ارتباط با ما در

الجزیره مطرح کرد

ناز ریاض برای همراهی نفتی با ترامپ علیه ایران؟

مقامات آمریکا در حال افزایش فشار بر متحدان خود در اروپا، آسیا و خاورمیانه ازجمله عربستان است تا به تحریم‌هایی پایبند باشند که هدفشان اعمال فشار بر ایران برای مذاکره و متوقف کردن برنامه هسته‌ای است.

منتشر شده

جامعه ایرانی– رسانه دولتی عربستان تماس تلفنی میان سران سعودی و آمریکا را تأیید کرد اما هیچ اشاره‌ای به ارقامی که رئیس‌جمهور ایالات‌متحده در حساب توییتری خود درباره افزایش تولیدات نفتی آورده، نکرد.

به گزارش جامعه ایرانی به نقل از الجزیره، دونالد ترامپ می‌گوید ملک سلمان، پادشاه عربستان با درخواست وی برای افزایش تولیدات نفت شاید تا دو میلیون بشکه موافقت کرده، درحالی‌که رسانه دولتی ریاض علیرغم تأیید تماس تلفنی میان سران دو کشور در مورد نفت هیچ اشاره‌ای به جزئیات نکرد.

ادعای روز شنبه ترامپ پس‌ازآن مطرح شد که سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به‌تازگی در نشست ماه جاری خود با افزایش یک میلیون بشکه‌ای تولیدات نفت موافقت کرد.

روسیه به‌عنوان یک عضو غیراوپکی نیز ۲۳ ژوئن از این اقدام حمایت کرد تا به یک هفته دیپلماسی پرتنش در این بلوک نفتی که شکاف آسیب‌زننده میان دو رقیب منطقه‌ای یعنی ایران و عربستان را دفع کرد، پایان دهد.

ترامپ در حساب توییتر خود نوشت: «هم‌اکنون با ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی صحبت کردم و به او توضیح دادم که به خاطر آشفتگی و سوء عملکرد در ایران و ونزوئلا، من از عربستان می‌خواهم که تولید نفت را، شاید تا دو میلیون بشکه، برای جبران این مابه‌التفاوت افزایش دهد.»

وی در ادامه بدون اشاره به جزئیات و چارچوب مورد توافق برای افزایش تولیدات یا اینکه آیا دو میلیون بشکه مورد اشاره‌اش به‌صورت روزانه است یا خیر، نوشت: «بهای نفت بسیار بالاست. او موافقت کرد.»

در پی این توییت بود که خبرگزاری رسمی عربستان اعلام کرد ملک سلمان با ترامپ درخصوص لزوم حفظ ثبات بازار نفت و رشد اقتصادی جهان گفت‌وگو کردند اما هیچ اشاره به جزئیات افزایش احتمالی تولیدات نکرد.

عربستان یکی از صادرکنندگان اصلی نفت جهان است و بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، معمولاً دست‌کم روزانه یک و نیم تا دو میلیون بشکه نفت ظرفیت مازاد دارد. بر اساس داده‌های اوپک، این کشور حدود ۱۰ میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کند.

قیمت‌ها را افزایش دهید

دولت ترامپ کشورها را تحت‌فشار قرار داده که تمام واردات نفت ایران را از ماه نوامبر که اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی آغاز می‌شود، متوقف کنند. این اقدام در پی خروج وی از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ میان ایران و شش قدرت جهان صورت می‌گیرد.

مقامات آمریکا در حال افزایش فشار بر متحدان خود در اروپا، آسیا و خاورمیانه ازجمله عربستان است تا به تحریم‌هایی پایبند باشند که هدفشان اعمال فشار بر ایران برای مذاکره و متوقف کردن برنامه هسته‌ای است.

روسیلند جردن، خبرنگار الجزیره از واشنگتن می‌گوید برای کاخ سفید «غیرمعمول نیست» که به منظور افزایش تولیدات نفت به اعضای اوپک فشار وارد کند، چراکه رئیس‌جمهور آمریکا بیش از همه نگران هزینه بنزین و سوخت مصرفی به‌خصوص در یک سال انتخاباتی –آمریکا در ماه نوامبر انتخابات میان‌دوره کنگره را برگزار می‌کند- است.

وی در ادامه تصریح کرد که بااین‌حال آنچه ترامپ پیشنهاد کرده است، در کنار اعمال فشار بر دیگر کشورها برای توقف واردات نفت از ایران، پیچیده‌تر از ترغیب یا عدم ترغیب ریاض به تغییر سطح تولیداتش است.

جردن گفت: «تولیدات نفت شل خود آمریکا هم طی ماه‌های اخیر افت کرده و این افت ذخایر باعث افزایش قیمت‌ها شده است. این تحلیل هم در میان کارشناسان انرژی وجود دارد که شاید عربستان تولید روزانه نفت خود را افزایش دهد اما این اقدام برای یک دوره کوتاه خواهد بود و کیفیت نفتی که تولید می‌شود احتمالاً بسیار پائین و پالایش آن بسیار سخت خواهد بود.»

وی در ادامه افزود: «نکته قابل توجه این است که سعودی‌ها نخواسته‌اند که تعهد خود به هرگونه سطح تولید رسمی را اعلام کنند، و اینکه ممکن است در مواجهه با هرگونه تحریم آمریکایی به سمت توافقات مالی با ایران متمایل شوند.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.