ارتباط با ما در

هدایت الله آقایی در گفت‌وگو با جامعه ایرانی به بهانه سالگرد نماز جمعه ۲۶ تیرماه سال ۸۸ مطرح کرد

توجه به هشدارهای هاشمی در آخرین نماز جمعه شرایط امروز جامعه را متعادل‌تر می‌کرد

اگر آن زمان به هشدارهای آقای هاشمی رفسنجانی در آخرین خطبه نماز جمعه توجه می‌شد، امروز شرایط جامعه شاید متعادل‌تر بود و پتانسیل موجود در جهت سازندگی و آبادانی کشور مورداستفاده قرار می‌گرفت.

منتشر شده

جامعه ایرانی_ هدایت الله آقایی عضو حزب کارگزاران  درباره جای خالی هاشمی رفسنجانی در سیاست این روزهای کشورمان گفت: مرحوم هاشمی یکی از شخصیت‌هایی انقلابی به‌حساب می‌آمد که نسبت به بسیاری از فرهیختگان از افق دید بالاتری برخوردار بود.

پایبندی همه به قانون، جلب اعتماد عمومی، آزادی رسانه‌ها و مطبوعات ازجمله نکات کلیدی سخنان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در آخرین خطبه‌های نماز جمعه او در ۲۶ تیرماه سال ۸۸ بود که برای پایان دادن به مناقشات داخلی مطرح شد.

گرچه آن روزها نسبت به این مباحث بی‌اعتنایی صورت گرفت، اما امروز بسیاری از چهره‌های سیاسی برای حل مشکلات داخلی و خارجی بر همین نکات اشاره می‌کنند و آن‌ها را موردتوجه قرار می‌دهند.

پس از دستور خروج دونالد ترامپ از برجام و بروز چالش های اقتصادی که برخی اعتراضات مردمی را نیز به دنبال داشت، بسیاری از مقامات و فعالان سیاسی از طیف‌های مختلف، بر ایجاد وحدت و همبستگی ملی در کشور برای ایستادگی در برابر تهدیدهای خارجی تاکید کردند؛ تاکیدی که حداقل در حد حرف منجر به اعلام حمایت اصولگرایان منتقد دولت در ادامه راه شده است.

اما بسیاری معتقدند این وحدت و هبستگی ملی مادامی در کشور ایجاد خواهد شد که به توصیه‌های مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در آخرین نماز جمعه او عمل شود؛ توصیه هایی که شاید اگر زودتر به آن عمل شده بود از یک سو نیازی به این همه تکاپو برای نزدیکی بیش از این پیش با مردم و ایجاد وحدت نبود و از سوی دیگر احتمالاً از حجم مشکلات امروز کشور کاسته می‌شد.

هدایت الله آقایی از اعضای حزب کارگزاران در گفت‌وگو با جامعه ایرانی درباره جای خالی هاشمی رفسنجانی درسیاست این روزهای کشورمان گفت: مرحوم هاشمی یکی از شخصیت‌هایی انقلابی به‌حساب می‌آمد که نسبت به بسیاری از فرهیختگان از افق دید بالاتری برخوردار بود.

وی در ادامه تأکید کرد: با توجه به اینکه انقلابی ایدئولوژیک مانند ایران که در پهنه جغرافیا کشورهای اسلامی بی‌نظیر بود خطرات خاص خود را داشت، مرحوم هاشمی تمام خطرات و مشکلاتی که در کمین کشور از روزهای اول انقلاب بود را درک می‌کرد و برای آن‌ها راهکار در نظر می‌گرفت.

این عضو حزب کارگزاران دراین‌باره افزود: در جریان دفاع مقدس آقای هاشمی همواره به دنبال خاتمه جنگ بود و در آخر هم بر اساس مستندات موجود در این راه پیش‌قدم شد. منظور از بیان موارد فوق این است که خطرات در حوزه‌های امنیتی و اجتماعی را احساس می‌کرد و همواره تأکید داشت درصورتی‌که مردم پشت انقلاب و نظام نباشند، هیچ‌یک محلی از اعراب نخواهند داشت.

آقایی در همین ارتباط تصریح کرد: هرچند در برخی از سیاست‌هایی که اجرا می‌کرد، گاهی تناقضاتی دیده می‌شد، اما وجه غالب تفکر آقای هاشمی مردم‌سالاری بود.

وی در ادامه اظهار داشت: سال ۸۸ نقطه عطفی در جهت‌گیری مسئولان کلیدی نظام بود. در خطبه‌های همان سال یکی از مواردی که آقای هاشمی تأکید کرد توجه به معترضین بود که باید اقناع شوند و پاسخ خود را دریافت کنند، اما متأسفانه نیروهای تندرو و کسانی که می‌خواهند همه‌چیز را با زور و زندان حل کنند به‌جای قانع کردن متعرضان آن‌ها را زندانی کردند.

این عضو حزب کارگزاران در ادامه بیان کرد: آقای هاشمی اصرار داشت زندانیانی که به دلیل اعتراض زندانی‌شده بودند که یکی از آن‌ها بودم و درنهایت هم متوجه علت بازداشتم نشدم، آزاد شوند.

آقایی در این رابطه یادآور شد: نیروهای امنیتی تصمیم گرفته بودند که در سال ۸۸ به هر بهانه‌ای نیروی‌های سیاسی را جمع کنند تا اوضاع آرام شود. دلیل زندانی کردن من سخنرانی در ستاد اصلاح‌طلبان آقای موسوی بود و موضوع دیگری که به ۷ سال گذشته مربوط می‌شد که ارتباطی به سال ۸۸ هم نداشت.

نیروهای سیاسی آرام‌تر شدند، اما جامعه ساکت

وی دراین‌باره اضافه کرد: گرچه نیروهای سیاسی آرام‌تر شدند، اما جامعه ساکت نشد. در آن زمان یک مسئله‌ای مانند انتخابات مدنظر قرار گرفت، امروز حتی با کمترین مسئله اقتصادی مردم دور یکدیگر جمع می‌شوند و اصلاح‌طلبان در این زمینه از مردم عقب‌افتاده‌اند و دیگر آن‌هایی که در سال ۸۸ دستگیر شدند، سردمدار این جریانات نیستند.

وی در ادامه اضافه کرد: نتیجه عدم اهمیت به پتانسیل مردمی مسائلی مانند اعتراضات این روزها به بهانه‌های مختلف می‌شود. اگر آن زمان به هشدارهای آقای هاشمی رفسنجانی در آخرین خطبه نماز جمعه توجه می‌شد، امروز شرایط جامعه شاید متعادل‌تر بود و پتانسیل موجود در جهت سازندگی و آبادانی کشور مورداستفاده قرار می‌گرفت.

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.