ارتباط با ما در

محسن رهامی، رئیس بنیاد بین‌المللی صلح در گفت‌وگو با جامعه ایرانی:

خوزستان فراموش شده، آبستن حوادث است

رهامی درباره تبعات اعتراضات مردم خرمشهرتوضیح داد: جامعه ایران موزاییکی است. بدین معنا که وقتی آب زیر موزاییک می‌رود بخشی از آن آسیب می‌بیند، رفته‌رفته بقیه هم دچار آسیب‌دیدگی می‌شوند. این مسئله می‌تواند به وحدت و انسجام ملی لطمه وارد سازد و در یک منطقه مرزی بحران ایجاد کند که حل آن هزینه زیادی می‌برد.

منتشر شده

جامعه ایرانی_ محسن رهامی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب اظهار داشت: هر نوع کم یا بی‌توجهی نسبت به مردم خوزستان سبب ایجاد نارضایتی بیشتری می‌شود. استان خوزستان می‌تواند آبستن برخی حوادث باشد زیرا احساس می‌شود این قسمت از کشور فراموش‌شده است و مسئله‌ای مانند نبود آب مانند جرقه‌ای می‌تواند به نارضایتی‌ها دامن زند.

به دلیل پایین آمدن کیفیت آب در شهرستان‌های آبادان و خرمشهر طی سه روز گذشته شاهد اعتراضات مسالمت‌آمیز مردم این شهرها بوده‌ایم که شنبه‌شب در خرمشهر و یکشنبه شب در آبادان به خشونت کشیده شد و درنتیجه آن بین نیروهای پلیس و مردم درگیری‌هایی صورت گرفت.

وضعیت کیفیت آب خرمشهر و آبادان، معضل کهنه‌ای است که نه‌تنها تاکنون درمان‌نشده است بلکه به دلیل خشک‌سالی‌های و پیشروی آب دریا شوری آن نیز افزایش‌یافته است. نارضایتی از این وضعیت بارها منجر به اعتراضات مردم این شهرها در مقابل فرمانداری و آبفا شد ولی تا به امروز پاسخ قانع‌کننده‌ای دریافت نکرده‌اند.

هر چند دیروز وزیر کشور در تشریح پروژه تامین آب مورد نیاز مردم خرمشهر گفت: از سال ۷۱ طرح غدیر برای آبرسانی به خرمشهر مطرح شد؛ یعنی ۲۵ سال این طرح در دست اجرا بود که دولت در سه سال گذشته این موضوع را اولویت اول خود قرار داد و ۱۵ تیر این طرح به نتیجه می‌رسد.»

دیروز هم غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در این ارتباط گفت: «با تلاش شبانه‌روزی مسئولان استان خوزستان طرح غدیر حداکثر تا ۱۵ تیرماه به بهره‌برداری می‌رسد. با افتتاح این طرح کل آب مورد نیاز شهرستان‌های آبادان، خرمشهر، سوسنگرد، دشت آزادگان و شادگان زیر پوشش آن رفته و تمامی آب مورد نیاز آنها از رودخانه کرخه تأمین خواهد شد.»

اما با این وجود علی ساری، نماینده اهوازدرمجلس درباره اعتراضات مردم خوزستان گفت: «وقتی در شهری چند صدبار تجمعات اعتراض‌آمیز برگزار می‌شود به آن معناست که در آن استان کار درجایی می‌لنگد. دولت باید به مردم کمک کند و نگذارد که به مردم فشار وارد آید. باید سیاست‌های داخلی و خارجی را تنظیم کند.»

محسن رهامی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و رئیس بنیاد بین‌المللی صلح در گفت‌وگو با جامعه ایرانی در رابطه با دلایل به خشونت کشیده شدن اعتراضات مسالمت‌آمیز مردم خرمشهر و آبادان گفت: سال گذشته به خوزستان دو سفر انجام دادم و در جلسه‌ای با اقشار مختلف زمینه‌های نگرانی و نارضایتی در این استان مشخص شد که آن‌ها را به بعضی از مسئولان در شورای نگهبان و مراجع قم ازجمله ملاقاتی که سال گذشته با مقام معظم رهبری داشتم، منتقل کردم.

وی در ادامه اضافه کرد: در انتقال مشکلات مردم خوزستان اشاره داشتم خوزستانی که به لحاظ نفت و سرمایه بخش عمده هزینه کشور را تأمین می‌کند، مشکلاتش موردتوجه قرار نمی‌گیرد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب دراین‌باره اظهار داشت: خوزستان درگذشته جزء آبادترین و پردرآمدترین مناطق کشور بود، اما به دلیل وقوع جنگ تحمیلی پالایشگاه و گمرک آن از رونق افتاد و تقریباً سرمایه‌ها به سمت شرقی خلیج‌فارس (بندرعباس و چابهار) رفت و به‌طورکلی اهمیت اقتصادی خود را از دست داد و دیگر هم نتوانست قد علم کند.

