ارتباط با ما در

بلومبرگ تشریح کرد

روحانی می‌تواند برجام را نجات دهد؟

سفر روحانی به سوئیس و اتریش مهم بود چراکه سوئیس منافع آمریکا را برای ایران تشریح می‌کند و اتریش ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد.

منتشر شده

جامعه ایرانی– حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در راستای تحت تأثیر قرار دادن اروپا برای عمل به وعده حفظ توافق هسته‌ای ایران که اخیراً از سوی آمریکا رها شد، به سوئیس و اتریش سفر کرد.

به گزارش جامعه ایرانی به نقل از بلومبرگ، سفر روز چهارشنبه به برن و بعد وین احتمالاً آخرین سفر اروپایی روحانی پیش از آغاز اعمال مجدد تحریم‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا علیه ایران خواهد بود که ششم اوت آغاز می‌شود. ایران اعلام کرده که فعالیت‌های هسته‌ای خود را از سر می‌گیرد و در پی آمریکا از برجام خارج خواهد شد، مگر اینکه فرانسه، آلمان و انگلیس تداوم سرمایه‌گذاری و تجارت را تضمین کنند.

شش کشور باقی‌مانده در این توافق روز جمعه در وین دیدار خواهند کرد تا درمورد بسته اقتصادی که اروپایی‌ها برای مقابله با تأثیر خروج آمریکا از توافق آماده کرده را بررسی کنند.

روحانی در کنفرانس خبری مشترک با آلن برسه، رئیس‌جمهور سوئیس گفت که ایران تا زمانی که از برنامه جامع اقدام مشترک ۲۰۱۵ سود ببرد، بخشی از آن خواهد بود. وی تأکید کرد که آمریکا در توقف صادرات نفت ایران موفق نخواهد بود.

روحانی گفت که هر دو کشور بر این باورند که برجام یک دستاورد مهم است که به خاطر صلح و امنیت بین‌الملل باید حفظ شود. اما نه او و نه همتای سوئیسی‌اش هیچ اشاره‌ای به جزئیات روند حفظ آن، در شرایطی که بی‌اعتمادی شرکت‌های اروپایی در مواجهه با برجام رو به افزایش است، نداشتند.

از ماه می که آمریکا از توافق خارج شد، معاملات تجاری اروپا به ارزش صدها میلیون دلار با خطر روبرو شده چراکه شرکت‌های اروپایی نگران تحریم‌های احتمالی آمریکا هستند.

پاول اینگرام، مدیر اجرایی شورای آمریکایی بریتانیایی امنیت اطلاعات (یک گروه خلع سلاح هسته‌ای) پیش از آغاز سفر روحانی گفت: «در این میان مسائل زیادی در خطر هستند –جنگ تجاری، اعتبار و امنیت اروپا. روحانی باید از اروپاییان تعهدی بیش از سخنان دلگرم‌کننده بخواهد.»

سفر به سوئیس و اتریش مهم بود چراکه سوئیس منافع آمریکا را برای ایران تشریح می‌کند و اتریش ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد.

سرنوشت این توافق که اکثر بخش‌های حساس برنامه هسته‌ای ایران را در ازای لغو بسیاری از تحریم‌ها، محدود کرده، با تصمیم ترامپ برای خروج از توافق نامعلوم مانده است. آمریکا ایران را متهم می‌کند که به‌واسطه فعالیت‌هایش در خاورمیانه میانه، روح برجام را نقض کرده است.

ایران به توافق پایبند است

بخش قابل‌توجهی از درآمد نفتی و روابط بانکی ایران به خطر می‌افتد اگر از سوی اتحادیه اروپا نیز محافظ نشود. روحانی که در داخل تحت فشار تندروها قرار دارد که او را به دلیل اعتماد به آمریکا سرزنش می‌کنند، در صورت عدم حمایت اروپا انگیزه چندانی برای ماندن و پایبندی به بندهای برجام نخواهد داشت.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.