ارتباط با ما در

اخذ رتبه پیمانکاری

رتبه­ بندی معیاری است برای اینکه یک شرکت در رقابت با شرکت­های دیگر خود را نشان داده و بتواند توان خود را در زمینه­ های مالی، اجرایی، علمی و… به اثبات برساند.

منتشر شده

رتبه­ بندی کردن پیمانکاران بدین جهت است که پیمانکاران در زمینه­کاری راحت­تر به فعالیت بپردازند. پیمانکارانی که قصد دارند در پروژه­هایی همکاری کنند که بودجه­ی آن یا حداقل بخشی از منابع مالی آن توسط دولت تامین شود باید دارای رتبه پیمانکاری باشند. از مهمترین اقداماتی که بعد از ثبت شرکت افراد حقوقی و حقیقی انجام می­دهند، رتبه­بندی شرکت می­باشد تا به وسیله آن مقیاس و اندازه سطح کیفی و کمی شرکت در میان سایر شرکت­ها مشخص گردد. تصویب این رتبه­بندی توسط معاونت برنامه­ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری انجام می­شود. سرمایه­گذاران یا مجریان طرحی با شرکت­هایی قرارداد ببندد که واجد معیارهای صلاحیتی علمی، فنی، مالی باشند.

رتبه­ بندی معیاری است برای اینکه یک شرکت در رقابت با شرکت­های دیگر خود را نشان داده و بتواند توان خود را در زمینه­ های مالی، اجرایی، علمی و… به اثبات برساند. هرچه رتبه یک شرکت، بالاتر رود. آن شرکت می­تواند در پروژه­های بزرگتری مشارکت داشته باشد. شرکت­های پیمانکاری در زمینه­هایی مانند پروژه­های عمرانی، ساخت و ساز، نظارت بر امور فنی و مهندسی و امور ساخت و ساز فعالیت می­کنند. همچنین برخی از این شرکت­ها به عنوان ناظر میان پیمانکاران و کارفرمایان خدمت می­کنند. شرکت­هایی که به صورت جمعی و مشارکتی اموری از قبیل طراحی، ساخت، نصب، حمل و نقل، فعالیت­های عمرانی و غیره انجام می­دهند، شرکت­های پیمانکار خوانده می­شوند.

اخذ رتبه پیمانکاری

دلایلی که نیاز اخذ رتبه بندی پیمانکاران را نشان می­دهد عبارتند از:

  • رعایت کردن قوانین و ضوابط در خصوص امن بودن و حفاظت بهداشتی و فنی پروژه توسط پیمانکار طبق خواسته کارفرما
  • وظیفه پیمانکار این است که کارگاه را با سرعت بیشتر و در زمانی که کارفرما می­خواهد مجهز نماید.
  • پیمانکار باید همان­طور که در شرایط رتبه­بندی شرکت­ها ذکر شده، با هزینه خود تجهیزات و ساختمان کارگاه را بیمه کند.
  • کارفرما برای گرفتن انشعاب برق، گاز، آب، تلفن  و مجوزها باید پیمانکار را به سازمان­ها معرفی نماید.

انواع شرکت­ها جهت رتبه بندی

  • شرکت­های پیمانکار
  • شرکت­های مشاور

هر شرکت اعم از پیمانکاری یا مشاور باید جهت رتبه­بندی شرکت خود اقدام نموده و سعی نماید بهترین و بالاترین رتبه را از آن خود سازد. در این مطلب سعی شده است به موضوع مهم رتبه­بندی و همچنین رتبه­بندی پیمانکار، مدارک و شرایط کاری این رتبه­بندی و مراحل انجام آن پرداخته و توضیحاتی در این باره داده شود. برای اطلاع از شرایط اخذ رتبه پیمانکاری می­توانید از متخصصان و مشاوران موسسه ثبتی رتبه کمک بگیرید.

درجات رتبه­بندی پیمانکاران

رتبه­بندی پیمانکاران پنج درجه دارد که شرکت­های پیمانکاری با نظر به ویژگی ها، توانایی­ها و سوابق و امتیازات دیگرشان می­توانند موفق به اخذ یک رتبه از ۱ تا ۵ شوند. در اینجا رتبه یک بالاترین و بهترین رتبه است و رتبه پنجم پایین­ترین درجه را دارد .رتبه­هایی که توسط شرکت­ها اخذ می­شوند ثابت نیستند و می توان نسبت به افزایش و بهتر کردن آن اقدام کرد. اگر شرکتی دارای رتبه ۵ است برای ارتقا به رتبه ۱، باید کلیه سوابق و امتیازات شرکت خود را در پانزده سال آخر برای ارزیابی ارائه دهد؛ چنانچه صلاحیت و امتیاز کسب کرده باشد می­تواند رتبه یک را کسب کند.

