ارتباط با ما در

صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون بهداشت و سلامت شورای شهر تهران در گفت‌وگو با جامعه ایرانی ابراز نگرانی کرد

باز هم بی توجهی به قانون هوای پاک / ۱۰ هزار موتورسیکلت کاربراتوری در صف شماره‌گذاری

سهم آلاینده های متحرک ۸۵ درصد از آلودگی هواست و موتورسیکلت ها با وجود جثه های کوچکشان سهم زیادی در آلودگی هوا دارند. در این میان موتورسیکلت های کاربراتوری به دلیل داشتن سیستم کاملا مکانیکی در تامین سوخت، این نقش منفی را پررنگ تر هم می کنند.

منتشر شده

جامعه ایرانی: آسمان آبی بهار امسال و بارندگی‌های مداوم در نقاط مختلف کشور که گویی ردی از آلودگی پاییز و زمستان پارسال در آسمانش دیده نمی‌شود، شاید بهترین زمان برای یک درخواست بی‌شرمانه باشد؛ درخواست برای شماره‌گذاری ۱۰ هزار موتورسیکلت کاربراتوری.

 

این درخواست در حالی به امضای دو وزیر صنعت، معدن و تجارت و همچنین کشور رسید که شهروندان تهرانی در سال گذشته تنها ۱۵ روز هوای پاک را به خود دیدند.

 

به گزارش جامعه ایرانی گفته می‌شود سهم آلاینده‌های متحرک ۸۵ درصد از این آلودگی است و موتورسیکلت‌ها باوجود جثه‌های کوچکشان به دلیل تردد زیاد و البته استانداردهای پایین تولید، سهم زیادی در آلودگی هوا دارند.

 

در این میان موتورسیکلت‌های کاربراتوری به دلیل داشتن سیستم املا مکانیکی در تأمین سوخت، برای بالا رفتن شتاب نیز مورد دست‌کاری قرار می‌گیرد و آلایندگی آن‌ها ازآنچه هست بیشتر هم می‌شود. به همین دلیل آلایندگی در موتورهای کاربراتوری چندین برابر انژکتوری است به‌طوری‌که حتی استاندارد آلایندگی یورو ۲ که مربوط به چندین دهه گذشته در دنیاست، در این وسایل نقلیه رعایت نمی‌شود.

 

قانون هوای پاک

 

درست به همین دلیل در تیرماه سال ۹۵، ممنوعیت تولید موتورسیکلت کاربراتوری در کشور مصوب شد و از این تاریخ شرکت‌های سازنده موتورسیکلت باید تنها موتورهای انژکتوری تولید می‌کردند.

 

گرچه در نامه اخیر دو وزیر به معاون اول رئیس‌جمهور مشخص شد که نزدیک به ۱۰ هزار موتورسیکلت کاربراتوری هنوز در انبارها موجود است و هیچ معلوم نیست که در صورت مخالفت جهانگیری با این درخواست، قرار است بااین‌همه موتورسیکلت آلاینده که روی دست تولیدکنندگان مانده، چه کرد.

 

در این نامه آمده است: «پیرو مصوبه هیئت‌وزیران در مورد ممنوعیت تولید و شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری و پس از اعلام لیست تعداد ۴۰۰ هزار دستگاه موتور از سوی وزارت متبوع بر اساس اعلام انجمن سازندگان موتورسیکلت و شرکت‌های مربوطه به وزارت کشور و پلیس راهور، مجدداً برخی از شرکت‌های تولیدکننده موتورسیکلت اعلام داشتند که به دلیل عدم اطلاع و اعلام لیست موجودی موتور به انجمن ذی‌ربط، تعدادی از موتورسیکلت‌های تولیدی آنان (جمعاً ۹۵۴۳ دستگاه) موفق به شماره‌گذاری نشده‌اند، بنابراین برای جلوگیری از تبعات اجتماعی و بروز مشکلات کارگری و مساعدت برای تداوم فعالیت این شرکت‌ها خواهشمند است دستور فرمایید متن مصوبه پیشنهادی به‌منظور طرح و تصویب در دستور کار هیئت‌وزیران قرار گیرد.»

