ارتباط با ما در

صادرات روزانه 2.6 میلیون بشکه‌ای نفت ایران در خرداد و تیر

صادرات نفت ایران با شروع تحریم‎ها چه میزان کاهش می‌یابد؟

انتظار دارد ایالات متحده با توجه به کمبود ذخایر جهانی تنها به کاهش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای صادرات نفت ایران در روز رضایت دهد.

منتشر شده

جامعه ایرانی- براساس آمارهای شرکت ملی نفت ایران، در خرداد و تیرماه جاری روزانه ۲.۶ میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی صادر شده است؛ کارشناسان پیش بینی کرده اند با آغاز تحریم های نفتی شاهد کاهش ۵۰۰ هزار بشکه صادرات نفت ایران خواهیم بود.

شرکت ملی نفت ایران رسما اعلام کرد در ماه ژوئن (خرداد – تیر) بیش از ۲ میلیون و ۲۸۰ هزار بشکه نفت خام و بیش از ۳۳۰ هزار بشکه میعانات گازی صادر کرده است و این نشان می دهد با گذشت دو ماه از خروج آمریکا از برجام هنوز تغییری در صادرات نفت ایران رخ نداده است و مشتریان نفت ایران مانند گذشته اقدام به خرید نفت از ایران کرده اند.

با این حال یکی از موسسات وابسته به «بانک آو آمریکا» که دومین بانک بزرگ ایالات متحده محسوب می‌شود عنوان کرده است که اگر واشنگتن بتواند تا ماه نوامبر (آبان) فروش نفت ایران را به صفر برساند، بهای نفت ممکن است به بیش از ۱۲۰ دلار برای هر بشکه برسد.

گزارش این موسسه اضافه می کند «شبهاتی که در حال حاضر نسبت به سیاست دولت آمریکا وجود دارد، باعث کاهش صادرات نفت ایران و افزایش ذخیره نفت ایران در نفتکش های ایرانی می‌شود.»

 

تردید نسبت به نصف شدن صادرات نفت ایران

با این حال  تحلیل‌گران تردید دارند ایالات متحده بتواند صادرات نفت ایران را که اکنون ۲.۶ میلیون بشکه در روز است، حتی به نصف برساند.

تحلیل‌گران همچنین معتقدند که ممکن است توقف غیرمنتظره و ناگهانی صادرات نفت ایران به جهش بهای نفت منجر شود. به عنوان مثال فرانسیسکو بلنچ یکی از کارشناسان انرژی بین المللی معتقد است توقف کامل صادرات نفت ایران در این مقطع می‌تواند تا حدی درسرساز شود.

وی می گوید انتظار دارد ایالات متحده با توجه به کمبود ذخایر جهانی تنها به کاهش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای صادرات نفت ایران در روز رضایت دهد.

کشورهای اوپک و روسیه به تازگی توافق کرده‌اند که روزی یک میلیون بشکه به تولید نفت خود اضافه کنند. از سویی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، نیز از عربستان سعودی خواسته که ظرفیت تولید نفت روزانه خود را دو میلیون بشکه بیشتر کند تا بازار دچار کمبود نشود، اما فرانسیسکو بلنچ تردید دارد که ریاض بتواند روزی ۱۲ میلیون بشکه نفت یا بیشتر تولید کند.

 

ناتوانی عربستان در جبران کسری بازار

وی در گزارش خود نوشته که اگر به روند تولید نفت عربستان سعودی از ۱۹۷۰ تاکنون نگاه کنیم، می‌بینیم که هیچ وقت نتوانسته بیشتر از ۱۰.۶ میلیون بشکه نفت در روز تولید کند.

با این حال  هیات های آمریکایی راهی کشورهای عمده خریدار نفت ایران شدند تا در زمینه توقف خرید نفت ایران با این کشورها مذاکره کنند.در همین حال، اکثریت کشورهای خریدار نفت ایران به جز چین و ترکیه اعلام کرده اند که خرید نفت از ایران را کاهش خواهند داد.

براساس جدیدترین آمار های ارائه شده از سوی شرکت ملی نفت ایران آمریکا که تاکنون نتوانسته به اهداف خود دست پیدا کند و باید منتظر ماند و تا ۱۳ آبان ماه صبر کرد و دید آیا مشتریان نفت ایران حاضرند به خرید نفت از ایران خاتمه دهند و قیمت های بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه نفت را بپذیرند یا خیر.

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.