رهامی در ادامه یادآور شد: انتقال آب از سرشاخه‌های کارون به سمت اصفهان، کرمان، یزد و قم هم به این مسئله دامن زده که به‌تدریج در بین مردم نوعی بدبینی نسبت به مسئولان ایجاد کرده است. برخی از کشت‌هایی هم که انجام می‌دادند به دلیل کمبود آب برای آن‌ها مانع به وجود آورده شده است.

وی در ادامه اضافه کرد: تمام فاضلاب شهری اهواز مستقیماً وارد کارون می‌شود و در ایام عید که سطح آب بالا می‌آید از طریق کانال‌های فاضلاب، فاضلاب‌ها داخل خانه‌ها و کوچه‌ها می‌رود. ندیدن خوزستان برای سرمایه‌گذاری سبب شده است تا نرخ بیکاری و مهاجرت در آنجا بالا رود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در این رابطه اظهار داشت: مسائلی مطرح‌شده منطقه را آسیب‌پذیر و بحرانی کرده است که هر نوع کم یا بی‌توجهی سبب ایجاد نارضایتی بیشتری می‌کند. استان خوزستان می‌تواند آبستن برخی حوادث باشد زیرا احساس می‌شود این قسمت از کشور فراموش‌شده است و مسئله‌ کمبود یا کیفیت آب مانند جرقه‌ای می‌تواند به نارضایتی‌ها دامن زند.

رهامی در ادامه اضافه کرد: در چنین شرایطی نسبت دادن اعتراض مردم به عوامل بیگانه؛ سبب افزایش نارضایتی‌ها می‌شود مردم این بخش از کشورمان در هشت سال جنگ تحمیلی بیشترین آسیب‌ها را دیدند، به همین دلیل هم باید به آن‌ها توجه لازم صورت گیرد.

وی درباره تبعات این اعتراضات توضیح داد: جامعه ایران موزاییکی است. بدین معنا که وقتی آب زیر موزاییک می‌رود بخشی از آن آسیب می‌بیند، رفته‌رفته بقیه هم دچار آسیب‌دیدگی می‌شوند. این مسئله می‌تواند به وحدت و انسجام ملی لطمه وارد سازد و در یک منطقه مرزی بحران ایجاد کند که حل آن هزینه زیادی می‌برد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب بیان کرد: ایران به لحاظ تحریم آمریکا به لحاظ آسیب دیدن برجام که ضوابط خارجی ما را در حوزه سیاست خارجی تحت‌فشار قرار داده است در حال حاضر شدیداً نیاز به وحدت داخلی دارد و درصورتی‌که در داخل انرژی و توان مملکت در این مناطق صرف شود شدیداً در برابر مشکلات خارجی آسیب‌پذیر خواهیم بود.

رهامی یادآور شد: دولتمردان ما در سطح وزیر و حتی رئیس‌جمهور بدون آنکه فرصت را از دست دهند باید به منطقه بروند و با مردم صحبت کنند حتی لازم باشد هیئتی از طرف مقام معظم رهبری با نمایندگان معترضین صحبت کند. برخورد با معترضین از طریق نیروی انتظامی بیشتر به مسئله دامن می‌زند زیرا این کارها پلیسی و امنیتی نیست و انگ امنیتی زدن به اعتراض مردم حکومت را آسیب‌پذیر می‌کند.

وی افزود: باید آلام مردم تسکین داده شود تا آن‌ها احساس کنند که گوش شنوایی در تهران برای استان‌ها و شهرستان‌ها وجود دارد.

