ارتباط با ما در

عبدالرضا مصری، عضو کمیسیون برنامه، بودجه مجلس در گفت‌وگو با جامعه ایرانی:

بانک مرکزی به جنگ روانی در بازار سکه و ارز دامن زده است

اگر دولت همچنان معتقد به جنگ روانی است با این اقداماتی که بانک مرکزی برای کنترل بازار سکه و ارز انجام داده به این جنگ دامن زده است.

منتشر شده

جامعه ایرانی– عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: سیاست‌هایی که وزارت اقتصاد و بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز و سکه اجرا کرده را سیاست نمی‌دانم بلکه دستپاچگی در تصمیم‌گیری است چراکه تصمیمات اخیر درواقع تسلیم شدن در مقابل شرایطی است که عده‌ای خاص برای کشور فراهم می‌کند.

عبدالرضا مصری در گفت‌وگو با جامعه ایرانی درباره تصمیمات اقتصادی وزارت اقتصاد و بانک مرکزی در بازارهای سکه و ارز، گفت: رئیس‌جمهور اعتقاد دارند تلاطم‌های بازار ارز و سکه جنبه روانی دارد و اگر این‌گونه است باید با این فضای روانی برخورد شود نه اجرایی و عملیاتی.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی التهابات بازار از سه منظر مسائل اقتصادی، جنبه‌های روانی و تحریم خارج نیست، افزود: اگر دولت تحریم‌ها را عامل التهابات بازار ارز و سکه می‌داند باید به این نکته توجه داشت هنوز تحریم‌ها آغاز نشده است چراکه بر اساس توافق‌های صورت گرفته تحریم‌ها در آینده یعنی چند ماه دیگر اعمال خواهد شد. بنابراین نمی‌توان عامل تلاطم‌های بازار را تحریم‌ها دانست.

وی به جنبه روانی روند رو به رشد بازار ارز و سکه اشاره کرد و اظهار داشت: اینکه برخی از مسئولان و ازجمله رئیس‌جمهور مسائل به وجود آمده در بازار ارز و سکه را مسئله روانی می‌داند. این سؤال پیش می‌آید اگر دولت از سناریو جنگ روانی دشمن اطلاع داشت چرا اقدامی برای مقابله با این جنگ صورت نداده است؟ چراکه اگر این‌گونه می‌بود باید درباره این موضوع به مردم اطلاع‌رسانی شده و برنامه‌ها و اقدامات دولت برای خنثی کردن سناریوی دشمن در جامعه مشاهده می‌شد که متأسفانه این‌گونه نبوده است.

مصری ادامه داد: برای مثال اگر دولت برنامه‌ای برای جنگ روانی داشت نباید بانک مرکزی نرخ ارز که از اواخر سال گذشته روند رو به رشد به خود گرفته بود اعلام می‌کرد افراد به هر میزان که ارز نیاز دارد از صرافی‌ها تهیه کند و شاهد صف‌های طولانی باشیم و بعد از مدت کوتاه صرافی‌ها را تعطیل کند.

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس تصریح کرد: در مورد سکه نیز همانند ارز رفتار شد به‌گونه‌ای که ابتدا دولت اقدام به پیش‌فروش سکه کرد و بعد از ایجاد صف‌های طولانی برای خرید، پیش‌فروش سکه از سوی بانک مرکزی متوقف شد در سایر کالاها ازجمله خودرو نیز این سیاست اعمال شد. اگر دولت همچنان معتقد به جنگ روانی است با این اقداماتی که بانک مرکزی برای کنترل بازار سکه و ارز انجام داده به این جنگ دامن زده است.

مصری در پاسخ به این سؤال که برخی معتقدند سیاست دولت در پیش‌فروش سکه برای جمع‌آوری نقدینگی از جامعه بوده است؟ گفت: هیچ‌کدام از سیاست‌هایی که دولت برای مدیریت بازار ارز و سکه اجرا کرده را سیاست نمی‌دانم بلکه دستپاچگی در تصمیم‌گیری است چراکه تصمیمات اخیر دولت ازجمله حراج سکه درواقع تسلیم شدن در مقابل شرایطی است که عده‌ای خاص برای کشور فراهم می‌کند.

وی بابیان اینکه بازار سکه به سود عده‌ای خاص تمام‌شده است، گفت: اینکه  هزار و ۲۵۰ عدد سکه به ۵۰  نفر فروخته شود اینکه عده محدودی در زمان محدود بیش از ۷ هزار میلیارد تومان از سکه سود ببرند را نمی‌توان گفت سیاست‌گذاری شده است، چراکه هیچ‌وقت سیاست کشوری این نیست که ۷ هزار میلیارد تومان به عده‌ای خاص سود برسد بلکه این تسلیم شدن در مقابل خواسته عده‌ای خاص است.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس دهم گفت: باید توجه داشت همه بازارها یعنی سکه، ارز و غیره، از سوی تعداد محدود خرید رأی شده است این بدان معنا است که مردم را فدای ۵۰ هزار نفر که منتظر این‌گونه فرصت‌ها هستند، کرده‌ایم.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس افزود: اگر فرض کنیم فروش سکه ازنظر اقتصادی برای جمع‌کردن نقدینگی است این سؤال مطرح است فروش سکه چه میزان نقدینگی جمع‌آوری کرده است؟ بر اساس ارقام اعلام‌شده حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی از جامعه جمع‌آوری‌شده است این در برابر نقدینگی بالایی که در بازار وجود دارد عدد ناچیزی است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: تاکنون توزیع ارز، سکه و خودرو صورت گرفته و ممکن است فردا پفک‌نمکی نیز توزیع شود بنابراین تصمیمات و سیاست‌ها دولت عجولانه و مقطعی می‌دانم که از پشتوانه‌ای برخوردار نیست.

مصری در ادامه اظهار داشت: نباید این نکته را فراموش کرد هر موضوع و عواملی که موجب التهابات بازار شده است دولت از آن با خبر بوده است، زمانی که سناریوها و برنامه‌های دولت برای من نماینده مردم نامشخص است و دولت دراین‌باره توضیح جامع و دقیقی ارائه نمی‌دهد از مردم چه انتظاری می‌توان داشت که در جریان برنامه‌های دولت برای مقابله با تلاطم‌های بازار باشند.

وی بابیان اینکه نمایندگان مجلس با ارز ۴۲۰۰ مخالف بودند، گفت: ۹۰ درصد نمایندگان مجلس با ارز ۴۲۰۰ مخالف بودند چراکه تعیین این نرخ مغایر قانون بود اما نمایندگان مردم در خانه ملت با این فرضیه که دولت برای بهبود وضعیت اقتصاد و رفاه مردم برنامه و سناریویی دارد از دولت حمایت کرد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس افزود: در حال حاضر ارز در جای رسمی خریدوفروش نمی‌شود و ارز در کوچه و پس‌کوچه‌ها و به‌صورت غیرقانونی معامله می‌شود و این خود عاملی است که باعث افزایش نرخ ارز شده است.

مصری درباره ایجاد بازار ثانویه از سوی دولت گفت: اگر دولت قرار بود بازار ثانویه ایجاد کند چرا این بازار را برهم زد. اما با تمام این تفاسیر ایجاد بازار ثانویه می‌تواند باعث شفافیت در عرضه و تقاضا شود و شاهد روند کاهشی نرخ ارز در بازار بود.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.