ارتباط با ما در

با قرائت گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد صورت گرفت

استقبال شورای امنیت از پایبندی ایران به برجام

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ مرتبط با برجام موظف است هر ۶ ماه گزارشی از روند اجرای این قطعنامه به شورای امنیت ارائه دهد.

منتشر شده

جامعه ایرانی– دبیرکل سازمان ملل متحد در گزارش خود از اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ به شورای امنیت اعلام کرد که ایران به تعهدات خود در برجام پایبند بوده و در عین حال از ایران خواست تا درباره برنامه موشکی خود به نگرانی‌های بین‌المللی توجه کند.

اشاره او به خواسته‌هایی است که در ضمیمه قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت آمده و از ایران می‌خواهد که برنامه موشک‌های بالستیک خود را متوقف کند.

گزارش آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، را در روز چهارشنبه رزمری دی‌کارلو، معاون سیاسی‌اش، در شورای امنیت خواند.

در این گزارش اشاره شده که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای دوازدهمین بار پایبندی ایران به تعهداتش در قبال برجام را تایید کرده است. در همین بخش آمده که ایران حتی داوطلبانه بنا به پروتکل الحاقی اجازه بازدید از مراکز دیگر را هم به بازرسان آژانس داده است.

بنا به برجام، توافق هسته‌ای ایران با شش قدرت جهانی، این کشور می‌بایست با محدود کردن برنامه‌های هسته‌ای خود و اجازه نظارت بر آن، از نگرانی غربی‌ها کاسته و در ازای آن از تحریم‌هایش کاسته شود.

ماه پیش آمریکا از برجام خارج شد و گفت که تحریم‌ها علیه ایران را از سر خواهد گرفت. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، معتقد است که برجام توافق خوبی نیست، برای اینکه در آن مسائل دیگر مثل حضور نظامی ایران در کشورهای منطقه و صادرات سلاح مطرح نشده است.

در گزارش دبیر کل سازمان ملل، خروج آمریکا از برجام ذکر شده و آمده که دبیر کل از بابت این اتفاق متاسف است.

او نوشته که برجام یک موفقیت بزرگ در زمینه منع گسترش سلاح‌های اتمی است و به صلح و امنیت بین المللی در منطقه کمک کرده است. در این بخش از گزارش آقای گوترش انتقاد خفیفی هم متوجه آمریکا کرده که نباید موضوع‌هایی که خارج از برجام بود را به سرنوشت این توافق گره می‌زد.

آقای گوترش در گزارش خود به نامه محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، اشاره کرده که به دبیرکل سازمان ملل گفته ایران به تعهداتش در برجام ادامه می‌دهد “تا زمانی که مردم ایران از فواید آن بهره‌مند شوند.” او از این نوشته آقای ظریف و تکرار این موضع در دیدار با اروپاییان استقبال کرده است.

قطعنامه ۲۲۳۱ بخش‌هایی هم درباره موشک‌های بالستیک دارد. درباره این بخش‌، دبیرکل سازمان ملل از ایران خواسته تا به بندهای مربوطه در قطعنامه توجه کند. او به گزارش عربستان سعودی اشاره کرده که گفته بود حوثی‌های یمن ۹ موشک بالستیک به عربستان شلیک کرده‌اند که به نظر می‌رسد از موشک‌های قیام یک ایران باشد. دبیرکل سازمان ملل نوشته که باقی‌مانده‌های پنج تا از این موشک‌ها را آزمایش کرده‌اند و آنها هم به این نتیجه رسیده‌اند که “بخش‌هایی از این موشک‌ها در ایران تولید شده است.”

گزارش اما در این جا می‌گوید که مشخص نیست این موشک‌ها یا قطعات پس از شانزدهم ژانویه ۲۰۱۶ از ایران خارج شده بودند. این تاریخ شروع اجرای ضمیمه قطعنامه ۲۲۳۱ بوده است.

در گزارش همچنین به ادعای اسرائیل هم پرداخته شده که گفته بود یک پهپاد ایرانی در سوریه بوده است و بقایای آن را در اختیار دارد. گزارش می‌گوید که دفتر دبیرکل فرصت بررسی بقایای پهپاد را نداشته اما از روی عکس‌هایی که اسرائیلی‌ها به آنها داده‌اند می‌تواند بگوید که به پهپادی که ایران در اکتبر ۲۰۱۶ رونمایی کرد شباهت دارد.

قطعنامه ۲۲۳۱ همچنین شامل تحریم مسافرتی بعضی از مقام‌های ایرانی هم می‌شد. مثل سردار قاسم سلیمانی. در این گزارش درباره اخبار حضور سردار سلیمانی در عراق نوشته شده که دفتر دبیر کل درباره صحت آن از هیئت نمایندگی عراق در سازمان ملل سوال کرده است.

 

خوشرو: اعضای شورای امنیت خواهان اجرای کامل برجام شدند

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد، خروج آمریکا از برجام و اعمال فراسرزمینی تحریم ها را نقض فاحش قطعنامه ۲۲۳۱ و مغایر منشور ملل متحد دانست وگفت: تقریبا همه اعضای شورای امنیت، این اقدام کاخ سفید را نکوهش کرده وخواهان حمایت واجرای کامل برجام شدند.

غلامعلی خوشرو در گفت‌وگو با ایرنا افزود: نشست امروز شورای امنیت درباره قطعنامه ۲۲۳۱ که بر مبنای گزارش دبیرکل سازمان ملل و عضو تسهیلگر برگزار شد، نخستین نشست رسمی درباره این قطعنامه پس از خروج آمریکا از برجام بود.

