آنطور که یکی از خبرگزاریها خبر داده رئیس کل بانک مرکزی با ترخیص خودروهای وارداتی که دارای قبض انبار هستند، مخالفت کرده و گفته است دولت اجازه ورود بدون انتقال ارز خودروهای وارد شده به گمرکات از این تاریخ به بعد را نخواهد داد.
واردات بدون انتقال ارز موجب می شود منشا تامین ارز جهت واردات خودرو مشخص نباشد و این در حالی است که طی ماههای گذشته بانک مرکزی تمام تلاش خود را مصروف آن کرده که با حاکم کردن نظم بر بازار ارز، حساب دخل و خرج ارزی کشور را بدست بگیرد. اما مصوبه اخیر هیات وزیران که اجازه می دهد خودروهای وارداتی بدون انتقال ارز وارد کشور شوند، بهانه تازه ای برای بی نظمی در بازار ارز خواهد بود.
هیات وزیران در مصوبه ای که ۱۶ دی ماه برای ترخیص ۱۳ هزار دستگاه خودروی دپو شده در گمرکات داشت، در بند یک آن، اجازه ثبت سفارش بدون انتقال ارز این خودروهای وارداتی را داده بود.
مخالفت رییس کل بانک مرکزی در حالی است که برای واردات این خودروها اساسا نیازی به تامین ارز در هیچ صورتی وجود ندارد و هر چند این مصوبه دولت خود رانتی برای وارد کنندگان خودرو خارجی محصوب میگردد، اما تمامی این خودروهای موجود در گمرک روند انتقال ارز خود را در ماههای گذشته طی کردهاند و اشکال رییس کل بانک مرکزی هیچ تاثیری در تامین ارز این خودروها ندارد. در ماههای اخیر بلا تکلیفی وارد کنندگان در عدم تخصص مسئولان بانک مرکزی نسبت به روند تجارت جهانی وضعیت کلافه کنندهای را در کشور ایجاد کرده است.
از سوی دیگر رییس کل بانک مرکزی عضوی از هیات دولت است و معلوم نیست چرا وی در جلسه هیات دولت که چنین مصوبهای در حال طرح بوده است، نظر خود را اعلام نکرده و اکنون یکنفره مانع از اجرای مصوبه دولت شده است.
در بند یک این مصوبه آمده بود: ثبت سفارش برای واردات خودروهای سواری (بدون رعایت سال ساخت) که تا تاریخ ابلاغ این تصویب نامه دارای قبض انبار اماکن گمرکی، مناطق آزاد تجاری-صنعتی یا مناطق ویژه اقتصادی می باشند، به صورت بدون انتقال ارز و از محل ارز متقاضی با اظهار منشا ارز به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بلامانع می باشد. همچنین کلیه ثبت سفارشات قبلی خودرو (اعم از بانکی و غیربانکی) لغو می شود.
موضع تازه عبدالناصر همتی در مخالفت با واردات خودروهای مذکور بدون انتقال ارز در حالی است که طی روزهای گذشته همگان انتظار داشتند وزارت صنعت هرچه زودتر با ابلاغ آیین نامه موضوع بند ۷ مصوبه هیات وزیران به گمرک، زمینه ترخیص ۱۳ هزار خودروی وارداتی دپو شده در گمرکات را فراهم کند.
به نظر می رسد با مخالفت رئیس کل بانک مرکزی، اجرای این مصوبه عملا متوقف خواهد شد.