اخذ رتبه مشاور

اخذ رتبه مشاور ملاک مهمی جهت تعیین سطح کیفی و کمی خدمات و فعالیت­های یک شرکت مشاور است. فرآیند رتبه­ بندی موجب ایجاد رقابتی سازنده بین شرکت­ها می­شود. آنچه در بحث رتبه­بندی در شرکت­ها اهمیت فراوان دارد این است که باید هر شرکت بعد از ثبت، اقدام به رتبه­بندی نماید تا شرایط و توانایی­های خود را نشان دهد. مبنای اساسی رتبه­ بندی، میزان قدرت مالی، فنی و توانایی­های کیفی و کمی هر شرکت برای همکاری و مشارکت در انجام پروژه­های اجرایی و عمرانی می­باشد. در این میان، میزان رضایت مشتریان نیز در این امر دخیل است. شرکت­های مشاور، به شرکت­هایی گفته می­ شود که بر اساس مسئولیت ویژه افراد، در پشتیبانی امور، نظارت بر عملکرد پروژه و مشاور پروژه و در انجام فعالیت­ های تجاری و اجرایی نقش داشته باشد. به بیان ساده می­توان گفت، شرکت مشاور نقش واسطه میان کارفرما و پیمانکار است. زمینه کاری شرکت­های مشاور در زمینه­ های مختلفی نظیر، پشتیبانی کردن عملیات پروژه از ابتدا تا انتها، نظارت بر انجام پروژه، مشاوره طراحی، مشاوره اجرایی، مشاوره نصب، مشاوره پیاده سازی و… می­باشد.

تمدید رتبه پیمانکاری

تمدید رتبه پیمانکاری  برای شرکت­هایی که موفق به اخذ رتبه می­شوند؛ بعد از اتمام اعتبار گواهی رتبه دریافتی می­توانند حداکثر دو مرتبه برای تمدید رتبه پیمانکاری در پایه ۵ الی ۱، حداکثر ۲ مرتبه در هر پایه رتبه خود اقدام کنند. تمدید رتبه پیمانکاری، شرایط ویژه­ای دارد. رتبه­های پیمانکاری در بازه زمانی ۴ ساله تمدید می شود و به شرکت­هایی که در حوزه­های مختلف فعالیت دارند ارائه می­شود. پس از گذشت این مدت زمان مدیرعامل شرکت باید نسبت به تمدید رتبه پیمانکاری شرکت یا ارتقا رتبه اقدام نماید.

ارتقا رتبه پیمانکاری

دارا بودن صلاحیت پیمانکاری برای شرکت­های پیمانکاری یک امر ضروری می­باشد. چرا که این نوع شرکت­ها برای عقد قرارداد با شرکت­ها و سازمان دولتی و خصوصی به این صلاحیت نیاز دارند. در بازارکار رقابتی امروز داشتن رتبه­ های بالاتر باعث کمتر شدن رقیبان خواهد شد.

مزایای ارتقا رتبه پیمانکاری

از مهمترین مزایای ارتقا رتبه پیمانکاری می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صادر کردن خدمات فنی مهندسی به خارج کشور
  • امکان شرکت در مناقصات بزرگ دولتی
  • امکان جذب نیروی ماهر، متخصص و با تجربه
  • افزایش تعداد پروژه­های در دست اجرا
  • امکان تمدید اعتبار رتبه تا زمان ارتقا
  • امکان همکاری با شرکت­های بین ­المللی
  • امکان اخذ رتبه­های مدیریت طرح
  • جلب اعتماد کارفرمایان و سرمایه­ گذاران

شرایط ارتقا رتبه پیمانکاری چیست؟

تمامی شرکت­ها جهت ارتقا رتبه پیمانکاری می­بایست تمام شرایط موجود در آیین­ نامه­ های تشخیص صلاحیت سازمان را فراهم سازند. بر این اساس باید در تمام موضوعات از جمله سوابق کاری و تحصیلی هیات مدیره و پرسنل امتیاز آور، تجربه کاری در ۱۵ سال اخیر، اظهارنامه مالیاتی و پروژه بزرگ امتیازات لازم را کسب نمایند. جهت بالارفتن رتبه پیمانکاری نیازی نیست رتبه­ها به صورت پلکانی ارتقا یابند. لیکن شما در صورتی که در تمام بخش­ها امتیازات لازم را کسب کرده باشید، می­توانید از رتبه ۵ یکباره به رتبه ۱ ارتقا یابید و یا حتی در ابتدای امر اقدام به اخذ رتبه ۱ نمایید.

چرا مشاوره از موسسه ثبتی رتبه جهت اخذ رتبه پیمانکاری؟

معمولا گرفتن رتبه ۱ برای شرکت­های پیمانکاری و خدماتی کاری است بسیار سخت و زمان بر. در ابتدای کار پیشنهاد می­کنیم که به رتبه های ۵ الی ۴ فکر کنید، این نسخه برای سازمان­هایی است که هنوز یک سال از عمرشان نگذشته باشد، اما برای شرکت­هایی که حدود ۵ سال فعالیت در حوزه مربوط به خود را دارند، برای گرفتن رتبه­های بالاتر می­توانند از تجربیات موسسه ثبتی رتبه استفاده کنند. موسسه ثبتی رتبه هم چنین توانایی اخذ رتبه مشاور را اعلام می­دارد و برای شرکت­هایی که می­خواهند رتبه خود را ارتقاء ببخشند این نوید را می­دهیم که در زمینه فعالیت شما به وسیله کارشناسان متخصص و زبده خود کار مشاوره را انجام می­دهیم.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.