3 دیدگاه

یک دیدگاه

  1. مردم

    دوشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۷ در ۱۰:۱۱

    آبادانی،خرمشهریها فقط همین مشکل آب را ندارند-بلکه مشکل بیکاری،بیگاری،ریزگرد،گرانی مصاعف نسبت به شهرهای اطراف واستانها،حضورشرکتها، نیروهاومدیران غیربومی در(پاللایشگاه،پتروشیمی،ادارات…) که باعث شده مدیران غیربومی حجم زیادی ازفک وفامیل ووابستگانشان را استخدام وبه کارگیرند(مثلا مدیرطرح فاز۲پالایشگاه ومسئول مقیمODCC ….شیرازی ویکی هم اصفهانی ویکی دیگرشهرکردی ودیگری بختیاریست!حالا بروید ببینید چند شرکت ونیروهای فامیلی ووابسته ازاینجاها هستندوکارایی ندارند وفقط هزینه برای پالایشگاه میتراشند)ولی جوشکار ماهرابادانی و…درحال دستفروشی ومسافرکشیست ومجبور شده بخاطرگرانی کرایه خانه که علتش حضور همین غیربومیهاست، به روستاهای اطراف آبادان برود!؟(ضمنا این توجیه که متخصص ندارنددروغست چون درحال حاضر هرچی متخصص غیربومی درپالایشگاه وپتروشیمی هست،هیچی نمیدانند وفقط باسفارش ،حقوق ومزایا بالا وهزینه های پرواز،عذاواسکان بالا استخدام شده اندآبادانی وخرمشهریها ازهمشان متخصصتر وحتی میتوانند گاها به سه زبان(فارسی،عربی،انگلیسی ارتباط داشته باشندوکارهای احداثی وتعمیراتی سخت را انجام دهند)
    -فساد،ارتشاوتبعیض درتمام ادارات ودردادگستری ودادگاه(قضات تمام زمینها مردم یا بیت المال را باتبانی با ادارات وشهرداریها خوردندوهیچکس نیست پاسخ دهد،اعتیادفحشا،گرانی،کمبودبخاطر حضور عراقیهای بدون پاسپورت وویزا وصدها مشکل دیگر گریبانگیر آبادانی وخرمشهریهاست

  2. مردم

    دوشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۷ در ۱۰:۱۵

    خوزستان فراموش شده است-مسئولین حکومتی وولایی درخوزستان تا میتوانند فساد،پارتی،تبعیض واستخدام خودیهای وفک وفامیل سببی ونسبی را ازاقصی نقاط ایران انجام داده اند وکاری به مشکلات آبادان وخرمشهر ندارند-اگر جهان آرایی بود تمام این مسیولین ولایی را مثل بعثیها میکشت

  3. مردم

    دوشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۷ در ۱۳:۲۱

    (آبادانی خرمشهریها)فقط همین مشکل آب را ندارند-بلکه مشکل بیکاری،بیگاری،ریزگرد،گرانی مضاعف نسبت به شهرهای اطراف واستانها،حضورشرکتها، نیروهاومدیران غیربومی در(پاللایشگاه،پتروشیمی،ادارات…) که باعث شده ((مدیران غیربومی،حجم زیادی ازفک وفامیل ووابستگانشان را استخدام وبه کارگیرند(مثلا مجری طرح فاز۲پالایشگاه ومسئول مقیمODCC ….شیرازی،یکی هم اصفهانی،یکی دیگرشهرکردی،دیگری بختیاری وحتی ابادانی خرمشهری!حالا بروید ببینید چند شرکت،نیروهای فامیلی ووابسته ازاینجاها هستندوکارایی ندارند وفقط هزینه برای پالایشگاه میتراشند))
    -ولی جوشکار ماهرابادانی بدون پارتی ویاتحصیل کرده های باسابقه وسابقه کم….درحال دستفروشی،گارسونی ومسافرکشیند ومجبور شده اندبخاطر،گرانی کرایه خانه،که علتش حضور همین غیربومیهاست، به روستاهای اطراف آبادان بروندویاازپس کرایه خانه،غذا،پوشاک،اموزش و…برنیایند!؟(ضمنا این توجیه که متخصص ندارنددروغست چون درحال حاضر هرچی متخصص غیربومی درپالایشگاه،پتروشیمی،ادارات وارگانها….هست،هیچی نمیدانند وفقط باسفارش،حقوق،مزایاوامتیازات وهزینه های پرواز،غذاواسکان بالا، استخدام شده اندتا راحت ارتشا وغارت کنند،آبادانی وخرمشهریها ازهمشان متخصصتر وگاها به سه زبان(فارسی،عربی وانگلیسی میتوانندارتباط داشته باشندوکارهای احداثی وتعمیراتی سخت را انجام دهند)
    -فساد،ارتشاوتبعیض درتمام ادارات،دردادگستری ودادگاه(قضات باانواع ارتشاهاوحتی خیلی اززمینهای مردم یا بیت المال را باتبانی بابنگاهها، ادارات وشهرداریها خوردندوهیچکس نیست وجرات نمیکندویادرامدنداردپیگیری وپاسخ بگیردوبدهند،تازه بعدش بی نتیجه میشود.
    -انواع بیماری،سوتغذیه،هزینه های بهداشت ودرمان حاصل ازهمین بی کیفیتی آب،ریزگرد،آلودگی،بیکاری وتصادف-اعتیاد،زورگیری،قتل،سرقت،تجاوز،فحشا،گرانی،کمبودبخاطر حضور عراقیهای بدون پاسپورت وویزا وصدها مشکل دیگر گریبانگیر،آبادانی خرمشهریهاست.
    -اگر جهان آرایی بود تمام این مفسدان را بدون تبعیض چه دوست یاغریبه،مثل بعثیها میکشت وخودش هم شهید میشد(درود بر روان پاک شهدا)

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.