ارتباط با ما در

طرح ممنوعیت تردد خودرو‌های پلاک شهرستانی در تهران کلید می‌خورد/ غیر تهرانی‌ها عامل نیمی از ترافیک پایتخت

خودرو‌های پلاک شهرستان عامل نیمی از ترافیک موجود در تهران هستند، بر این اساس طرح ممنوعیت و محدودیت تردد پلاک شهرستانی‌ها در پایتخت بررسی می‌شود.

منتشر شده

این روزها معابر تهران با ترافیک سنگین مواجه است و با شروع سال تحصیلی نیز به علت افزایش سفرهای درون شهری و کوتاه شدن روز، این ترافیک سنگین تر می شود.

ترافیک تهران در بعضی ساعات به حدی سنگین می شود که شهروندان برای طی یک مسیر ۲۰ دقیقه ای در حالت بدون ترافیک، یک ساعت و نیم و گاهی تا ۲ ساعت زمان صرف می کنند.

ترافیک تهران عوامل زیادی دارد، از جمله کمبود و فرسودگی وسایل حمل و نقل عمومی، فقدان ایستگاه های مترو در تمامی سطح شهر و … . در این میان یکی از عوال اصلی ترافیک را می توان در تردد خودروهای پلاک شهرستان در معابر پایتخت دانست. درست آنجا که هر روز صبح به اندازه تمام خودروهای پلاک تهران، خودروی پلاک شهرستان از مبادی ورودی وارد پایتخت می شوند و همین عامل شکل گیری ترافیکی سنگین در ورودی های تهران می شود.

مطابق اعلام پلیس راهنمایی و رانندگی ورودی های تهران از جمله جاده مخصوص کرج، بزرگراه فتح، آیت الله سعیدی و اتوبان تهران – کرج صبح ها به سمت تهران ترافیک سنگین دارند و عصرها هم به عکس.

برخی خودروهای پلاک شهرستان این روزها حتی از پایتخت خارج هم نمی شوند و صاحبان آنها با اقامت در پایتخت و بوجود آوردن پدیده خودروخوابی در خیابان های تهران مشغول مسافرکشی هستند. موضوعی که برای خودروهای شخصی غیرقانونی است، اما جالب این جاست که پلاک شهرستانی ها بیش از تاکسی در تهران مسافرکشی می کنند.

این خودروها علاوه بر ایجاد ترافیک، عامل آلودگی هوا و صوتی هستند و حتی مشکل جای پارک را در پایتخت رقم زده اند. آنها در تمام طول سال در معابر پایتخت تردد می کنند و دست آخر هم عوارض سالانه خود را به حساب شهرداری صادر کننده پلاک در شهر خود واریز می کنند.

شاید وجود محدودیت ورود پلاک شهرستانی ها به پایتخت؛ مشابه آنچه در طرح کاهش الودگی هوا شاهد اجرای آن هستیم، بتواند میزان سفر و تردد خودروهای پلاک شهرستان در پایتخت را کاهش دهد، موضوعی که می تواند در نهایت به کاهش ترافیک و آلودگی هوا بینجامد.
بیشتر بخوانید: لزوم بررسی پرداخت عوارض خودروهای پلاک شهرستان در شورای شهر

شهرداری تهران در سال جاری با وضع حلقه دوم ترافیکی در پایتخت، ورود به این محدوده را سهمیه بندی کرد و خودروهای تهرانی با ۲۰ روز سهمیه و خودروهای شهرستانی با ۱۵ روز سهمیه در هر فصل مجاز به ورود رایگان، در این محدوده شدند.

حالا میر لوحی عضو شورای شهر تهران معتقد است که این طرح باید به منظور جلوگیری از ورود بی ضابطه خودروهای شهرستانی که هر روز وارد شهر تهران می شوند، با در برگیری تمام شهر تهران اجرا شود.

به این معنا که آنچنان که خودروهای تهرانی برای ورود به حلقه دوم ترافیکی دارای سهمیه‌ای مشخص (۲۰ روز) در هر فصل هستند، خودروهای شهرستانی هم برای ورود به تهران دارای سهمیه ای مشخص در هر فصل یا ماه باشند.

