ارتباط با ما در

شانس بالای یوزهای ایرانی برای عبور از گروه مرگ

رمز پیروزی برابر پرتغال چیست؟

فرضیه‌ای روحی و روانی در فوتبال ایران در جام‌های جهانی وجود دارد که سومین دیدار تیم ملی در رقابت‌ها را چندان با برتری همسو نمی‌بیند و باید برای این مؤلفه روحی نیز نسخه‌ای سخت بپیچیم.

منتشر شده

جامعه ایرانی– روزها گذشته‌اند و زمان جدال مرگ و زندگی در گروه مرگ برای یوزهای ایرانی فرارسیدهاست. ستارگانی که تا پیش از آغاز رقابت‌های ماراتن وار جام جهانی در سرزمین تزارها، کم‌تر کسی به توانشان امید بسته بود.

خوش‌بین‌ترین هواداران، با تساوی به‌زحمت مقابل مراکش لبخند رضایتی نسبی به لب می‌نشاند و حساب تیم ملی مقابل لاروخا و شاگردان سانتوس را به کرام‌الکاتبین حواله می‌داد.

اکنون اما ماجرا به‌کل تفاوت کرده است، شاگردان کی‌روش حالا از دیدار با قهرمان آفریقا، منهای بیست دقیقه ابتدایی‌اش نمایشی در خور تحسین و البته سه امتیاز شیرین اندوخته و مقابل تقریباً بهترین تیم کنونی جهان، دفاع منظم و مدیریتی هارمونیک در مقابل اذهان فوتبال دوستان در کارنامه دارند.

شاگردان مرد پرتغالی نیمکت تیم ملی، مقابل هم‌وطنانش وظیفه سنگینی برعهده‌گرفته‌اند و حالا باید برای رقص پرچم سه رنگ ایران در «موردوویا آره‌‎نا» دست‌به‌کاری بزرگ بزنند که توقع آن هرچند سخت ولی پر بیراه به نظر نمی‌رسد.

کی‌روش اکنون در کارزاری قرارگرفته که جز به پیروزی، حکمی برایش صادر نیست و شاگردان مرد کاشف کریستیانو رونالدو بی‌تردید با دست زدن به دفاعی منسجم، متراکم و هدفمند، به‌خصوص بر مبنای مهار آقای گل کنونی جام، زهر خط آتش حریف را به‌خوبی گرفته و درنهایت با طرح‌ریزی ضد حملات سرعتی، می‌توانند مدافعان نه‌چندان قدر قدرت – در سطح جهان، مثلاً در قیاس با اسپانیا- پرتغال را مقهور نمایش خود کنند.

ترکیب احتمالی ایران

سوای آرایش تیمی کیروش در دیدار نخست مقابل مراکش، در دیدار با اسپانیا که بیشترین شباهت را به بازی آتی مقابل پرتغال دارد، شاهد ترکیب ۱-۳-۲-۴ بودیم.

بدین ترتیب که امید ابراهیمی و سعید عزت‌اللهی به‌عنوان دو هافبک تدافعی برای مقاوم‌سازی سیستم تدافعی به کار گرفته‌شده و انصاری‌فر، طارمی و امیری نیز به‌عنوان یاران خط پیشرو تیم مشخصاً در کمربند میانی زمین به ایفای وظیفه پرداختند. آزمون هم در نوک پیکان هجومی تیم وارد میدان شد.

اما در دیدار مقابل شاگردان سانتوس، تیم ملی اکنون با یک وجه مشابه جدال با اسپانیا – دفاع برای عدم دریافت گل و چشم به ضد حملات- پا به میدان می‌گذارد و البته به‌زعم کارشناسان، ۱-۴-۱-۴ سیستم مورد وثوق کی‌روش در این دیدار خواهد بود.

بااین‌حال به نظر نمی‌رسد که تغییری را در ترکیب طارمی، انصاری‌فر و وحید امیری در خط آتش شاهد باشیم و گمان می‌رود که انتخاب سخت کی‌روش از میان دژاگه، جهانبخش و شجاعی رقم بخورد.

در خط دفاعی نیز چندان گمانه‌زنی برای تغییر نیست و احتمالاً در صورت مصدومیت میلاد محمدی، شاهد ایفای نقش از سوی احسان حاج صفی باشیم.

ترکیب احتمالی پرتغال

سایت دیلی استار انگلیس پیش‌بینی کرده است تیم ملی پرتغال با سیستم ۴-۴-۲ مقابل ایران قرار گیرد. طبق گفته این سایت احتمال بازی کردن هم‌زمان برناردو سیلوا و کریستیانو رونالدو در خط حمله پرتغال وجود دارد.

در دو بازی قبلی رونالدو همراه با گوئدس در نوک حمله این تیم قرار داشتند و حالا احتمال ایجاد تغییراتی برابر ایران وجود دارد.

استراتژی تدافعی

تیم ملی پرتغال تا اینجای کار، ۴ گل وارد دروازه رقبا کرده‌اند که سهم رونالدو همه این‌ گل‌ها است. گل‌هایی که تنها هت‌تریکش مقابل لاروخا رقم خورده و همین مهم نیز نشانگر زهرآگین بودن ستاره رئال مادرید در دیدار دوشنبه‌شب خواهد بود.

بر همین اساس باید توجه داشت که اگر یاران کمربند دفاعی ایران بتوانند نسبت به مهار رونالدو به‌صورت حساب‌شده‌ای عمل کنند، تحمیل انفعال دفاع حریف و متعاقب آن گلزنی به دروازه پاتریسیو چندان دور از ذهن نخواهد بود.

حساب ویژه روی سردار

پس از آغاز رقابت‌های ایران در روسیه، سردار آزمون، ستاره‌ای بود که بعضاً با ناجوانمردانه‌ترین نوع هجمه‌ها مواجه شده و فشار روانی سنگینی را تحمل کرد. اکنون اما در دیدار مقابل پرتغال، سردار فرصت مناسبی دارد تا با اتکا به قدرت سرزنی‌ بالای سر مدافعانی چون پپه و سوارس، خط دفاع حریف را حسابی به دردسر انداخته و چه‌بسا در ارسال‌های ضد حملات سر خود را به گلزنی نیز باز کند.

سندروم دیدار سوم!

فرضیه‌ای روحی و روانی در فوتبال ایران در جام‌های جهانی وجود دارد که سومین دیدار تیم ملی در رقابت‌ها را چندان با برتری همسو نمی‌بیند و باید برای این مؤلفه روحی نیز نسخه‌ای سخت بپیچیم.

نسخه‌ای که مقابله با غرور، غفلت از توان خیره‌کننده حریف و جنگیدن تا لحظه آخر مانند جدال با لاروخا، تجویز بدون اماواگر آن باشد.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.