ارتباط با ما در

عرب ویکلی تشریح کرد

پیامدهای دردسرساز تحریم ایران برای ترامپ

ترامپ خواستار کمک ریاض شده که دارای ذخایر نفتی بالایی در سطح جهان است و طی ماه‌های اخیر نیز روابط نزدیکی با سعودی‌ها برقرار کرده، اما هیچ تحرک و توییتی نمی‌تواند متحدان آمریکا از جمله عربستان و امارات را مجبور به تولید مازاد دو میلیون بشکه نفت در روز کند.

منتشر شده

جامعه ایرانی– کاهش صادرات نفت ایران مشکلات اقتصادی این کشور را تعمیق می‌کند اما نمی‌تواند تهران را مجبور به عقب‌نشینی از بلندپروازی‌های منطقه‌ایش کند.

به گزارش جامعه ایرانی به نقل از عرب ویکلی، در شرایطی که استراتژی آمریکا بیش از پیش متوجه ایران است، مرکزیت آن کاهش درآمد نفتی این کشور و اطمینان از برخورداری مصرف‌کنندگان آمریکایی از نفت ارزان است.

آمریکا یک مسیر اقتصادی –کاهش صادرات نفت ایران- را برای دستیابی به هدف خود که تضعیف مقامات عالی‌رتبه ایرانی است، انتخاب کرده و این در حالی است که برخی تحلیل گران معتقدند تضعیف اقتصاد، تقویت تندروهای ایرانی را به دنبال دارد.

بریان هوک، مدیر سیاست‌گذاری وزارت خارجه آمریکا گفت: «این کمپین اعمال فشار است. فشار نقش مهمی در دستیابی ما به اهداف امنیت ملی‌مان دارد.»

هدف بعدی که تثبیت قیمت نفت است، برای حفظ رأی‌دهندگان به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و جریان سیاسی جمهوری‌خواه در انتخابات ماه نوامبر کنگره است. بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، قیمت نفت این کشور در ماه می پس از آنکه ترامپ اعلام کرد ایالات‌متحده از توافق هسته‌ای ایران خارج می‌شود، افزایش یافت و از ماه ژوئن همچنان ثبات داشته است.

هر دو هدف آمریکا شامل نوعی دیپلماسی جهانی می‌شود که ترامپ با توییت ها و سبک روابط خارجی قلدری خود آن را بدتر می‌کند. برخی تحلیل گران معتقدند که این دو مسئله با هم ناسازگار هستند.

سامانتا گروس، مقام سابق در وزارت انرژی آمریکا طی یادداشتی برای اندیشکده بروکینگز نوشت: «ترامپ سعی می‌کند از هر دوی این روش‌ها سود ببرد. دولت آمریکا درخواهد یافت که اقداماتی که باعث افزایش قیمت نفت در شرایط سخت بازار فعلی می‌شود، پیامدهایی در داخل خواهد داشت و قیمت سوخت را افزایش خواهد داد.»

متوقف کردن صادرات نفت ایران نیازمند همکاری ده‌ها واردکننده از جمله متحدان آمریکا در اروپا است که ترامپ با خروج یک‌جانبه‌اش از توافق هسته‌ای ایران و توهین‌هایش به اتحادیه اروپا، آن‌ها را به خشم آورده است. اگر این اقدامات برای توقف صادرات نفت ایران کافی نباشد، دولت ترامپ باید مانع رقبایی چون چین شود که بزرگ‌ترین واردکننده نفت ایران محسوب می‌شود.

هیتر نوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا سؤالی در مورد اینکه دولت ترامپ چطور می‌تواند صادرات نفت ایران را بدون همکاری چین به صفر برساند را بدون اشاره به جزئیات این‌طور جواب داد: «خب، ما مذاکرات و بحث‌های زیادی با دولت چین داشته‌ایم.»

جلوگیری از افزایش قیمت نفت نیازمند دیپلماسی است که طی آن بتوان کشورهای اوپک را با چرب‌زبانی ترغیب به افزایش تولید کرد. افزایش تولیدات برای جبران افت احتمالی نفت ایران در بازار بین‌المللی و افت تولیدات در ونزوئلا و لیبی که اقتصادشان به دلیل ناکارآمدی‌های سیاسی با مشکل روبرو شده، لازم است.

ترامپ خواستار کمک ریاض شده که دارای ذخایر نفتی بالایی در سطح جهان است و طی ماه‌های اخیر نیز روابط نزدیکی با سعودی‌ها برقرار کرده، اما هیچ تحرک و توییتی نمی‌تواند متحدان آمریکا از جمله عربستان و امارات را مجبور به تولید مازاد دو میلیون بشکه نفت در روز –میزانی که به عقیده کارشناسان برای حفظ ثبات قیمت نفت لازم است- کند.

باربارا اسلاوین، مدیر پروژه «آینده ایران» در شورای آتلانتیک دراین‌باره گفت که افت صادرات نفت ایران مشکلات اقتصادی این کشور را افزایش می‌دهد اما نمی‌تواند تهران را مجبور به عقب‌نشینی از بلندپروازی‌های منطقه‌ایش کند.

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.