ارتباط با ما در

گاردین تشریح کرد

هفت راه تقویت حافظه

به اندازه کافی بخوابید، مهارت‌های جدید و سخت یاد بگیرید و از نظر اجتماعی فعال بمانید تا بتوانید به تقویت حافظه خود کمک کنید.

منتشر شده

جامعه ایرانی– به اندازه کافی بخوابید، مهارت‌های جدید و سخت یاد بگیرید و از نظر اجتماعی فعال بمانید تا بتوانید به تقویت حافظه خود کمک کنید.

به گزارش جامعه ایرانی به نقل از گاردین، کارشناسان هفت راه مفید را برای تقویت حافظه مطرح می‌کنند.

 

خوب بخوابید

خوب خوابیدن به تقویت حافظه اپیزودیک (رویدادی) –خاطرات مربوط به زمان و مکان- کمک می‌کند. همچنین شواهد قابل توجهی وجود دارد دال بر اینکه خواب REM یا خواب همراه با رؤیا -خوابی که در آن مغز فعال است- نقش حیاتی در تثبیت حافظه مربوط به یادگیری مهارت‌های حرکتی مانند یادگیری نواختن یک آلت موسیقی یا دوچرخه سواری دارد. داشتن یک شب خواب کامل پس از یادگیری یک مهارت جدید به تثبیت روندهایی که بعدا در اجرای آن مهارت لازم هستند، کمک می‌کند.

آرامش خود را حفظ کنید

استرس به روش‌های مختلف بسته به اینکه اتفاق استرس‌زا چه زمانی رخ داده باشد، بر حافظه تاثیر می‌گذارد. ترشح سریع آدرنالین به عنوان بخشی از واکنش ما به تنش‌ها می‌تواند باعث توجه بیشتر ما شود اما ترشح آهسته‌تر کورتیزول مانع فرآیندهای تشکیل حافظه می‌شود. یک اتفاق استرس‌زا که دقیقا پیش از فرآیند شکل‌گیری خاطرات رخ می‌دهد، می‌تواند در به یادآوری خاطرات اختلال ایجاد کند، در حالیکه رخ دادن یک اتفاق بلافاصله پیش یا پس از یادگیری اطلاعات جدید می‌تواند آن را تقویت کند. و استرس گرفتن قبل از تلاش برای بازیابی خاطرات به توانایی ما در این زمینه آسیب می‌زند. یوگا، مدیتیشن یا سایر تکنیک‌های آرامش بخش می‌تواند کمک‌کننده باشد.

ادامه تحصیل

اغلب به افراد مسن‌تر گفته می‌شود که برای حفظ عملکرد شناختی رویکرد «استفاده‌اش کن یا از دستش بده» را اتخاذ کنند. در واقع زمانیکه بحث به حافظه می‌رسد، تحقیقات نشان می‌دهد که تنها انواع مشخصی از فعالیت‌های روانی کمک‌رسان هستند. در مطالعاتی که در سال ۲۰۱۳ انجام شد، محققان آمریکایی دریافتند که شرکت‌کنندگان در این تحقیقات در سنین ۶۰ تا ۹۰ سال که به مدت سه ماه، ۱۵ ساعت در هفته را به یادگیری مهارت‌های پیچیده‌ای مانند عکاسی دیجیتال اختصاص دادند، شاهد پیشرفت قابل توجهی در آزمایش‌های حافظه رویدادی بودند. این مسئله در مورد افرادی که فعالیت‌های آشناتر و نه چندان پیچیده مانند حل جدول را انجام داده بودند، صدق نمی‌کرد.

به بخاطر آوردن باور داشته باشید

تفکرات مثبت عملکرد حافظه را تقویت می‌کنند –محققات دانشگاه هاروارد دریافته‌اند که می‌توانند عملکرد حافظه افراد ۶۰ سال به بالا را در آزمایش‌های خود، به واسطه استفاده از کلمات مثبت مربوط به افزایش سن، مانند «عاقل»، «حکیم» و «دانا» تقویت کنند. در حالیکه استفاده از کلماتی چون «آلزایمز»، «فراموشی» و «گیجی» عملکرد حافظه گروه دوم را تضعیف کرده بود.

به خود استراحت بدهید

اگر مغز استراحت کافی برای تثبیت خاطرات نداشته باشد، حافظه تضعیف می‌شود. بیش از یک قرن پیش، دانشمندان آلمانی نشان دادند که مردم اگر به مغزشان استراحت دهند، در آزمون حافظه دو برابر بهتر عمل می‌کنند. اخیرا نیز دانشمندان علوم اعصاب نشان داده‌اند که برخی بیماران دچار فراموشی و داوطلبان سالم بیشتر قادر به حفظ فهرستی از کلمات خواهند بود اگر این مسئله در پی یک دوره زمانی سکوت انجام شود.

اجتماعی بمانید

برخورداری از یک زندگی اجتماعی فعال از دست رفتن حافظه در پی افزایش سن را به تاخیر می‌اندازد. داشتن دوستان خوب، انجام کارهای داوطلبانه برای خیریه‌ها و سایر اشکال مشارکت اجتماعی نیز به تقویت حافظه کمک می‌کند.

منوی حافظه

ادعاهای بهداشتی که در مورد بسیاری از غذاهای فوق‌العاده مطرح شده باید بار دیگر مورد بررسی قرار بگیرد. آنچه می‌خوریم بر عملکرد شناختی ما اثر می‌گذارد. خلاصه تحقیقات ۲۰۱۶ نشان داد که رژیم‌های غذایی از نوع مدیترانه‌ای به روند آهسته‌تر کاهش عملکرد شناختی، بیماری آلزایمر و تقویت حافظه درازمدت مربوط می‌شود. بنابراین از مواد غذایی با ریشه گیاهی استفاده کنید، گوشت قرمز و لبنیات را کمتر مصرف کنید و روغن زیتون را منبع اصلی چربی خود قرار دهید.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.