ارتباط با ما در

گزارش جامعه ایرانی درباره وضعیت جوی حاکم بر تهران

آیا بارش‌های اخیر ناشی از باروری ابرها است؟

در این میان گرچه مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی  عامل انسانی را در تغییرات آب و هوای اخیر در تهران و برخی دیگر از نقاط کشور به صراحت رد می کند، اما منکر فعالیت های وزارت نیرو برای باروری ابرها در چند ساله گذشته نمی شود

منتشر شده

جامعه ایرانی: برای خیلی از ساکنان تهران بارش های این روزهای پایتخت عجیب و غریب است. رعد و برق و باد و طوفان و باران های سیل آسا در چند وقت اخیر حتی شائبه مصنوعی بودن این این ریزش های جوی را هم سر زبان ها انداخته است.

 

در حالی که گفته شده است علاوه بر وزارت نیرو، سپاه پاسداران را در حوزه باروری ابرها ورود کرده است، اما احد وظیفه، مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی به جامعه ایرانی پاسخ می دهد: این بارش ها طبیعی است و ربطی به باروری ابرها ندارد. او می گوید:«بارندگی های عجیب بهار امسال، ناشی از جریان های غربی است که مسیر آن از جنوب اروپا به سمت ایران و خاورمیانه است.»

 

وظیفه در توصیف شرایطی که به این رگبارها و طوفان ها منجر شده این طور توضیح می دهد:« شرایطی در هواشناسی وجود دارد به نام بلاکینگ یا بندال. در این الگوی که در غرب اروپا حاکم شده استف جریان های ریزشی سرد از شرق بندال سرریز شده و روی خاورمیانه و ایران می ریزد و از آنجایی که در سطح زمین به دلیل تابش آفتاب هوای گرم حاکم است، برخورد آن با جریان سرد ریزش کرده به طوفان و رگبار می انجامد. چرا که هوای گرم زمین میل به بالا رفتن و هوای سرد ورودی میل به پایین آمدن دارد.

 

به گفته او در هنگام وقوع بلاکینگ، جریان های غربی که در حالت طبیعی از غرب به شرق در حال حرکت هستند، مسیر اصلی خود را به سمت شمال یا جنوب تغییر داده و اقلیم مناطقی را که می بایست از روی آنها عبور می کردند را متأثّر می کند. البتّه، برای مناطق واقع در ناحیه ی پشته، خشکی و گرما ، ناپایداری، سرما و بارش به ارمغان می آورد. آشفتگی در جریان های مداری و تقویت جریانات نصف النّهاری، می تواند به تشدید پدیده ی بلاکینگ منجر شود و این پدیده جدیدی نیست و در هر جایی می تواند رخ دهد.

 

ورود وزارت نیرو و سپاه به وضعیت جوی

 

در این میان گرچه مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی  عامل انسانی را در تغییرات آب و هوای اخیر در تهران و برخی دیگر از نقاط کشور به صراحت رد می کند، اما منکر فعالیت های وزارت نیرو برای باروری ابرها در چند ساله گذشته نمی شود و می گوید: « وزارت نیرو سالها روی باروری ابرها در منطقه یزد کارهایی کرده و جسته گریخته عملیات هایی  داشته است، اما نتایج آن از نظر هواشناسی برای ما قابل قبول نبوده و نمی توانیم موفق بودن این روش را تایید کنیم.»

 

با این حال چندی پیش سپاه پاسداران نیز برای ورود به عملیاتی از این دست اعلام آمادگی کرده بود. چندی پیش سردار رمضان شریف سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی  از آمادگی سپاه برای بارور کردن ابرها خبر داده بود، او گفته بود که سردار حاجی زاده فرمانده هوا فضا سپاه در نامه ای به وزیر نیرو اعلام آمادگی کرد که با توجه به خشکسالی های اخیر حاضر به کمک به وزارتخانه است، اما پس از آن خبری در خصوص این همکاری ها رسما اعلام نشد. اما در این میان شایعات فراوانی درباره اینکه این بارش های اخیر نتیجه موفقیت سپاه در باروری ابرها است دهان به دهان شد.

 

آیا باروری ابرها یک روش علمی تایید شده است؟

 

گفته می شود،باروری ابرها به‌عنوان یک روش برای تعدیل آب و هوا در برخی از کشورهای دنیا مورد استفاده قرار می گیرد. در این میان برخی این روش را کاملا غیر علمی و ادعایی بی اساس می دانند و گروهی معتقدند برخی از کشورها موفقیت های خوبی در این حوزه به دست آوره اند. در این روش افزودن مواد به‌داخل یک ابر (با استفاده از ژنراتورهای زمینی، موشک و یا هواپیما) با هدف تقویت تشکیل و رشد «بلور‌های یخ » و درنتیجه افزایش بارش (برف و یا باران) انجام می شود. در واقع در این روش ادعا می شود که با استفاده از مواد شیمیایی آب بیشتری از ابر به شکل باران یا برف گرفته می‌شود.

 

محسن  فاتح، کارشناس آب و هوا در این باره به جامعه ایرانی می گوید:« سازمان هواشناسی جهانی در سال ۲۰۱۳ اعلام کرده که ۴۲ کشور و در سال ۲۰۱۶ اعلام کرده که ۵۶ کشور این روش را به کار می گیرند. برای مثال استرالیا از سال ۱۹۴۷ این برنامه را به طور مداوم به کار بسته است. چین از سال ۱۹۵۸، تایلند از سال ۱۹۷۱ و امریکا بحث بارورسازی ابرها را در ۹ ایالت انجام می دهد. اما با این حال این روش به صورت قطعی تایید نشده است و به همین دلیل نیز مخالفان بسیاری هم دارند و گروهی آن را تنها یک ادعا می دانند که هزینه های زیادی بر دوش دولت ها می گذارد. »

 

با این حال بسیاری نیز معتقدند حتی اگر باروری ابرها امری نتیجه بخش هم باشد جز تلطیف هوا تاثیر دیگری ندارد و نمی توان امیدوار بود مشکل خشکسالی با این رگبارها حل شود.

 

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.