وی با تاکید بر اینکه مسئولیت پیامدهای اقدام متخلفانه آمریکا صرفا بر عهده آن دولت است، ادامه داد: نشست امروز شورای امنیت انزوای سیاسی آمریکا را به نمایش گذاشت به گونه ای که حتی نزدیک ترین متحدان این کشور هم از عملکرد واشنگتن در قبال برجام انتقاد و بر اهمیت برجام به عنوان یک دستاورد بزرگ دیپلماسی تاکید کردند.

نماینده ایران در سازمان ملل متحد اضافه کرد: سیاست های دولت جدید آمریکا در مغایرت با حقوق بین الملل و حاکمیت قانون محدود به تلاش برای تخریب برجام نبوده و گستره وسیعی از خروج از پیمان پاریس تا انتقال سفارت به قدس را در بر گرفته است.

خوشرو تصریح کرد: این سیاست ها که عمدتا در راستای منافع رژیم صهیونیستی و برخی اهداف داخلی تنظیم شده، حاکی از روند نزولی قدرت آمریکاست.
وی با یادآوری نامه محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران به دبیرکل و شورای امنیت که روند نقض برجام از سوی آمریکا را تشریح کرده است، گفت: در نشست امروز شورای امنیت، همه اعضا به جز آمریکا اذعان کردند که ایران تا کنون به مفاد برجام به طور کامل و جامع پایبند بوده و ۱۱ گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی هم آن را تایید کرده است.

نماینده ایران در سازمان ملل متحد با بیان اینکه ۱۴ عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد از خروج یکجانبه آمریکا ابراز تاسف و نگرانی کردند، گفت: بیشتر اعضا تحمیل دوباره تحریم های یکجانبه آمریکا را سازنده ندانستند.

خوشرو تاکید کرد: وقتی ایران به برجام پایبندی دارد و سایر کشورها هم بر اهمیت این توافق تاکید می کنند، اقدام یکجانبه یک کشور بسیار مورد نکوهش است. سازمان ملل و شورای امنیت همچون جام جهانی است که کشورها در آن ایفای نقش می کنند اما در اینجا آمریکا می خواهد هم بازیکن و هم داور باشد.

وی تصریح کرد: این یکجانبه گرایی مورد نکوهش اغلب کشورها است و کسی آن را نمی پذیرد. یکجانبه گرایی دولت جدید آمریکا باعث شده است که قراردادها و تفاهم های بین المللی یکی پس از دیگری مورد هجوم کاخ سفید قرار گیرد و این روند، جز انزوای آمریکا و حرکت به سوی افراط گرایی نتیجه ای در بر نخواهد داشت.

انتقاد به گزارش دبیرکل

نماینده ایران در سازمان ملل متحد در پاسخ به این سوال ایرنا که چرا دبیرکل به موضوع خروج آمریکا از برجام تنها به ابراز تاسف بسنده کرده است، گفت: گزارش دبیرکل این سازمان درباره چگونگی اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ جامع نیست و این مساله مورد اشاره تعدادی از اعضای شورای امنیت هم قرار گرفت.
خوشرو خاطرنشان کرد: برداشت ما از ابتدا هم این بود که دبیرکل باید درباره اجرای کامل برجام گزارش دهد نه آنکه به محدودیت های باقی مانده در ارتباط با فعالیت های غیر هسته ای ایران بپردازد.

وی اظهار کرد: اگرچه دبیرکل از خروج یکجانبه آمریکا شدیدا ابراز تاسف کرده است، اما به نظر ما دبیرکل نباید در گزارش خود به ادعاهای بی پایه و اساس طرف های ثالث اهمیت دهد و اساسا دبیرخانه این سازمان در جایگاهی نیست که این نوع گزارش ها را بررسی یا اظهار نظر کند.

نماینده ایران در سازمان ملل متحد تصریح کرد: این مساله تخصصی و خارج از حیطه کاری دبیرخانه است و اساسا دبیرخانه سازمان ملل، چنین ماموریتی هم ندارد.

خوشرو با بیان اینکه یکی از اعضای دائم شورای امنیت هم به صراحت گفت که دبیرخانه چنین ماموریتی ندارد و نباید وارد این موضوعات شود، گفت: نمایندگی ایران، نظرات خود را به صورت جامع به دبیرخانه سازمان ملل و اعضای شورای امنیت ارائه و مفاد گزارش دبیرکل سازمان ملل درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ را نقد کرده است.

وی با بیان اینکه ایران به تعهدات خود در برجام پایبند بوده است، اظهار کرد: مسایل فرعی که در گزارش دبیرکل سازمان ملل مطرح شده در اثر فشار آمریکا و سایر اعضای خارج از برجام بوده است که به دنبال بهانه هستند. ما به آنها پاسخ داده ایم و اهمیتی هم در موضوع برجام ندارند.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ مرتبط با برجام موظف است هر ۶ ماه گزارشی از روند اجرای این قطعنامه به شورای امنیت ارائه دهد.

این گزارش در نشست عصر چهارشنبه شورای امنیت قرائت شد که بخش مقدمه آن درباره اجرای برجام بود اما دبیرکل بخش های دیگر گزارش خود را متوجه پیوست «ب» این قطعنامه و ادعاهای برخی کشورهای عربی و همچنین رژیم صهیونیستی کرده بود.

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.