ارتباط با ما در

تاثیر نرم‌افزار انبارداری در بهبود عملکرد

نرم‌افزارهای انبارداری نوعی سیستم مدیریتی به‌حساب می‌آیند که توسط آنها می‌توان به‌راحتی مواد اولیه موجود در انبار و موجودی کالا را کنترل و مدیریت کرد.

منتشر شده

نرم‌افزار انبارداری که با نام سیستم مدیریت انبار نیز شناخته می‌شود، دارای مزایای بسیار متعددی است. این نرم‌افزار بر تمامی فرایندهای مدیریت انبار نظارت دارد و برای اجرا و کنترل آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع این نرم‌افزار به فرایندهای پیچیده و دشوار انبارداری کمک به سزایی می‌کند. به‌عنوان‌مثال باعث افزایش سرعت آن‌ها می‌شود و از بروز مشکلات و خطاها جلوگیری می‌کند. به طور کلی می‌توان گفت این نرم‌افزار باعث ارتقا و بهبود کارایی مدیریت انبار می‌شود و عملیات آن را بهینه می‌کند. از این رو کسب‌وکارها توسط این سیستم می‌توانند به‌راحتی عملیات روزانه انبار را مدیریت و کنترل کنند.

نرم‌افزار انبارداری چیست؟

نرم‌افزارهای انبارداری نوعی سیستم مدیریتی به‌حساب می‌آیند که توسط آنها می‌توان به‌راحتی مواد اولیه موجود در انبار و موجودی کالا را کنترل و مدیریت کرد. این نرم‌افزار شامل فرایندهای مختلفی مانند ثبت، جمع‌آوری، کنترل و نگهداری مواد اولیه و موجودی کالاها می‌شود. سیستم انبارداری علاوه بر اینکه هزینه‌های مربوط به نگهداری موجودی در انبار را کاهش می‌دهد، کیفیت و کمیت موجودی کالاها را نیز بهبود می‌بخشد و در نتیجه باعث بهبود عملکرد کلی انبار می‌شود.

در واقع با استفاده از این نرم‌افزار می‌توان برنامه‌ریزی تولید و روند تأمین مواد اولیه را بهبود بخشید و باعث کاهش هزینه‌های نگهداری شد. در نرم‌افزار انبارداری، مواد اولیه در انبار و موجودی کالاها در دو دسته (موجودی سفارشی، موجودی ایمنی) قرار می‌گیرند. موجودی سفارشی مواد اولیه و میزان کالاهایی هستند که باید برای انبار باتوجه‌به برنامه‌ریزی تأمین شود. موجودی ایمنی نیز حداقل مواد اولیه موجود در انبار و موجودی کالا هستند که بایستی همیشه در انبار موجود باشند.

نرم افزار انبارداری

نرم‌افزارهای انبارداری

اهمیت نرم‌افزار انبارداری

این روزها انبارگردانی و حسابداری انبار اهمیت بسیار زیادی دارد؛ از این رو برای انجام دادن کلیه فرایندهای این بخش، به نرم‌افزاری دقیق و پرسرعت نیاز است. این نرم‌افزار به همین علت به کار گرفته می‌شود. در گذشته عملیات حسابداری به این روش بود که انباردار به‌صورت دستی، ثبت کالاها و مدیریت آن‌ها را انجام می‌داد. این روش قدیمی در شمارش محصولات و فروش آن‌ها، خطاها و مشکلات متعددی را به وجود می‌آورد. اما با گذشت زمان و ظهور این نرم‌افزار، به فرایندهای ثبت و شمارش محصولات، قابلیت‌های بی‌نظیری اضافه شد.

از ویژگی‌های نرم‌افزار انبارداری پیشرفته و جدید می‌توان به انبارگردانی اتوماتیک، استفاده از بارکد، کنترل و مدیریت موجودی و گردش کالاها و … اشاره کرد. بهتر است بدانید که کالاها و محصولات موجود در انبار به طور مستقیم با دیگر بخش‌های شرکت مانند بخش‌های بازرگانی و تولیدی ارتباط دارند؛ بنابراین برای اشتراک و انتقال اطلاعات، به‌کارگیری نرم‌افزار انبارداری تحت شبکه امری مهم و ضروری برای هر شرکتی است.

همان‌طور که می‌دانید این روزها به دلیل پیشرفت فناوری، سرویس‌های آنلاین بی‌شماری روی کار آمده‌اند که کار انسان را در زمینه‌های مختلف، هوشمندتر و راحت‌تر می‌کنند. سیستم انبارداری نیز جزو یکی از این سرویس‌ها به‌حساب می‌آید که برای کسب‌وکارهای بزرگ بسیار مفید و مطلوب است. انبارها در اصل یک محیط سرپوشیده هستند که در آن عملیات ذخیره و نگهداری، دریافت و برداشت کالاها و محصولات صورت می‌گیرد.

اما به‌خاطر داشته باشید که هر نرم‌افزاری که بتواند فرایندهای موجود در انبار را سهولت بخشد، یک مزیت بسیار بزرگ به شمار می‌آید. نرم‌افزار انبارداری نیز یک روش مناسب و مطمئن جهت مدیریت و کنترل انبار است که فرایند مدیریت انبار را توسط فناوری‌های پیشرفته و مدرن بهبود می‌بخشد. این نرم‌افزار شامل عناصر و ویژگی‌های خاصی می‌شود که به پیشرفت و بهبود عملکرد انبار و افزایش بازدهی آن کمک به سزایی می‌کند. از جمله عناصر این نرم‌افزار می‌توان به جمع‌آوری اطلاعات، کنترل و مدیریت موجودی انبار، تحلیل داده‌ها، پیشنهاد خرید و کاهش هزینه‌ها اشاره کرد.

