ارتباط با ما در

فایننشال تایمز بررسی کرد

رفتار دوگانه ترامپ با ایران و کره‌شمالی ناشی از چیست؟

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا دیدارش با کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی را چنان موفقیت بزرگی توصیف کرد که باعث شده پیونگ یانگ دیگر یک تهدید هسته‌ای برای آمریکا نباشد.

منتشر شده

جامعه ایرانی– دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا دیدارش با کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی را چنان موفقیت بزرگی توصیف کرد که باعث شده پیونگ یانگ دیگر یک تهدید هسته‌ای برای آمریکا نباشد.

به گزارش جامعه ایرانی به نقل از فایننشال تایمز، با این حال ایران که دارای تسلیحات هسته‌ای نیست را «یک رژیم ترور بزرگ» خوانده و اخیرا نیز توافق هسته‌ای چندجانبه با تهران که سال‌ها مذاکره صرف آن شده بود را پاره کرد. رویکرد دولت ترامپ در قبال این دو کشور چه تفاوت‌هایی دارد و شانس موفقیت آن تا چه اندازه است؟

تهدیدهای کره‌شمالی و ایران چه تفاوت‌هایی دارند؟

کارشناسان تاکید می‌‌کنند که تهدید کره‌شمالی بسیار جدی‌تر از ایران است چراکه پیونگ یانگ زرادخانه هسته‌ای و ابزارهای حمل آن را تا اندازه‌ای توسعه داده که آمریکا را به خطر می‌اندازد. ترامپ روز چهارشنبه مدعی شد که دیگر تهدید هسته‌ای از جانب کره‌شمالی وجود ندارد. اما دانشمندان برآورد کرده‌اند که پیونگ یانگ ده‌ها کلاهک هسته‌ای و موشک‌های بالستیک دور برد دارد که قابلیت دسترسی به خاک آمریکا را دارند و بخش عمده این برنامه همچنان در خفا حفظ شده است.

در مقابل، ایران تسلیحات هسته‌ای خود را توسعه نداده، تاسیسات هسته‌ای خود را محدود کرده و بازرسی‌های بین‌المللی را پذیرفته است. موشک‌های بالستیک آن دارای برد حداکثری دو هزار کیلومتر هستند و هیچ برنامه اعلام شده‌ای برای توسعه موشک‌های قاره‌پیما ندارد.

ایران همچنین دشمنان زیادی در منطقه دارد، از همه مهمتر اسرائیل و عربستان، و متحدان موثر اندک. کره‌شمالی با همسایگان خود یعنی چین و کره‌جنوبی در ارتباط است. سئول تحت ریاست‌جمهوری مون جائه این، مشتاق برقراری صلح برای پایان دادن دهه‌ها تنش در این شبه‌جزیره است.

رویکردها تاچه اندازه متفاوت هستند؟

ترامپ به دلیل توانایی‌اش در خروج از توافق‌های بزرگ به خود افتخار می‌کند و دولتش با مشکلات سیاست خارجی دست به گریبان است.

اما جان ولفستال، مشاور پیشین اوباما در امور کنترل  و عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای در شورای امنیت ملی آمریکا گفت: «ایران به هیجان می‌آمد اگر همان توافقی که کره‌شمالی ظاهرا از سوی ترامپ در سنگاپور پذیرفت را به امضا می‌رساند اما چنین توافقی پیشنهاد نشد.»

توماس کانتریمن، رئیس سابق عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای در وزارت خارجه آمریکا گفت ترامپ چیزهایی از ایران می‌خواست –مانند تسلیم کردن موشک‌های بالستیک و تغییر سیاست‎های منطقه‌ای- که از کره‌شمالی نخواست. هیچ ثباتی در این زمینه وجود ندارد.

حال این سوال مطرح می‌شود که آیا ترامپ در مقایسه با ایران، امتیازهای بیشتری به کره‌شمالی ارائه کرده است؟ بله، اما کارشناسان می‌گویند ممکن است ارزشش را داشته باشد. ولفستال که حال مدیر گروه بحران هسته‌ای است، گفت: «ایران هنوز از نظر تهدید در سطح پائین‌تری است، بنابراین آمریکا می‌تواند از قدرت خود برای دیکته کردن شرایط استفاده کند (گرچه فکر نمی‌کنم که این اعمال قدرت جواب بدهد)، اما هرگونه پیشرفت در مورد کره شمالی، مهم است چراکه این تهدید بسیار بزرگتر است.»

 

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.