ارتباط با ما در

نیویورک‌تایمز تشریح کرد

رمزگشایی از توپ فوتبال اهدایی پوتین به ترامپ

لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه ایالت کارولینای جنوبی و یکی از متحدان نزدیک مک‌کین نیز درباره این توپ فوتبال گفت: «اگر من بودم، توپ را چک می‌کردم که وسایل شنود در آن کار گذاشته نشده باشد و هرگز اجازه ورود آن به کاخ سفید را نمی‌دادم.»

منتشر شده

جامعه ایرانی– در هر نشست دیپلماتیک دیگری اگر بود، شاید این کار یک ژست بامزه و حتی نه چندان قابل توجه تلقی می‌شد: یک رئیس‌جمهور توپ فوتبال که نمادی از کار تیمی و رقابت در محبوب‌ترین وزرش دنیا است را دقیقاً پس از فینال جام جهانی به یک رئیس‌جمهور دیگر اهدا می‌کند.

به گزارش جامعه ایرانی به نقل از نیویورک‌تایمز، اما در این مورد، به گفته تحلیل گران و قانون‌گذارانی که شاهد کنفرانس خبری روز دوشنبه میان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و همتای روس وی، ولادیمیر پوتین بودند، این توپ استعاره از مهارت به دست آوردن امتیاز یا پیروزی بر حریف بود که بسیاری از منتقدان پوتین می‌گویند او در آن شهرت دارد –و استعاره از این مسئله بود که او در این ورزش دیپلماتیک بسیار مهم، چطور در مقابل حریف آمریکایی نه چندان آماده خود امتیازها را از آن خود کرده است.

برایان تیلور، نویسنده کتاب «راز پوتینیسم» و استاد علوم سیاسی در دانشگاه سیراکوس طی مصاحبه‌ای با اشاره به حرکتی در فوتبال که بازیکن به تیم خودش گل می‌زند، گفت: «در کل کنفرانس خبری ترامپ با همان توپی که پوتین به او داده بود، پشت سر هم گل به خودی می‌زد.»

وی در ادامه افزود: «پوتین باید به شدت خوشحال شده باشد.»

این توپ تنها یکی از چندین و چند لحظه دراماتیک در طول کنفرانس خبری مشترک در هلسینکی بود که به نظر می‌رسید طی آـن پوتین و ترامپ علیه رسانه‌های آمریکا، دموکرات‌ها و جامعه اطلاعاتی یک تیم تشکیل داده‌اند.

و نخستین بار نبود که اقدامی از این دست صورت می‌گرفت تا یخ روابط دیپلماتیک میان روسیه و آمریکا شکسته شود.

 

دکمه قرمز اشتباهی

در شام کاری سال ۲۰۰۹ میان هیلاری کلینتون، وزیر خارجه وقت آمریکا و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، خانم کلینتون دکمه قرمز بزرگ نمادینی را به همتای روس خود اهدا کرد که قرار بود کلمه «تنظیم مجدد» به زبان روسی روی آن نوشته شده باشد. در آن دوره آمریکایی‌ها به دنبال بهبود روابط با روس‌ها پس از حمله روسیه به گرجستان بودند اما کلمه‌ای که روی دکمه نوشته شده بود به معنای «بیش‌ازحد شارژ شده» بود.

اینبار در پی سال‌هایی که با اقدامات روسیه علیه اوکراین، سوریه، بریتانیا و آمریکا به‌طور روزافزون خصمانه شده بود، روسیه تلاش کرد با یک توپ یخ روابط را بشکند.

پوتین پیش از گرفتن توپ از یک دستیار و دادن آن به ترامپ گفت: «آقای رئیس‌جمهور، من این توپ را به شما می‌دهم، و حال توپ در زمین شما است.»

ترامپ که توپ در دستانش بود با لبخندی بر لب توپ را در دستان خود چرخاند و آن را بالا گرفت تا همه ببینند و بعد گفت: «این به پسرم بارون می‌رسد. در واقع، ملانیا بگیرش» و توپ را به سمت بانوی اول که در کنار مایک پومپئو نشسته بود، پرت کرد.

تیلور متذکر شد که پوتین با اهدای این توپ همچنین با زیرکی پیام‌هایی که معاونان ارشد رئیس‌جمهور پیش از نشست مطرح کرده بودند را تضعیف کرد.

ساعاتی پیش از کنفرانس خبری، پومپئو در توییت خود نوشت: «توپ در زمین روسیه است» تا برای بهبود روابط تلاش کند. این عبارت در هفته‌های اخیر از سوی سفیر آمریکا در روسیه نیز مطرح شده بود. اما روز دوشنبه پوتین توپ را با شدت به سمت خودشان پرت کرد.

 

ترامپ: این توپ واقعا زیبا است

ترامپ پس از این دیدار در گفت‌وگو با فاکس نیوز ضمن تشکر از هدیه روس‌ها گفت: «این توپ بسیار زیبا است، واقعاً بسیار زیبا است.»

اما در شرایطی که آقای رئیس‌جمهور در آسمان‌ها به سمت خانه پرواز می‌کرد، کاملاً مشخص بود که فوتبال آخرین چیزی بود که در ذهن اعضای حزب وی می‌چرخید.

پال ریان، سخنگوی جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان پی از این دیدار طی بیانیه‌ای اعلام کرد که «روسیه متحد ما نیست» و دیدگاه هفته قبل خود تغییر داد. وی پس از حمله ترامپ به متحدان خود در ناتو گفته بود که رفتار رئیس‌جمهور نباید خارج از مرزها مورد انتقاد قرار گیرد.

 

گراهام: توپ را چک کنید شنود نداشته باشد/ هرگز اجازه ورود توپ پوتین به کاخ سفید را نمی دادم

جان مک‌کین، سناتور جمهوری‌خواه ایالت آریزونا اما از کلمات به مراتب تندتری استفاده کرد. وی در بیانیه‌ای گفت: «ضربه‌ای که ترامپ با ساده‌لوحی، خودخواهی، همبستگی دروغین و همدردی با مستبدان وارده کرده قابل محاسبه نیست. اما کاملاً مشخص است که نشست هلسینکی یک اشتباه تراژیک بود.»

این در حالی است که لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه ایالت کارولینای جنوبی و یکی از متحدان نزدیک مک‌کین نیز درباره این توپ فوتبال گفت: «اگر من بودم، توپ را چک می‌کردم که وسایل شنود در آن کار گذاشته نشده باشد و هرگز اجازه ورود آن به کاخ سفید را نمی‌دادم.»

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.