ارتباط با ما در

مهرداد لاهوتی، عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه در گفت‌وگو با جامعه ایرانی:

صد در صد واردات با رانت است/ تولید داخلی چای از ۷۰۰ هزار به ۳۰ هزار تن رسیده است

لاهوتی تأکید کرد: ۷۰۰ هزار تن چای تولیدی به ۳۰ هزار تن رسیده و ۱۰ هزار هکتار زمین به دلیل بلاهایی که بر سر کشاورز آورده شده، زیر کشت نیست و زمین را رها کرده‌اند. در چنین وضعیتی دولت برای چای خارجی یارانه پرداخت می‌کند، اگر یک سال چای خارجی را باقیمت گران وارد کنند به چای ایرانی فرصت داده می‌شود.

منتشر شده

جامعه ایرانی_  مهرداد لاهوتی، عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه، محاسبات در خصوص اینکه واردات کالا حاصل از رانت و فساد سیستماتیک در دولت است، گفت: صد در صد واردات کالاها بارانت انجام می‌شود. این بحث را ۱۰ سال است که مطرح می‌کنیم آثار آن الآن خود را نشان داده است.

درحالی‌که نوسانات ارزی اخیر نگرانی‌هایی برای تولیدکنندگان و تاجران در بخش‌های مختلف اقتصادی به وجود آورده است در چند روز گذشته بانک مرکزی لیست دریافت‌کنندگان ارز دولتی و نوع کالاهای وارداتی آن‌ها را به انتشار درآورد.

گذشته از این مسئله که لیست منتشرشده کامل نیست و نام تمام دریافت‌کنندگان ارز و نوع کالا وارداتی آن‌ها مورداشاره قرار نگرفته است، اما تا همین بخش از آن‌هم نشان از فساد و رانت در تخصیص ارز به شرکت‌های وارداتی دارد.

به‌طور نمونه در لیست منتشرشده یک شرکت واردات خودرو چایی ساز و یک شرکت واردات دارو بخارشور وارد کرده است. علاوه براین کالاهایی برای خریدشان از ارز دولتی استفاده‌شده که در داخل تولید می‌شوند (چای و حبوبات) اما به دلیل کم‌توجهی تولیدکنندگان آن با مشکلات فراوانی روبرو شده‌اند و یا کالاهایی در این لیست قرار دارند که حتی اگر تولید هم نمی‌شود (کره) می‌توان زمینه تولید آن‌ها را فراهم ساخت.

مهرداد لاهوتی، عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه، محاسبات در گفت‌وگو با جامعه ایرانی در خصوص اینکه واردات کالا حاصل از رانت و فساد سیستماتیک است گفت: صد در صد واردات کالاها با رانت انجام می‌شود. این بحث را ۱۰ سال است که مطرح می‌کنیم آثار آن الآن خود را نشان داده است.

وی در ادامه با اشاره به تخصیص ارز دولتی برای واردات چای گفت: تمایل به چای خارجی توسط گروهی در کشور با وجود آلوده بودن آن اشکالی ندارد، اما بهتر آن است تا چای خارجی را هم مانند خودروهای لوکس با ارز آزاد وارد کنند.

این عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه و محاسبات دراین‌باره یادآور شد: ارز دولتی باید برای کالاهای ضروری و نیاز کشور مانند دارو که اجتناب‌ناپذیر است در نظر گرفته شود. اگر قرار باشد که درهای کشور را بازکنیم و برای هرکسی که دارای نفوذ است، ارز اختصاص دهیم داستان‌ها و بحث‌هایی که بارها موردتوجه قرارگرفته، مجدد تکرار می‌شود.

لاهوتی در ادامه تأکید کرد: تولید داخلی چای از ۷۰۰ هزار تن به ۳۰ هزار تن رسیده و ۱۰ هزار هکتار زمین به دلیل بلاهایی که بر سر کشاورز آورده شده، زیر کشت نیست و زمین را رها کرده‌اند. در چنین وضعیتی دولت برای چای خارجی یارانه پرداخت می‌کند، اگر یک سال چای خارجی را باقیمت گران وارد کنند به چای ایرانی فرصت داده می‌شود.

وی در این خصوص افزود: درحالی‌که مطرح می‌شود، کشور فاقد ارز است و باید از تولید کننده داخلی حمایت به عمل آید با مشاهده چنین فهرست‌هایی مشاهده می‌شود، رفتارها با شعارها یکی نیست.

این عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه و محاسبات دراین‌باره که واردات منحصر به چای نیست و شامل کالاهایی مانند حبوبات هم می‌شود، بیان کرد: حبوبات را می‌توان با فراهم کردن امکاناتی داخل کشور تولید کرد و مناطقی وجود دارد که امکان تأمین تمام حبوبات کشور را دارد.

لاهوتی در ادامه توضیح داد: مطرح می‌شود که در بحران جنگ اقتصادی قرار داریم و شرایطی بر کشور حاکم است که همه باید رعایت کنند، اما معلوم نیست که به کدام دلیل متوجه نمی‌شوند که آمریکایی‌ها با میکروسکوپ همه‌جا به دنبال رفتار دولت برای به هم ریختن فضای کشور است.

وی دراین‌باره که از دولت روحانی با توجه به شعارها بیش از این توقع وجود داشت، تصریح کرد: دولت آقای روحانی دچار چالش شده، مناسب آن است تا حداقل بخش واردات را تحت مدیریت درآورد تا خود را بیچاره‌تر از این نکند.

این عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه و محاسبات درباره ورود مجلس به این مسئله اظهار داشت: مجلس قطعاً نسبت به این مسئله ورود پیدا خواهد کرد و برای آن با مصوباتی مانع به وجود خواهد آمد.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.