ارتباط با ما در

قاسم میرزایی نیکو، نماینده مجلس در گفت‌وگو با جامعه ایرانی:

پخش اعترافات مائده هژبری ضد منافع ملی بود/ مجلس از وزیر کشور توضیح بخواهد

میرزایی نیکو درباره درخواست توضیح از وزیر کشور بیان کرد: صداوسیما خود صاحب قیچی است و بعید به نظر می‌رسد که از درخواست نیروی انتظامی اطاعت کرده باشد، ولی به هر صورت باید پیش از پخش با وزارت کشور هماهنگ می‌کرده که اگر این کار را انجام داده باشند، واویلا است.

منتشر شده

چامعه ایرانی_ قاسم میرزایی نیکو، نماینده مجلس درباره ضد منافع ملی بودن پخش اعترافات مائده هژبری از سوی صداوسیما گفت: پخش این مسائل اوضاع را ملتهب‌تر می‌کند و تمام این کارها می‌توانست در شکل‌های دیگری بازتاب داشته باشد. رسالت رسانه ملی فوق این قضایا است و به مسائل مهم‌تری باید توجه کند.

جمعه‌شب رسانه ملی مستندی ۳۰ دقیقه‌ای بنام «بی‌راهه» پخش کرد که در آن اعترافات شماری از کاربران اینستاگرام یا به گفته آنچه پلیس فتا نامیده شاخ‌های مجازی به نمایش درآمد. یکی از این به اصطلاح شاخ‌ها، مائده هژبری، دختر ۱۷ ساله‌ای بود که به دلیل انتشار ویدئوهای رقص از خود در اینستاگرام در برابر دوربین اعتراف قرارگرفته بود.

نمایش سخنان مائده هژبری که در حال گریه پخش شد در بین فعالان سیاسی و اجتماعی واکنش‌های فراوانی به همراه داشت. مائده در این برنامه تلویزیونی اعلام کرد: «با گروه یا کسان دیگری همکاری نکرده و قصدم فریب یا ترویج بی‌بندوباری نبوده. فقط افرادی از من خوششان می‌آمد و من هم با آهنگ‌های مختلف می‌رقصیدم. این کار را چهار سال پیش ابتدا برای سرگرمی انجام دادم اما بعد از مدتی متوجه شدم آمار فالوئرهایم بالا می‌رود.»

حجت الاسلام محمدرضا زائری، استاد اخلاق در توییترش درباره به این ماجرا نوشت: «چند دختر دستگیرشده‌اند به اتهاماتی و تلویزیون یک جنس مصاحبه پخش می‌کند. تا مدیران تلویزیون این‌گونه رفتار می‌کنند و نه اقتداری نمایش داده می‌شود برای جامعه، نه توجیه اقناع‌کننده‌ای تراشیده می‌شود برای عوام.»

عباس عبـدی روزنامه نگار هم نوشت: شبکه‌های اجتماعی مثل هر پدیده دیگر دارای آثار مثبت و منفی آموزنده و آسیب‌زننده است. کسی که چنین مستندی را پخش کرده باید مسئولیت اثرات سوء عملش را بپذیرد، صداوسیما سال‌های بسیار زیادی انحصاری عمل کرده و ظهور شبکه‌های اجتماعی این ویژگی انحصار را از آن سلب کرده است».

شهاب اسفندیاری، رئیس دانشگاه صدا‌وسیما هم درباره این رفتار رسانه ملی در صفحه توییترش نوشت: «من هیچ مسئولیتی در صداوسیما ندارم. در دانشگاه صداوسیما کار می‌کنم. با دیدن این کلیپ منتشرشده، متأسف و ناراحت شدم. نه اخلاقی بود، نه حرفه‌ای.

