ارتباط با ما در

دانشمندان مطرح کردند

تشخیص زمان مرگ با آزمایش خون

دکتر مورگان بوین، استادیار آسیب‌شناسی دانشکده پزشکی یال توضیح داد که این آزمایش می‌تواند تفاوت سن متوسط میان اشخاصی که ظاهراً سالم هستند را تشخیص دهد.

منتشر شده

جامعه ایرانی– زندگی کوتاه است؛ این جمله قرن‌ها است که گفته و شنیده می‌شود و همه می‌خواهند بدانند پیش از وداع آخر دقیقاً چقدر زمان دارند. اما به گفته تهیه‌کنندگان یک آزمایش خون که مدعی هستند می‌تواند طول عمر انسان را پیش‌بینی کند، این سؤال به تاریخ می‌پیوندد.

به گزارش جامعه ایرانی به نقل از نیوزویک، این آزمایش آنچه دانشمندان دانشگاه یال «سن فنوتیپی» انسان می‌خوانند را اندازه‌گیری می‌کند. به‌عبارت‌دیگر، اگر سن فنوتیپی یک شخص بالاتر از سن شناسنامه‌ای او باشد، خطر بیشتری زندگی آن‌ها را تهدید می‌کند. این اقدام با اندازه‌گیری ۹ نشانگر زیستی در بدن صورت می‌گیرد.

دکتر مورگان بوین، استادیار آسیب‌شناسی دانشکده پزشکی یال توضیح داد که این آزمایش می‌تواند تفاوت سن متوسط میان اشخاصی که ظاهراً سالم هستند را تشخیص دهد.

این تیم «سالم» را نداشتن هیچ گونه بیماری و برخورداری از شاخص توده بدنی نرمال تعریف کرده است.

لوین با اشاره به اینکه این آزمایش نشان می‌دهد که شما از نظر فیزیولوژیکی چند سال دارید، گفت: «شاید شما ۶۵ ساله باشید اما از نظر فیزیولوژیکی بیشتر شبیه یک فرد ۷۰ ساله باشید، بنابراین خطر مرگ شما بیش از یک فرد ۷۰ ساله است.»

وی در ادامه افزود: «بنابراین یک پزشک می‌تواند از این نتایج برای ارائه مشاوره سبک زندگی شخصی به‌منظور جلوگیری از ابتلا به بیماری و افزایش متوسط سن بیمار استفاده کند.»

محققان برای توسعه این آزمایش، ۴۲ معیار پزشکی ثبت شده از کسانی که در نظرسنجی ملی بررسی بهداشت و تغذیه آمریکا شرکت کرده بودند را تجزیه‌وتحلیل کردند. عواملی چون سبک زندگی و سوابق پزشکی و همچنین در مواردی که لازم بود، علت مرگ ثبت شد. معیارها شامل سطح گلوکز، میزان گلبول‌های سفید خون و سطوح آلبومین –نوعی پروتئین- مد نظر قرار گرفت.

این مطالعات شامل اطلاعات ۱۰ هزار نفر که در خلال سال‌های ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۴ گردآوری شده بود، می‌شد. این حجم اطلاعات به دانشمندان اجازه داد که ۹ نشانگر زیستی را مورد ارزیابی قرار دهند. این روش در ۱۱ هزار شرکت‌کننده در دومین دوره مطالعاتی در سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۰ اعتبار گرفته و تأیید شد.

نویسندگان این مطالعات تأکید کردند که سن فنوتیپی افراد به شکل قابل‌توجهی به علت مرگ مربوط می‌شود.

هر سالی که سن فنوتیپی یک فرد بالاتر از سن واقعی‌اش بود، خطر مرگ آن فرد اگر ۲۰ تا ۳۹ سال بود، ۱۴ درصد؛ اگر بین ۴۰ تا ۶۵ بود، ۱۰ درصد؛ و بین ۶۵ تا ۸۴ سال، ۸ درصد بیشتر می‌شد.

مشخص نیست که این آزمایش چه زمان به‌صورت عمومی قابل انجام است.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.