ارتباط با ما در

دانشمندان کشف کردند

ویروسی که سیستم ایمنی را بجای تضعیف، تقویت می‌کند

محققان در مطالعات خود روی موش‌ها شگفت‌زده شدند زیرا دریافتند که ویروسی به نام سیتومگالوویروس سیستم دفاعی بدن را تقویت می‌کند. علاوه بر این، این ویروس گلبول‌های سفید که در مبارزه با بیماری از اهمیت بالایی برخوردارند را فعال می‌کند.

منتشر شده

جامعه ایرانی– دانشمندان ویروسی را شناسایی کرده‌اند که به نظر می‌رسد بجای تضعیف سیستم ایمنی بدن، باعث تقویت آن می‌شود و این یافته امید به تقویت سیستم دفاعی در عین افزایش سن را ایجاد کرده است.

به گزارش جامعه ایرانی به نقل از نیوزویک، شواهد نشان می‌دهد که هرچه سن انسان بالا می‌رود، سیستم ایمنی بدن ضعیف‌تر و برای مقابله با عفونت‌های جدید با مشکل روبرو می‌شود. بنابراین محققان دانشگاه آریزونا به دنبال راهی برای تقویت سیستم ایمنی در افراد میان‌سال بودند.

این تیم تحقیقاتی در مطالعات خود روی موش‌ها شگفت‌زده شدند زیرا دریافتند که ویروسی به نام سیتومگالوویروس سیستم دفاعی بدن را تقویت می‌کند. علاوه بر این، این ویروس گلبول‌های سفید که در مبارزه با بیماری از اهمیت بالایی برخوردارند را فعال می‌کند.

بر اساس این مطالعات که در مجله پی ان اس ای منتشر شده، بیش از نیمی از مردم دارای ویروس سیتومگالوویروس هستند که عموماً در سنین جوانی گرفتارش می‌شوند. و ازآنجایی‌که هیچ درمانی برای آن وجود ندارد، حاملان این ویروس تا آخر عمر گرفتارش هستند.

دکتر مگان اسمیتی، یکی از نویسندگان این تحقیق در دانشگاه آریزونا تصریح کرد: «سیتومگالوویروس معمولاً علائم بیرونی ندارد اما ازآنجایی‌که هیچ درمانی برایش نیست، باید با آن مدارا کنیم. سیستم ایمنی ما همیشه در پس زمینه مشغول مقابله با این ویروس خواهد بود.»

محققان برای بررسی تأثیرات درازمدتی که مبارزه دائمی با این ویروس روی بدن می‌گذارد، موش‌ها را آلوده به سیتومگالوویروس کردند. پس از آن باکتری لیستریا را به موش‌های دارای ویروس و موش‌هایی که این ویروس را نداشتند، تزریق کردند.

دکتر اسمیتی گفت: «تصور ما این بود که چنین اقدامی باعث آسیب‌پذیری هرچه بیشتر موش‌های دارای ویروس خواهد شد چراکه سیستم ایمنی آن‌ها منابع خود را مصرف کرده و مشغول مبارزه است.»

در عوض محققان دریافتند که سیستم ایمنی موش‌های دارای ویروس قوی‌تر از آن‌هایی بوده که ویروس نداشتند.

دکتر اسمیتی در ادامه افزود: «این مسئله باعث شگفتی ما شد؛ ما انتظار داشتیم که این موش‌ها دچار شرایط وخیم‌تری شوند. اما آن‌ها واکنشی قوی‌تر و مؤثرتر داشتند.»

مسئله دیگر اینکه گوناگونی سلول‌های T – سلول‌های گلبول سفید که نقش مهمی در ایمنی بدن ایفا می‌کنند- موش‌هایی که آلوده به ویروس بودند، تقریباً به‌اندازه موش‌های جوان بود. این مسئله در تضاد با ایده قدیمی است دال بر اینکه گوناگونی سلول‌های T با بالا رفتن سن، کاهش می‌یابد.

به عقیده نویسندگان این مطالعه، نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد که سیستم ایمنی افراد مسن‌تر، قوی‌تر از آن چیزی است که پیش‌ازاین تصور می‌شد.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.