ارتباط با ما در

پارسایی رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون اصل 90 مجلس در گفت و گو با جامعه ایرانی تشریح کرد:

افشای پشت پرده ممنوعیت واردات خودرو

برمن نماینده این موضوع محرز است که مافیای قدرت در پشت صنعت خودرو کشور در هر دو بخش خودرو داخلی و وارداتی وجود دارد چراکه هر زمان اراده کنند قیمت‌ها را افزایش داده و از ورود خودروهای خارجی به کشور جلوگیری می‌کنند.

منتشر شده

جامعه ایرانی– عضو فراکسیون امید مجلس بابیان اینکه ممنوع شدن ثبت سفارش واردات خودرو نشان از قدرت مافیایی در این صنعت دارد، گفت: ممنوعیت واردات خودرو به کشور به معنای انحصار ۱۰۰ درصدی بازار خودرو در دستان خودروسازان داخلی است.

روز شنبه بر اساس ابلاغیه وزیر صنعت، معدن و تجارت به سازمان توسعه تجارت، ثبت سفارش و واردات ۱۳۳۹ ردیف تعرفه‌ای کالا که شامل بیش از ۱۴۰۰ قلم کالا است ممنوع شد. خودرو نیز جزو کالاهای ممنوعه واردات قرار گرفت.

این در حالی است که بسیاری این تصمیم وزارت صنایع را ناشی از رایزنی‌های مافیای خودرو و خودروسازان داخلی برای انحصاری نگاه‌داشتن این بازار اعلام کردند.

بهرام پارسایی در گفت‌وگو با جامعه ایرانی درباره ممنوعیت ثبت سفارش خودرو، گفت: بستن ثبت سفارش خودرو همانند سال گذشته که تجربه آن را داشته‌ایم باعث خواهد شد سودهای کلان به جیب افراد خاص سرازیر شود.

رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه با بسته شدن سایت ثبت سفارش دو گروه سودهای کلان به جیب خواهند زد، افزود: گروه اول افرادی هستند که خارج از زمان قانونی ثبت سفارش و به‌صورت کاملاً غیرقانونی خودرو وارد و در مکان‌هایی دپو کرده‌اند و این در حالی است که ثبت سفارش این گروه از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز ابطال نشده است. به‌طور یقین شاهد افزایش قیمت خودروهای وارداتی خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه واردات خودرو فقط ۴ درصد از بازار داخلی را در اختیاردارند، ادامه داد: گروه دوم خودروسازان داخلی هستند که با رقابت کمی که در بازار خودرو با وارداتی‌ها داشتند، سود خواهند برد چراکه ممنوعیت واردات خودرو به کشور به معنای انحصار ۱۰۰ درصدی بازار در دستان خودروسازان داخلی است.

عضو کمیسیون اصل نود اظهار داشت: از سوی دیگر باید به این نکته توجه داشت خودروسازان داخلی قطعات خودرو را با ارز مبادله‌ای وارد کشور می‌کنند اما قیمت خودرو تولیدشده را با ارز آزاد محاسبه و به مشتریان عرضه می‌کنند که متأسفانه در این زمینه هیچ نظارتی صورت نمی‌گیرد.

پارسایی تأکید کرد: برمن نماینده این موضوع محرز است که مافیای قدرت در پشت صنعت خودرو کشور در هر دو بخش خودرو داخلی و وارداتی وجود دارد چراکه هر زمان اراده کنند قیمت‌ها را افزایش داده و از ورود خودروهای خارجی به کشور جلوگیری می‌کنند.

وی بابیان اینکه ممنوع شدن ثبت سفارش واردات خودرو نشان از قدرت مافیایی در این صنعت دارد، گفت: بعد از گرانى خودرو انتظار بر شکستن انحصار بود، اما با این تصمیم دولت برای بستن سامانه ثبت سفارش، بازار خودرو انحصارى‌تر و جیب مردم خالى‌تر می‌شود. متأسفانه بی‌ثباتی در بازار خودرو به دلیل وجود لابی‌های قدرت در این صنعت به وجود آمده است.

نماینده مردم شیراز در مجلس به طرح ساماندهی بازار خودرو اشاره کرد و افزود: در طرح ساماندهی بازار خودرو موضوع چگونگی مقابله بانفوذ لابی‌های قدرت در صنعت خودرو دیده‌شده بود اما متأسفانه این گروه با حضور پررنگ در کمیسیون صنایع و معادن مجلس و باقدرتی که داشتند اجازه تصویب این طرح را در کمیسیون ندادند که این خود جای سؤال دارد.

عضو فراکسیون امید مجلس ادامه داد: مسکوت ماندن ۶ ماهه طرح ساماندهی بازار خودرو خلاف قانون است و باید برای تصمیم‌گیری در خصوص این موضوع صحن علنی مجلس تصمیم‌گیری شود.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.