آذر منصوری قائم‌مقام دبیر کل حزب اتحاد ملت هم در اینستاگرامش نوشت: مدیران و سیاست‌گذاران رسانه ملی اگر قائل به پاسخگویی هستند به این سؤال پاسخ دهند برنامه‌هایی مانند اعتراف گیری از دختری که اتهامش نمایش رقص خود در اینستاگرام است، با تکیه‌بر کدام‌یک از مبانی اخلاقی و انسانی و دینی ما تولید و از فراگیرترین رسانه رسمی کشور پخش می‌شود؟ فاین تذهبون؟»

حجت‌الاسلام فاضل میبدی استاد حوزه و دانشگاه هم گفته است: «کار صداوسیما مصداق اشاعه فحشا بوده، این کار صداوسیما خلاف سیره پیامبر (ص) است و متأسفانه اثرات سوء بسیاری هم دارد. باید با مسئولان صداوسیما و برنامه اعترافات این زن، برخورد حقوقی صورت بگیرد.»

شاید همین انتقادات باعث شد تا روابط عمومی صداوسیما در جوابیه‌ای توضیح دهد که «این برنامه محصول معاونت اجتماعی نیروی انتظامی بود. یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌های مشترک ما و ناجا حرکت در مسیر پیشگیری است و همان‌طور که گفتم بسیاری از خانواده‌ها با ما تماس می‌گیرند و مطالبه جدی درزمینهٔ برنامه‌های آگاهی‌بخش در حوزه فضای مجازی دارند.» بر این اساس در صورت صحت ادعای روابط عمومی صدا و سیما مبنی بر تهیه این مستند توسط نیروی انتظامی، وزیر کشور به عنوان جانشین فرمانده کل قوا در این نیرو باید پاسخگو باشد.

قاسم میرزایی نیکو، نماینده مجلس در گفت‌وگو با جامعه ایرانی درباره رویکرد صداوسیما در رابطه با پخش اعترافات مائده هژبری گفت: صداوسیما دارای سیاست پخته و فکر متمرکزی نیست و در پخش و تهیه و تدارک این‌گونه مسائل نه عقبه کار و نه شرایط را می‌سنجد و از بازخوردها هم غافل است به همین دلیل هر چه که بیشتر می‌گذرد مخاطبان مجموعه رسانه‌ای که به قول امام دانشگاه به‌حساب می‌آمد و قرار بر آن بود تا کاری انجام دهد تا کشور و جوانان درس‌های ویژه بگیرند، کم می‌شود.

وی با تاکید بر ضد منافع ملی بودن این رفتار صداوسیما تصریح کرد: پخش این مسائل اوضاع را ملتهب‌تر می‌کند و تمام این کارها می‌توانست در شکل‌های دیگری بازتاب داشته باشد. رسالت رسانه ملی فوق این قضایا است و به مسائل مهم‌تری باید توجه کند.

 

صدا و سیما نیاز به تغییر رویکرد دارد

این نماینده مجلس در این خصوص که ورود مجلس به این قضیه به دلیل آنکه ویدئو پخش‌شده از صداوسیما توسط نیروی انتظامی تهیه‌شده بود، اظهار داشت: مجلس جایگاه خاصی ندارد، دارای دو ناظر است. متأسفانه برای نظارت دقیق‌تر لایحه‌ای به صحن آمد که با اختلاف بسیار کمی رأی لازم با کسب نکرد. مجلس باید دوباره تدابیری را درباره این مسئله بیندیشد تا نظارت ویژه‌ای به‌عنوان نماینده‌های مردم داشته باشد زیرا قرار است این رسانه حرف مردم را بزند و چنین به نظر نمی‌رسد. صداوسیما نیاز به تغییر رویکرد و اتاق فکر دارد، راه این کار هم ایجاد یک شبکه آزاد است. وقتی رقابتی وجود نداشته باشد همین داستان پیش می‌آید.

میرزایی نیکو درباره درخواست توضیح از وزیر کشور نیز بیان کرد: صداوسیما خود صاحب قیچی است و بعید به نظر می‌رسد که از درخواست نیروی انتظامی اطاعت کرده باشد، ولی به هر صورت باید پیش از پخش با وزارت کشور هماهنگ می‌کرده که اگر این کار را انجام داده باشند، واویلا است. برای درخواست توضیح از وزیر مجلس در حال حاضر تعطیل است، اما کمیسیون اصلی مربوط به وزارت کشور باید نسبت به این قضیه ورود پیدا کنند و از وزیر توضیح بخواهند.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.