ارتباط با ما در

اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با جامعه ایرانی تشریح کردند:

تغییر کابینه اقتصاد بحران‌زده ایران را نجات می‌دهد؟

امید است تا دولت با اتخاذ سیاست‌های اقتصادی جدید بتواند در وهله اول ثبات را به بازارهای اقتصادی و وهله دوم اعتماد از دست رفته در بین مردم و فعالان اقتصادی را بازگرداند.

منتشر شده

جامعه ایرانی-  نمایندگان عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اگرچه تغییر ترکیب تیم اقتصادی دولت را ضروری می‌دانند اما آن را ناکافی دانسته و معتقدند که پیش و بیش از تغییر در تیم اقتصادی این سیاست‌های اقتصادی دولت است که باید تغییر کند.

 

اقتصاد ایران روزهای بدی را سپری می‌کند؛ درست مثل روزهای گذشته و سالیان گذشته در اقتصاد ایران که همواره صنعتگران،  فعالان اقتصادی و مردم اصلی‌ترین شاکیان برنامه‌ریزی و نحوه اعمال مدیریت در اقتصاد کشور بودند.

وقتی گذشته اقتصاد کشور را ورق می‌زنیم، رابطه معنی‌دار نشات گرفته از اعتماد فعال اقتصادی با متولیان اقتصادی را یا نمی‌بینیم یا کمتر به چشم می‌خورد.

سال‌ها است که درباره مشکلات و موانع اقتصاد کشور به کرات صحبت کرده‌ایم، اما به ندرت به این سوال فکر کرده‌ایم که چرا مشکلات ما حل نشدنی باقی مانده‌اند و هر بار این مشکلات با ظاهری متفاوت ولی محتوای مشترک تکرار می‌شود.

وضعیت و شرایط پیش‌روی اقتصاد کشور پیچیده شده است و از کارهای کارشناسی مبتنی بر ساختارهای نظام‌مند علمی و روشن برای حل مسائل کلان اقتصادی اخبار برجسته کمتر به گوش می‌رسد.

اما گویا دولت عزم خود را جزم کرده است تا مشکلات اقتصادی به وجود آمده به ویژه در بازارهای ارز و سکه که ماه هاست گریبان مردم و فعالان اقتصاد را گرفته است، حل کند. امید است تا دولت با اتخاذ سیاست‌های اقتصادی جدید بتواند در وهله اول ثبات را به بازارهای اقتصادی و وهله دوم اعتماد از دست رفته در بین مردم و فعالان اقتصادی را بازگرداند.

 

کریمی عضو کمیسیون اقتصادی: تعییرات مکرر سیاست‌های اقتصادی مردم را بی‌اعتماد کرده است

علی اکبر کریمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با جامعه ایرانی با بیان اینکه سیاست‌های نا کارآمد دولت در حوزه اقتصاد باعث بی‌ثباتی در بازارهای مختلف اقتصادی و بی‌اعتمادی بین مردم و فعالان اقتصادی شده است، گفت: سیاست‌های دولت در حوزه بازار ارز و سکه و سایر بازارها طی ماه‌های گذشته غلط بود و نتوانست در بازار کشور تعادل ایجاد کند.

نماینده مردم اراک و کمیجان در مجلس، افزود: سیاست‌های ناکارآمد دولت در حوزه اقتصاد باعث شده است مردم و فعالان اقتصادی نتوانند عملکرد خود را در چارچوب سیاست‌های دولت تنظیم کنند.

وی ادامه داد: باید به این نکته توجه داشت در کنار توسعه ناپایدار و نابسامانی در بازارهای ارز و سکه و تغییرات مکرر سیاست‌های اقتصادی دولت شاهد ایجاد رانت برای رانت‌خواران و فرصت‌طلبان هستیم به طوری که این موضوع باعث کسب تجربیات نامطلوب برای دیگران می‌شود تا به سودهای کلان در یک شب برسند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهارداشت:  در شرایط کنونی به نظر می‌رسد تیم اقتصادی دولت دچار سردرگمی شده و فاقد تخصص و توانمندی لازم برای خروج از بحران و اتخاذ سیاست‌های مناسب است و انسجام وهماهنگی بین تیم اقتصادی نیز کمتر دیده می‌شود.

کریمی تصریح کرد: انتقادی که به طور جدی نسبت به دولت وجود دارد این است که چرا دولت یک برنامه مشخص و جامعی برای اقتصاد کشور تنظیم و اجرا نکرده است تا مردم و فعالان اقتصادی بتوانند براساس این برنامه‌ها حرکت کنند.

وی با تاکید براینکه در حال حاضرنگرانی و دغدغه‌ای که وجود دارد این است که دولت هیچ برنامه‌ای برای اقتصاد کشور ندارد، گفت: رسیدن به اقتصادی خودکفا و پیشرفته، نیازمند اتخاذ تدابیری بود که در راستای اقتصاد مقاومتی عملیاتی شود اما متأسفانه نه تنها آن سیاست‌ها دنبال نشد و هیچ زمینه‌سازی برای آن صورت نگرفت بلکه دولت تمام زیرساخت‌هایی  را هم که می‌توانست برای اقتصاد مقاومتی مؤثر و مفید باشد، نابود کرد و از بین برد.

