیم.

عضو فراکسیون امید مجلس گفت: تا زمانی که مخفی کاری و پنهان کاری در این مسائل وجود دارد؛ وضع به همین منوال است. بایستی مردم را در این مسائل محرم بدانیم و در این زمینه‌ها شفاف‌سازی کنیم. خیلی از کشورها آزمایش‌های رایگان دارند و کسانی که خودشان مشکوک هستند وقتی به این مراکز مراجعه می‌کنند می‌توانند آزمایشات لازم را رایگان انجام دهند و از سلامتی خود مطلع شوند. بایستی کمیته‌ای که در این زمینه در وزارت بهداشت است بیشتر فعالیت کند.

بهروز بنیادی عضو کمیسیون بهداشت مجلس در مورد افزایش نرخ اعتیاد در آمار ارائه شده وزارت بهداشت گفت: پاسخ‌گویی باید از دستگاه‌هایی که متولی امر هستند، انجام شود و توضیح دهند که چرا نتوانستند به وظایف خود در پیشگیری از اعتیاد عمل کنند. بحث، بحث فرا بخشی است و مقصر یک فرد نیست. دستگاه‌های متولی امر شاید آرامش فکری نداشتند تا در این مساله ورود پیدا کنند.

کشور دچار یک سری از مشکلاتی است که به نوعی از بیرون تحمیل می شود

وی افزود: کشور دچار یک سری از مشکلاتی است که به نوعی از بیرون تحمیل می‌شود. دقت کافی در دستگاه ها وجود ندارد. امیدواریم دستگاه ها به نحو احسن وظایف خود را درقبال سلامت جامعه ادا کنند.

بهروز بنیادی نماینده مردم کاشمر، بردسکن، خلیل آباد در پایان ضمن تاکید بر تابو شکنی در بحث آموزش و پیشگیری از بیماری‌های مقاربتی، افزود: قطعا بایستی تابوشکنی انجام شود. به هر حال در یک کشور اسلامی باید قانون و شرع در کنار یکدیگر قرار بگیرند و کسانی که مسئولیت در مسائل شرعی دارند باید در این قضیه ورود پیدا کنند تا عوارض پنهان کاری در این قضیه مشخص شود. امیدواریم درآینده نزدیک این امر تحقق یابد.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.