ارتباط با ما در

تاثیر مونو سدیم گلوتامات بر روی چاقی

مونوسدیم گلوتامات در واقع یک ماده افزودنی است که به سایر مواد غذایی از جمله سوپ ها، فست فودها و گوشت های فرآوری شده اضافه می شود تا عطر و طعم آن را افزایش دهد.

منتشر شده

مونوسدیم گلوتامات چیست و چه تاثیری بر روی اضافه وزن و چاقی دارد؟ مونوسدیم گلوتامات در واقع یک ماده افزودنی است که به سایر مواد غذایی از جمله سوپ ها، فست فودها و گوشت های فرآوری شده اضافه می شود تا عطر و طعم آن را افزایش دهد. از نظر شکل ظاهری می توان آن را به شکل نمک یا شکر به صورت پودر سفید کریستالی توصیف کرد.

این ماده کریستالی البته در بدن ما و در بسیاری از غذاها و افزودنی های غذایی وجود دارد. با این وجود از این ماده برای تشدید کردن هر چه بیشتر طعم و مزه به عنوان یک ماده افزودنی با سایر غذاها استفاده می شود.

البته استفاده از مونوسدیم گلوتامات در کشور ژاپن و چین نسبت به سایر کشورها متداول تر است. این ماده افزودنی برای بهتر کردن طعم و مزه غذا به غذاهایی همچون مرغ و سس، گوشت،ادویه جات، سبزیجات کنسرو شده، سوپ و آبگوشت اضافه می شود.

از طرفی مردم چین مونوسدیم گلوتامات را به تنباکو نیز اضافه می کنند تا توسط این ماده افزودنی عطر و طعم تنباکو نیز به مراتب افزایش پیدا کند. با این حال اضافه کردن این ماده افزودنی ممکن است با عوارض زیادی همراه باشد که یکی از بحث برانگیزترین مورد اضافه وزن و چاقی است لذا در خرید مونو سدیم گلوتامات بسیار دقت کنید. ما در ادامه قصد داریم به موضوع تاثیر مونو سدیم گلوتامات بر روی چاقی و اضافه وزن بپردازیم. پس با ما تا انتهای مقاله همراه شوید.

مونوسدیم گلوتامات و تاثیر آن بر روی چاقی

در غذاهای تجاری مونوسدیم گلوتامات به عنوان یکی از پرکاربردترین ماده افزودنی به منظور افزایش عطر و طعم غذاها بکار می رود. علاوه براین، مونو سدیم گلوتامات در بسیاری از مواد غذایی فرآوری شده نیز وجود دارد. استفاده از این ماده افزودنی موجب افزایش عطر و طعم غذاها می شود که در نتیجه افراد را به سمت خوردن مواد غذایی سوق می دهد.

طبق تحقیقات به عمل آمده در رابطه با مونوسدیم گلوتامات، این ماده افزودنی اگر چه عطر و طعم غذاها را چندین برابر می کند اما با خود عوارضی را به همراه خواهد داشت. حس گرسنگی شدید و تمایل زیاد به خوردن مواد غذایی در افراد به وجود می آید که آنها را به سمت خوردن این مواد غذایی سوق می دهد و در نتیجه اضافه وزن و چاقی را در پی خواهد داشت. علاوه بر این مصرف مونوسدیم گلوتامات موجب بیماری های مزمن همچون دیابت و بیماری های قلبی می شود.

تحقیقات به عمل آمده در رابطه با مصرف این ماده افزودنی در مواد غذایی حاکی از این است که افرادی که این ماده افزودنی را زیاد مصرف می کنند نسبت به افرادی که کمتر به خوردن مونوسدیم گلوتامات تمایل دارند به طور معمول به سندرم متابولیک بیشتر مبتلا می شوند.در واقع این طور بیان می کنیم که هر یک گرم مصرف مونوسدیم گلوتامات به طور قابل توجهی اضافه وزن را به دنبال خواهد داشت.

اما چه ارتباطی بین مونوسدیم گلوتامات و چاقی هست؟ همان طور که بیان کردیم مونوسدیم گلوتامات موجب افزایش حس گرسنگی در افراد می شود که همین امر آن را به سمت خوردن بیشتر مواد غذایی حاوی این افزودنی سوق می دهد. بنابراین خوردن مداوم زیاد نیز چاقی و اضافه وزن را به همراه خواهد داشت.

از طرفی مصرف دوز بالایی از این ماده افزودنی در طول روز عوارض جانبی زیادی از جمله افزایش فشار خون و سر درد را در پی دارد. البته ممکن است در برخی از افراد با داشتن آلرژی به این ماده مشکلات از جمله کهیر،سردرد، خستگی و تورم گلو نیز به وجود بیاید.

کاربردهای مونو سدیم گلوتامات

مونو سدیم گلوتامات به عنوان یک ماده افزودنی و تقویت کننده طعم و مزه غذا بیشتر در کشورهای ژاپن و چین مورد استفاده قرار می گیرد.در کشورهای چین و ژاپن آن ها از این ماده در غذاهایی مانند گوشت های فرآوری شده، سوپ ها، سبزیجات و…. استفاده می کنند. البته استفاده از این ماده افزودنی در این کشورها قدمت زیادی دارد و ده ها سال است که مردم چین و ژاپن از مونو سدیم گلوتامات برای تقویت طعم و مزه غذاها استفاده می کنند.

جالب است بدانید کشور آسیا در واقع با ظرفیت تولید ۹۴ درصدی یکی از بزرگترین تولید کنندگان مونو سدیم گلوتامات محسوب می شود. در واقع استفاده زیاد از این ماده خوراکی و تقاضای روز افزون و همچنین نیروی کار اقتصادی موجب تولید گسترده مونو سدیم گلوتامات در کشورهای آسیایی می شود که همین امر موجب رقم تولید بالایی این محصول می شود.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.