امکانات اولیه نرم‌افزار انبارداری

این نرم‌افزار یا همان سیستم مدیریت انبار، دارای امکانات بسیار متعددی است که علاوه بر گسترش نرم‌افزار، فرایندهای مختلفی که در انبار و گردش کالا صورت می‌گیرد را پوشش می‌دهد. در نتیجه این امر باعث کاهش حجم کارهای کاربران می‌شود تا بتوانند روی کالاها و انبار، نظارت و کنترل بیشتری داشته باشند. از جمله امکانات اولیه‌ای که این نرم‌افزار در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 ۱. کدگذاری اتوماتیک کالاها و نگهداری اطلاعات آن‌ها

 ۲. معرفی کالا توسط سیستم‌های دیگر از طریق رابط نرم‌افزاری

 ۳. مشخص کردن محل کالا در انبار

 ۴. تعریف اقلام تشکیل‌دهنده کالا

 ۵. استفاده از واحدهای سنجش فرعی و اصلی

 ۶. اضافه کردن فیلدها و سایر ویژگی‌های اطلاعاتی به کالا

انواع نرم افزارهای انبارداری

امکانات نرم‌افزارهای انبارداری

 مزایای نرم‌افزار انبارداری

ارتقای کارایی و صرفه‌جویی در هزینه‌ها از اصلی‌ترین مزایای استفاده و به‌کارگیری سیستم مدیریت انبار به شمار می‌آید. در ادامه برخی از مزایای این سیستم پیشرفته را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 ۱. فروش حداکثری

با استفاده از نرم‌افزار انبارداری می‌توانید از زمان اتمام محصولات خود مطلع شوید. علاوه بر این با در نظر داشتن نمودارهای آماری نرم‌افزار می‌توانید میزان تقاضای خریداران را به‌راحتی پیش‌بینی کنید. در نهایت با این روش مانع اتمام موجودی کالای مورد نظر خود شوید.

 ۲. صرفه‌جویی در هزینه‌ها

توسط این نرم‌افزار می‌توانید بر اساس محاسبه و پیش‌بینی فروش کالاها، محصولاتی که پرفروش نیستند را شناسایی کنید و تعداد کمتری از آن‌ها را تولید و یا سفارش دهید. این امر از تهیه و خریداری اجناس زیادی جلوگیری می‌کند و موجب صرفه‌جویی در خرید و تولید کالاها و هزینه انبارداری می‌شود.

 ۳. جلوگیری از هدر رفتن کالاها

این روزها اکثر محصولاتی که در انبار نگهداری می‌شوند، دارای تاریخ انقضا هستند. وجود نرم‌افزار برای انبارداری می‌تواند اطلاعات هر محصول (تاریخ تولید، تاریخ انقضا) را به‌صورت دقیق ثبت کند. از این رو با اولویت قرار دادن فروش محصولاتی که زمان انقضای آن‌ها نزدیک است، می‌توان به‌راحتی از هدر رفتن محصولات و صرف هزینه‌های اضافی جلوگیری کرد.

 ۴. خریدهای مناسب و به‌صرفه با نرم‌افزار انبارداری

پس از مدت‌ها استفاده از نرم‌افزار انبارداری به‌خوبی پی خواهید برد که کدام مواد اولیه و کالاها پرفروش هستند و سپس آن‌ها را خریداری و انبار کنید. از این رو می‌توانید محصولات موردنظرتان را با قیمت مناسب و مقرون‌به‌صرفه و همچنین به‌صورت عمده خریداری کنید و از سایر تخفیفات خرید نیز بهره‌مند شوید.

 ۵. مشاهده آنی موجودی

سیستم مدیریت انبار می‌تواند از طریق حسگرها، برچسب‌گذاری RFID، بارکد و … اطلاعات محصولات موجود در بخش‌های مختلف و اطلاعات آنی موجودی را در اختیار شما قرار دهد. این قابلیت برای کسب‌وکارها بسیار کاربردی است؛ زیرا به کمک آن می‌توان علاوه بر ردیابی لحظه‌ای کالاها، دررابطه‌با تقاضاها نیز پیش‌بینی‌های دقیق‌تری داشت.

 ۶. کمک به بخش بازاریابی

باتوجه‌به میزان فروش محصولات و گزارش‌های آماری، می‌توانید فروش فصلی اجناس و محصولات خود را به‌راحتی مدیریت و برنامه‌ریزی کنید. این امر به بخش بازاریابی کمک به سزایی می‌کند و برای افزایش فروش محصولات در هر زمان، بسیار کاربردی است.

افزایش عملکرد انبار با نرم افزار انبارداری

امکانات نرم‌افزارهای انبارداری

سخن پایانی

در عملیات مالی هر کسب‌وکار و شرکتی، بخش انبار و انبارگردانی اهمیت بسیار زیادی دارد. از این رو برای دقت و عملکرد بیشتر در این بخش بایستی از یک سیستم مدیریتی پیشرفته و قوی استفاده شود. نرم‌افزار انبارداری جزو یکی از سیستم‌های مدیریتی است که به دلیل مزایای متعددی که دارد، این روزها بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. صرفه‌جویی در هزینه‌ها، فروش حداکثری، جلوگیری از هدر رفتن محصولات، مشاهده آنی موجودی، کمک به بخش بازاریابی و… از جمله مزایای سیستم مدیریت انبارداری به شمار می‌آید.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.