ارتباط با ما در

مفتح، عضو اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با جامعه ایرانی پیشنهاد جهانگیری برای فروش نفت توسط بخش خصوصی را بررسی کرد

بابک زنجانی‌های جدید در راه‌اند؟

محمدصادق مفتح، عضو اتاق بازرگانی تهران در رابطه با اظهارات اخیر اسحاق جهانگیری درباره فروش نفت توسط بخش خصوصی گفت: درصورتی‌که بنا باشد در اتاق‌های دربسته با اشخاصی خاص این کار انجام شود، بحث بابک زنجانی تکرار خواهد شد.

منتشر شده

جامعه ایرانی_ محمدصادق مفتح عضو اتاق بازرگانی تهران درباره امکان صادرات نفت توسط بخش خصوصی گفت: امکان صدور نفت خام توسط بخش خصوصی برای  بسیار کم است و در این زمینه خیلی امیدواری وجود ندارد.

اسحاق جهانگیری یکشنبه گذشته در مراسم روز ملى صنعت و معدن گفت: «نفت خام ایران در بورس داخلی عرضه خواهد شد و بخش خصوصی می‌تواند به‌طور شفاف نفت بخرد و صادر کند.»

در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد نبود مشتری برای خرید نفت ایران به دلیل تحریم‌های بین‌المللی، دولت فروش نفت را بر عهده بخش خصوصی قرارداد که در ارتباط با آن دو پرونده مهم قضایی برای بابک زنجانی و سردار احمدی مقدم فرمانده وقت نیروی انتظامی تشکیل شد.

در هر دو مورد پول حاصل از فروش نفت به خزانه واریز نشد و باگذشت سال‌ها هنوز مشخص نیست مبالغ حاصل از فروش نفت ایران توسط این دو به چه صورتی هزینه شده و به کدام دلیل وارد کشور نشد. بابک زنجانی هنوز در زندان به سر می‌برد و فرمانده وقت نیروی انتظامی هم حکم انفصال‌ازخدمت گرفت، اما ابهامات در رابطه با فساد بزرگی که به وجود آمد از بین نرفت.

علاوه بر این حتی درصورتی‌که صحبت جهانگیری را به آینده‌نگری دولت درباره احتمال تحریم‌های جدید نفتی از سوی آمریکا ربط دهیم باید این مسئله مدنظر قرار گیرد که بخش خصوصی در سطح وسیع از توانایی انجام این کار بی‌بهره است.

پدرام سلطانی از اعضای اتاق بازرگانی ایران در حساب کاربری خود در توییتر نوشته بود: «بخش خصوصی امکان صادرات نفت خام را ندارد.»

محمدصادق مفتح، عضو اتاق بازرگانی تهران نیز در گفت‌وگو با جامعه ایرانی در رابطه با اظهارات اخیر اسحاق جهانگیری درباره فروش نفت توسط بخش خصوصی  گفت: با توجه به شرایطی که آقای جهانگیری اعلام کرده، یعنی در بورس و شرایط کاملاً شفاف و رقابتی بخش خصوصی وارد فروش نفت شود، احتمال مشکل‌دار شدن آن خیلی کم است ولی درصورتی‌که بنا باشد در اتاق‌های دربسته با اشخاصی خاص این کار انجام شود، بحث بابک زنجانی تکرار خواهد شد.

وی درباره امکان صادرات نفت توسط بخش خصوصی گفت: امکان صدور نفت خام توسط بخش خصوصی بسیار کم است و در این زمینه خیلی امیدواری وجود ندارد.

این عضو اتاق بازرگانی تهران در رابطه با دلیل عدم توانایی بخش خصوصی برای صدور نفت توضیح داد: بازار نفت خام در دنیا یک بازار خیلی خاص و ویژه به‌حساب می‌آید که در کشورهایی مانند ایران و خاورمیانه به‌غیراز کشورهای اروپایی بیشتر دولت‌ها در آن درگیر هستند زیرا ارقام آن بسیار کلان است و درصورتی‌که بخش خصوصی درصدد برآید وارد این بازار شود باید در سطح پایین و کم با توجه به ضعف مالی وارد شود که در این شرایط نمی‌توان نسبت به موفقیت آن خوش‌بین بود.

مفتح درباره دلیل دعوت از بخش خصوصی به حوزه نفتی از سوی جهانگیری گفت: مسئله موردنظر در این رابطه بحث تحریم‌ها است. بدین معنا درصورتی‌که آمریکا بتواند اجماعی را ایجاد کند که مشتری‌های نفت خام ما را از بازار خارج کند، ممکن است درفروش نفت با مشکل روبرو شویم، بنابراین برای دور زدن تحریم‌ها شاید پیشنهاد خوبی باشد.

وی در ادامه افزود: درصورتی‌که دولت‌ها به سمت آمریکا گرایش پیدا کنند راهی جز پیشنهاد اسحاق جهانگیری باقی نمی‌ماند، اما همان‌طور که توضیح دادم این کار باید شفاف و رقابتی باشد تا مانع ایجاد فساد شود.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.