ارتباط با ما در

محققان خطاب به گروه‌های مخالف لاغری مطرح کردند

خطر اشاعه تفکرات مثبت در مورد چاقی

تحقیقاتی که اخیراً در نشریه چاقی منتشر شده می‌گوید: افزایش پذیرش عمومی سایزهای بزرگ مانع از آن می‌شود که بزرگ‌سالان میزان افزایش وزن خود را متوجه شوند و این مسئله به گسترش عادات غذایی ناسالم دامن می‌زند.

منتشر شده

جامعه ایرانی– اشاعه تفکرات مثبت و حمایت از چاقی به‌عنوان یک حق باعث شد سطح رضایت زنان و مردان از بدنشان در هر شکل و سایزی که هستند، افزایش بیابد اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که آنچه از نظر روحی و روانی مفید است می‌تواند برای بدن خطرناک باشد.

به گزارش جامعه ایرانی به نقل از نیوزویک، تحقیقاتی که اخیراً در نشریه چاقی منتشر شده می‌گوید: افزایش پذیرش عمومی سایزهای بزرگ مانع از آن می‌شود که بزرگ‌سالان میزان افزایش وزن خود را متوجه شوند و این مسئله به گسترش عادات غذایی ناسالم دامن می‌زند.

محققان بیش از ۲۳ هزار بزرگ‌سال بریتانیایی دچار اضافه‌وزن و چاقی را مورد مطالعه قرار دادند و میزان وزن اصلی آن‌ها را در کنار وزنی قرار دادند که این افراد گمان می‌کردند دارند. مردان –حدوداً ۶۰ درصد- بیش از زنان –حدود ۳۰ درصد- وزن خود را کمتر از رقم واقعی‌اش می‌دانستند.

افرادی که به‌درستی نمی‌دانند وزنشان چقدر است، ۸۵ درصد کمتر از کسانی که برداشت درستی از وزنشان دارند، برای کاهش وزن تلاش می‌کنند.

در این تحقیقات افرادی با سطح سواد و درآمد-دو عامل اصلی سلامت- پائین تر بیش از سایرین نسبت به وزن خود ناآگاه بودند و در نتیجه کمتر به فکر کاهش وزن بودند.

این نابرابری بیانگر نشانه‌های اجتماعی-اقتصادی چاقی است. شرایط کار، برخورداری از سواد در مورد بهداشت و سلامت و دسترسی مناسب به بهداشت و درمان همگی در سلامت انسان تأثیرگذار هستند و دسترسی نابرابر آن‌ها نگران‌کننده است.

با وجود آنکه تصویر بدن به طور سنتی به‌عنوان یک مسئله جنسیتی مدنظر و مورد مطالعه قرار گرفته، زنان و مردان هر دو از گرفتاری‌های مربوط به‌ظاهر بدنشان به ستوه آمده‌اند: مطالعات نشان داد که ۸۴ درصد زنان و ۴۳ درصد مردان آمریکایی از شکل بدن خود ناراضی هستند و همین مسئله منجر به خطر هرچه بیشتر اختلال در خوردن غذا، افسردگی و عدم اعتمادبه‌نفس می‌شود.

جنبش‌هایی که در راستای ایجاد تفکر مثبت نسبت به چاقی فعالیت می‌کنند باعث افزایش اعتمادبه‌نفس زنان چاق شده‌اند: در شرایطی که زنان شاهد مدل‌هایی با سایزهای متوسط و بزرگ هستند، حس بهتری نسبت به بدن خود پیدا می‌کنند و از مقایسه خود با زنان باریک و لاغر دست بر می‌دارند.

بااین‌حال در چنین شرایطی سلامت روانی و جسمی در خلاف جهت هم رشد می‌کنند: مراکز کنترل بیماری می‌گویند بیش از ۷۰ درصد بزرگ‌سالان آمریکایی دچار اضافه‌وزن و چاقی هستند.

منتقدان این جنبش از «انتظارات غیرواقعی» که این جنبش در میان افراد چاق ایجاد می‌کند، ناراضی هستند؛ مسائلی مانند این ایده که وزن و سلامت هیچ ربطی به هم ندارند. از آن بدتر این جنبش «بهانه‌هایی» را برای افراد چاق ایجاد می‌کند که در همان وزن بالای خود بمانند. محققان این مسئله را برای قشری که دچار بیماری چاقی هستند خطرناک می‌دانند.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.