نماینده مردم اراک و کمیجان در مجلس ادامه داد: باید به این نکته توجه داشت دربدنه دستگاه‌ها و سازمان‌ها افراد خبره و متخصص وجود دارد اما زمانی که راس مدیریت افراد ناکارآمدی قرار داشته باشد از ظرفیت‌های علمی و کارشناسی زیر مجموعه خود نمی‌تواند به خوبی استفاده کند به همین خاطر با وجود اینکه در سازمان برنامه، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد افراد متخصص وجود دارد اما هیچ کدام از آنها خروجی مشخصی را در اقتصاد و بازار ارز و سکه و سایر بازارها ندیده‌ایم.

کریمی با اشاره به ارائه بسته پیشنهادی مقابله با تحریم‌ها از سوی سازمان برنامه به رئیس‌جمهور، اظهار داشت: انتشار خبر ارائه بسته مقابله با تحریم‌ها اگرچه بسیار دیرهنگام اتفاق افتاد، هر چند هنوز محتوای این بسته در اختیار نمایندگان مجلس قرار نگرفته است ولی باز جای شکر دارد که دولت به این فکر افتاده است که به ظرفیت‌ها و توان داخلی تکیه کند.

وی افزود: تجربه سال‌های گذشته نشان داده که راه نجات ما چیزی جز اتکا به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیست، سیاست اقتصاد مقاومتی با رویکرد مقاوم‌سازی اقتصاد و تأکید بر ظرفیت‌های درونی اقتصاد ملی و در عین حال با استفاده از رویکرد برونگرا و استفاده حداکثری از ظرفیت اقتصاد جهانی به نفع اقتصاد ملی است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهارداشت: این رویکرد کلانی است که در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تبیین شده و همچنان این سیاست‌ها مهجور است و مورد توجه جدی قرار نگرفته است، اگر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در طول این سال‌ها عملیاتی شده بود، قطعا در شرایط موجود نباید دغدغه جدی برای مشکلات اقتصادی می داشتیم، آنچه که لازم است و باید به آن امید داشته باشیم این است که دولت در تهیه بسته های سیاستی خود برای مقابله با تحریم‌ها از حداکثر ظرفیت علمی و تخصصی‌ای که در کشور چه در دانشگاه‌ها و چه در دستگاه‌های اجرایی وجود دارد، بهره‌گیری کند.

کریمی در ادامه تصریح کرد: مسائلی که در حال حاضر در بازار ارز، سکه و نقدینگی در بازار وجود دارد نوعا مسائلی نیستند که نیازمند قانون‌گذاری باشند مدیریت بر بازار ارز و ساماندهی آن و حفظ ارزش پول ملی از جمله مسائلی است که قانون برای آن وجود دارد و از وظایف بانک مرکزی و سایر دستگاه‌های اقتصادی است و باید در چارچوب وظایف خود برای بهبود شرایط این بازارها و رسیدن به ثبات چاره‌ای بیندیشند.

وی ادامه داد: متاسفانه این سازمان‌ها وظایف خود را انجام نمی دهند و آنچه که مجلس ورود کرده از باب این است که چرا این دستگاه‌ها و سازمان‌های مربوطه وظایف خود را انجام نمی‌دهند خروجی این کارها به گونه‌ای نیست که امور و نابسامانی‌های اقتصادی در بازارهای ارز و سکه وسایر بازارها را سامان دهد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: اگر سیاست‌های درستی توسط دولتمردان برای مشکلات اقتصادی کشور از همان ابتدا درنظر گرفته می‌شد، امروز شاهد مشکلات اینگونه نبودیم.

سعیدی سخنگوی کمیسیون اقتصادی: سیاست‌های اقتصادی دولت باید تغییر کند

زهرا سعیدی مبارکه، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در گفت‌وگو با جامعه ایرانی گفت: کار کارشناسی در دولت برای امور اقتصادی صورت نمی‌گیرد و متاسفانه تصمیماتی که اتخاذ می‌شود نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها  وتهدید‌ها درنظرگرفته نمی‌شود.

وی افزود: چنانچه تعدادی سکه پیش‌فروش می‌شود و یا نرخ ارز افزایش می‌یابد سود آن صرفا به جیب عده خاصی می‌رود اما بعد از آن توپ به زمین مجلس انداخته می‌شود.

نماینده مردم مبارکه در مجلس با بیان اینکه بدنه کارشناسی  دولت را باید تقویت کنیم، افزود: بالاخره تغییر تیم اقتصادی دولت درخواست مردم و مجلس است هر چند به اعتقاد بنده، تغییر یکی دو نفر از تیم اقتصادی دولت و رئیس بانک مرکزی کارساز نیست بلکه باید سیاست‌های اقتصادی دولت نیز تغییرات اساسی متناسب با شرایط جدید و مبتنی بر اقتصاد مقاومتی پیدا کند. دولت باید بتواند با وجود تحریم‌ها و فشارهای خارجی، ضعف‌های مدیریتی را حل و فصل کند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس اظهارداشت: گرچه پاره‌ای از مشکلات به فشارهای بیرونی ارتباط دارد اما بخشی دیگری نیز به بی‌تفاوتی‌ها و ناکارآمدی مسئولان دولتی مربوط است. شرایط کنونی، شرایطی نیست که مسئولین بخواهد از کار خود سرباز بزند و به نوعی از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنند.

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.