ارتباط با ما در

المصدر نیوز تشریح کرد

اتحاد ایران و ترکیه علیه آمریکا

قیمت ارز ترکیه در برابر دلار آمریکا بیش از ۱۶ درصد افت کرده و در پی صحبت‌های ترامپ به پائین‌ترین سطح خود رسیده است.

منتشر شده

جامعه ایرانی– روابط میان آنکارا و واشنگتن به پائین ترین سطح خود طی دهه‌های اخیر رسیده و مسائلی چون بازداشت اندرو برانسون، کشیش آمریکایی در ازمیر و اصرار ترکیه به خرید سیستم دفاع موشکی اس ۴۰۰ از روسیه از عوامل اصلی آن بوده‌اند.

به گزارش جامعه ایرانی به نقل از المصدرنیوز، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران دور تازه تحریم‌های آمریکا علیه ترکیه را تقبیح کرده و حمایت کامل تهران از آنکارا را ابزار کرد.

قاسمی گفت: «امیدواریم که دولت و مردم ترکیه این شرایط و فشارهای اعمال شده از خارج از مرزهای ترکیه را مدیریت کنند و آن‌ها مسلماً اینکار را خواهند کرد چراکه سایرین نمی‌توانند نیروی اراده یک ملت را با اجبار  و تهدید تغییر دهند.»

وی ابراز امیدواری کرد که ایران و ترکیه به توسعه روابط دو جانبه «خوب» خود ادامه دهند و اینکه دو کشور در راستای حفظ ثبات و امنیت منطقه تلاش خواهند کرد.

اظهارات قاسمی یک روز پس‌ازآن مطرح شد که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در توییتی تأکید کرد که شادمانی واشنگتن از بروز مشکلات اقتصادی در ترکیه شرم‌آور است.

پیش‌ازاین دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که اجازه دو برابر شدن تعرفه‌ها علیه واردات فولاد و آلومینیوم ترکیه را صادر کرده و با تحسین روند رو به رشد «دلار قوی»، توجهات را متوجه روند نزولی ارشد لیر کرد.

در عوض وزیر خارجه ترکیه از اقدامات متقابل برای مقابله با اقدامات آمریکا خبر داده و تأکید کرد که واشنگتن هیچ نتیجه ملموسی از اعمال تحریم‌های علیه ترکیه کسب نخواهد کرد.

قیمت ارز ترکیه در برابر دلار آمریکا بیش از ۱۶ درصد افت کرده و در پی صحبت‌های ترامپ به پائین‌ترین سطح خود رسیده است.

اوایل ماه اوت بود که آمریکا تحریم‌هایی را علیه عبدالحمید گل، وزیر دادگستری ترکیه و وزیر کشور به دلیل نقشی که در زندانی کردن آندرو برانسون و نقض حقوق بشر داشتند، اعمال کرد.

برانسون حدود دو سال پیش به اتهام همکاری با فتح‌الله گولن که متهم به دست داشتن در کودتای نظامی سال ۲۰۱۶ ترکیه است، زندانی شد. این کشیش آمریکایی اخیراً از زندان ترکیه آزاد شده و تحت حصر خانگی قرار گرفته بود.

در ماه ژوئن نیز طی اقدامی جداگانه، مولود چاووش اغلو، وزیر خارجه ترکیه هشدار داد که در صورت اعمال تحریم‌ها از جانب واشنگتن در واکنش به خرید سیستم موشکی زمین به هوای اس ۴۰۰ روسی، ترکیه نیز دست به اقدامات تلافی جویانه خواهد زد.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.