سید محمود میرلوحی عضو شورای شهر تهران در خصوص سهمیه بندی روزهای مجاز ورود خودروهای شهرستانی به شهر تهران گفت: حتما باید چنین طراحی داشته باشیم و خودروهایی که از بیرون تهران می آیند چنانچه بخواهند بیشتر از یک حد مشخص در تهران تردد کنند، باید هزینه‌ای مضاعف نسبت به شهروندان تهرانی پرداخت کنند.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه ظرفیت تردد خودرو در شهر تهران ۱ میلیون خودرو است، اظهار کرد: در حال حاضر ۵ میلیون خودرو در شهر تهران تردد می کند.

وی افزود: اکنون در حال طراحی ساز و کاری هستیم که به زودی این امکان را فراهم می کند که خودروهای شهرستانی با رعایت شرایطی خاص در تهران اجازه تردد داشته باشند.

میر لوحی با اشاره به اینکه به دنبال اجرای طرحی به نام «پیمایش» هستیم، گفت: در این طرح کسانی که از شهرستان به تهران می آیند تنها به مقدار مشخصی می توانند تردد کنند.

در حالیکه میر لوحی خبر از بررسی این طرح برای کاهش ترافیک و آلودگی تهران داده، هاشمی رئیس شورای شهر تهران تلاش می کند تا با برچسب زنی مانع اجرای این طرح شود.

محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سهمیه بندی ورود خودروهای شهرستانی برای ورود به تهران چقدر امکان پذیر است گفت: من در این مورد نمی توانم نظر بدهم! این یک موضوع کشوری است و وزارت کشور باید نسبت به آن تصمیم بگیرد زیرا که اجرای این طرح مسائل امنیتی ایجاد می کند.

محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران بدون رد یا مخالفت با این پیشنهاد گفت: در شرایط کنونی اجرای این طرح را به صلاح نمی دانیم.

اما مهدی جمالی نژاد معاون عمرانی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌های کشور در مورد طرح مذکور گفت: نظر ما نسبت به این موضوع مساعد است و برای عملی شدن آن هم همکاری می کنیم.

وی افزود: این موضوع پیشنهاد خوبی است، خیلی از خودروها از شهرستانهای اطراف به تهران می آیند و به آلودگی و ترافیک آن می افزایند.
برای اجرای این طرح نیاز به زیرساخت داریم

محمد جواد جمالی نوبندگانی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه با این طرح موافقم گفت: البته اجرای این طرح زیر ساختهای زیادی می خواهد. زیرا تهران مانند گذشته نیست که چند دروازه داشته باشد و بخواهیم از این طریق عبور و مرور را کنترل کنیم.

وی افزود: با نفس این پیشنهاد موافقم ولی باید در مورد نحوه اجرای آن اقدام کارشناسی انجام داد.

همچنین شهر بانو امانی عضو دیگر شورای شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص محدوده های ترافیکی که ایجاد شده گفت: معتقدم که باید اجازه داد تا مردم خودشان انتخاب کنند که چه طرحی اجرا شود و آنچه که تاکنون اجرا شده راه حل نبوده و تنها پاک کردن صورت مسئله است.

شواهد و قرائن حاکی از آن است که در شورای شهر تهران نسبت به مدیریت ورود خودروهای شهرستانی به تهران یک همگرائی و مطالبه نسبی وجود دارد، اما آنچه عملیاتی کردن این پروژه را کند کرده، ضعف حمایت مردمی و نهادهای بالادستی مانند وزارت کشور است.

از آنجائی که این طرح برای شهروندان تهرانی نافع بوده و ضرر و زحمتی برایشان نداشته و به تردد آنها در سطح شهر سهولت می بخشد، به نظر می رسد، حمایت مردمی برای اجرای این طرح بهانه مناسبی برای به تاخیر انداختن آن نیست.

اما وزارت کشور به عنوان نهاد بالادستی یا باید شهر تهران را از آلودگی و ترافیک برهاند و یا خود را در برابر ورود بی هزینه خودروهای شهرستانی به تهران تسلیم کند.

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.