ارتباط با ما در

دانشمندان با بررسی ساختار مغز انسان تشریح کردند

نه مردان مریخی‌اند و نه زنان ونوسی

الیوت گفت: مردم می‌گویند مردان مریخی هستند و زنان ونوسی، اما مغز یک ارگان زنانه-مردانه یا دو جنسیتی است. ما دقیقا ساختار مغز مردها را داریم. تفاوت‌های ما به معنای این نیست که یک جنسیت از دیگری بهتر یا باهوش‌تر است یا لیاقت بیشتری دارد.

منتشر شده

جامعه ایرانی– شاید مردان دارای مغزی بزرگتر از زنان باشند، اما این مسئله باعث نمی‌شود که باهوش‌تر باشند. یک عصب‌شناس معتقد است که زنان و مردان در واقع از نظر عصبی یکسان هستند.

به گزارش جامعه ایرانی به نقل از نیوزویک، مغز مردان و زنان دارای مدارهای مشابهی که متفاوت عمل کنند، نیستند و این مسئله این باور رایج را که ساختار و عملکردی متفاوت دارند را به چالش می‌کشد. این مسئله را لیز الیوت، استاد دانشکده پزشکی شیکاگو مطرح می‌کند.

مسئله‌ای که الیوت به آن اشاره کرده به بحث دوگونگی جنسی یا این ایده داروین که مردان و زنان اساسا موجوداتی متفاوت هستند که به دلیل ارگان‌های جنسی‌شان منحصربه فرد می‌بینند و عمل می‌کنند، دامن می‌زند.

وی تصریح کرد که تفاوت جنسی بر عملکرد مغز تاثیری ندارد و رفتارهای جنسیتی ناشی از پرورش افراد است نه طبیعت شان.

الیوت گفت: مردم می‌گویند مردان مریخی هستند و زنان ونوسی، اما مغز یک ارگان زنانه-مردانه یا دو جنسیتی است. ما دقیقا ساختار مغز مردها را داریم. تفاوت‌های ما به معنای این نیست که یک جنسیت از دیگری بهتر یا باهوش‌تر است یا لیاقت بیشتری دارد.

لری کاهیل، استاد عصب و رفتارشناسی در دانشگاه کالیفرنیا معتقد است که نواحی مشخصی از مغز از نظر اندازه و در نتیجه از نظر رفتاری متفاوت هستند. هیپوکامپ یک زن، ناحیه از مغز که مسئول یادگیری و حافظه است، بزرگتر از یک مرد است، اما یک مرد آمیگدالای بزرگتری دارد، جاییکه احساسات پردازش می‌شوند.

به گفته کاهیل، بیشتر گفته می‌شود که زنان در مقایسه با مردان دارای حافظه احساسی قوی‌تر و غنی‌تری هستند. وی در اینباره گفت: تا درجه قابل ملاحظه‌ای، این تفاوت‌ها در مغز به معنای تفاوت‌های رفتاری است.

چنین نتایجی باعث تقویت کلیشه‌هایی مبنی بر اینکه مردان از زنان باهوش‌تر هستند، می‌شود و «من» درونی مردان را تغذیه می‌کند. تحقیقات ماه آوریل نشان داد که سه برابر بیشتر احتمال دارد که مردان دانشجو خود را باهوش‌تر از همکلاسی‌های زن خود بدانند، حتی در شرایطی که نمرات زنان به صورت دو به یک از مردان بهتر بود.

با این حال تحقیقات سال ۲۰۱۷ نشان داد که علیرغم تفاوت‌های موجود، مغز زنان و مردان بیش از آنکه متفاوت باشد، مشابه است. محققان دانشگاه ادینبورگ مغز بیش از پنج هزار نفر را اسکن کرده و دریافتند که حجم مغز مردان در تمام نواحی زیرقشری، از جمله آمیگدالا بزرگتر است، در حالیکه زنان دارای قشر مغزی زخیم‌تری هستند که اغلب به عملکرد بهتر در آزمون‌های هوش مربوط می‌شود. اما حجم و زخامت مغز در میان مردان متفاوت‌تر بود و محققان اغلب در تشخیص جنسیت از روی اسکن مغز دچار مشکل شدند.

استورات ریچی به مجله ساینس گفت که این نتایج، مطالعات قبلی را تایید می‌کند که هیچ تفاوتی در هوش زنان و مردان وجود ندارد. با وجود آنکه اندازه مغز مردان حدود ۱۴ درصد بزرگتر از مغز زنان است، محققان تایید نمی‌کنند که این بزرگی به معنای عملکرد بهتر باشد.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.