 

شورای شهر تذکر خواهد داد

 

دراین‌باره صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون بهداشت و سلامت شورای شهر تهران بابیان اینکه دولت نباید مجوز شماره این موتورهای کاربراتوری را بدهد به جامعه ایرانی می‌گوید: «این موضوع با قانون هوای پاک که دو سال پیش طبق لایحه دولت در مجلس مصوب شد مغایر است و من در این خصوص در شورای آینده این را به‌عنوان تذکر به نهادهای ذی‌ربط مطرح خواهم کرد.»

 

او می‌گوید: «اگر منابع آلاینده کنترل نشود، اتفاقی در حل مسئله آلودگی هوا رخ نمی‌دهد چراکه مادامی‌که منبع انتشار باقی است و آلودگی منتشر می‌شود و دراین‌باره موتورسیکلت‌ها با سهم سه‌میلیونی در تهران نقش زیادی در آلودگی هوا و آلودگی صوتی در پایتخت ایفا می‌کنند.»

 

عضو کمیسیون سلامت شورای شهر بابیان اینکه سازمان محیط‌زیست به‌عنوان یک دستگاه حاکمیتی نقش نظارت بر عملکرد سازمان‌ها را در بحث قانون هوای پاک دارد می‌گوید: «از سازمان محیط‌زیست انتظار است که این نقش نظارتی خود را بر اقدامات سازمان صنایع داشته باشد و به دلیل اشتغال یک سری از کارگران – که باید به مسئله اشتغالشان توجه داشت- جان آن‌ها و خانواده‌هایشان و البته سایر شهروندان را به خطر نیندازد.»

 

این عضو شورای شهر با اشاره به وظیفه سازمان صنایع در بحث حمایت از تولید موتورسیکلت‌های برقی می‌گوید: «استفاده از خودروها و وسایل حمل‌ونقل برقی در بسیاری از شهرهای دنیا یک روش مهم برای مقابله با آلودگی هواست. مدیریت شهری می‌تواند در این حوزه با پرداخت وام‌هایی کم‌بهره به خریداران این خودروها کم آلاینده و همچنین فراهم آوری مراکز خدماتی مثل ایستگاه‌های شارژ خودروها و موتورهای برقی دراین‌باره اقداماتی انجام دهد.»

 

او تاکید می‌کند: «اما وظیفه اصلی به عهده دولت است تا با پشتیبانی از تولیدکنندگان این وسایل نقلیه، گام‌های مؤثری در اجرای قانون هوای پاک بردارد. باید سازوکارهای تأمین منابع مالی برای اجرای قانون هوای پاک در دستور کار قرارگرفته شود و نیاز است که در خصوص تبصره ۲ ماده ۸ قانون هوای پاک و اجرایی شدن آن در بودجه سالانه ردیفی برای جایگزینی موتورهای برقی که در آن پرداخت تسهیلات با کارمزد ۴ درصد و بازپرداخت ۱۰ ساله وجود دارد در نظر گرفته شود.»

 

خبری از معاینه فنی نیست

 

درحالی‌که گفته می‌شود هر موتورسیکلت کاربراتوری بین چهار تا شش برابر یک خودرو با استاندارد یورو ۳ آلایندگی دارد، در حال حاضر بخش اصلی موتورسیکلت‌های در حال تردد در تهران همین موتورهای کاربراتوری هستند که در سال‌های پیش‌تولید شده و در حال حاضر می‌تواند به مناطق طرح ترافیک شهری نیز باوجود آلایندگی بالا تردد کند.

 

این در حالی است که معاینه فنی در خصوص آن‌ها روندی کند دارد به‌طوری‌که پارسال تنها در تهران ۳۰۰ موتورسیکلت مورد معاینه فنی قرار گرفت.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.