ارتباط با ما در

شروع واردات با سرمایه کم: راهنمای قطعی بازرگانان

وقتی صحبت از واردات می‌شود، اولین تصویری که جلوی چشمانمان نقش می‌بندد حمل کانتینرهای بزرگ و کامیون‌هایی است که در جاده حرکت می‌کنند! اما این تخیل اولیه تصویر درستی از واردات نیست.

منتشر شده

اگر قصد ورود به بازار تجارت بین‌المللی را دارید، پیشنهاد می‌کنیم در این مسیر عجله نکنید. واردات کالا از چین یا دبی همان قدر که وسوسه‌کننده است، همان قدر هم می‌تواند سرمایه شما را بر باد دهد. بهترین کار شروع واردات با سرمایه کم و کنترل‌شده است. در این مسیر می‌توانید از مشورت با شرکت‌های بازرگانی بهره ببرید و تجربۀ دیگر تاجران را استفاده کنید. در ادامه مقاله قصد داریم از چالش‌های ورود به بازار واردات صحبت کنیم و ببینم چطور می‌توان با کمترین سرمایه به این بازارها وارد شد.

شروع واردات با سرمایه کم، شدنی یا نشدنی؟

وقتی صحبت از واردات می‌شود، اولین تصویری که جلوی چشمانمان نقش می‌بندد حمل کانتینرهای بزرگ و کامیون‌هایی است که در جاده حرکت می‌کنند! اما این تخیل اولیه تصویر درستی از واردات نیست. در اغلب موارد واردات کالا در حجم‌های کمتر و به‌اصطلاح خرده بار انجام می‌شود. حمل خرده بار هزینه کمی برای تاجران دارد و بهترین راهکار حمل و نقلی برای شروع واردات با سرمایه کم است. در ادامه نکاتی را بررسی می‌کنیم که برای واردات با سرمایه اندک کاربردی هستند.

A plane and a truck in the sky

Description automatically generated

یک: تحقیق بازار و تعیین استراتژی

قبل از اینکه وارد بازارهای بین‌المللی شوید، باید اطلاعات لازم را دربارۀ قوانین گمرکی، چالش‌های واردات، مدارک لازم و موارد این‌چنینی را بدانید. همچنین در قدم اول بهتر است تحقیق دقیقی نسبت به بازارهای داخلی انجام دهید. مطمئن شوید که قصد واردات چه کالایی را دارید و چرا فکر می‌کنید این کالا بازار فروش خوبی خواهد داشت.

برای شروع واردات با سرمایه کم باید تمامی جوانب را ببینید و استراتژی دقیقی برای کارهایتان داشته باشید. پیشنهاد می‌کنیم در تجربه‌های وارداتی نخست به سراغ محصولاتی بروید که بازار فروش مطمئنی دارند. برای مثال واردات مواد خام اولیه، لوازم جانبی موبایل و لوازم الکتریکی گزینه‌های خوبی هستند. واردات این محصولات کمترین چالش و محدودیت‌ها را دارد و از طرفی هم به‌راحتی در بازار داخل فروش می‌رود.

واردات مواد غذایی یا لوازم آرایشی و بهداشتی هم از دیگر گزینه‌های پیشنهادی است؛ اما شرایط حمل و نقلی این محصولات و مراحل ترخیص کالا از گمرک پیچیدگی‌هایی دارد که بهتر است به سمت‌شان نروید.

دو: منبع‌یابی کالا یا سورسینگ

اگر برای واردات کالایی به نتیجۀ قطعی رسیده‌اید، در قدم بعدی نوبت به منبع‌یابی کالا یا همان سورسینگ می‌رسد. در این مرحله باید بازارهای بین‌المللی مختلف را بگردید و نسبت به هر یک تحقیق کنید. برای مثال اگر قصد خرید از چین را دارید، باید در بازارهای چین بگردید و فروشندگان مختلف کالای‌ هدف را شناسایی کنید. در این کار نکاتی مثل قیمت کالا، ارائه خدمات پس از فروش، برند کالا، سابقه فروش، کیفیت و کارایی محصول و صحت اطلاعات فروشنده را باید در نظر بگیرید.

گاهی حتی ممکن است گزینه خرید از دبی یا دیگر کشورها نیز روی میز باشد. در این حالت باید نکاتی مثل مراحل ترخیص کالا از دبی، قیمت حمل بار از چین یا دبی، قوانین گمرکی هر کشور و موارد این‌چنینی را هم در نظر بگیرید. برای شروع واردات با سرمایه کم، مدیریت هزینه‌ها و کم‌کردن چالش‌ها را باید با دقت پیگیری کنید.

سه: بستن قرارداد خرید

در بستن قرارداد خرید کالا نیازی نیست عجله کنید. حتی اگر اعتماد کافی به فروشنده دارید، بازهم بهتر است اولین خرید کالا را در حجم پایین و برای تست محصول انجام دهید. مراحل ترخیص کالا از دبی یا چین در چنین مواقعی بسیار ساده است و روش‌های مختلفی برای واردات محدود کالا وجود دارد. پس نگران این مسائل نباشید.

اگر از کارایی محصول و فروش آن اطمینان دارید، نوبت به بستن قرارداد خرید کالا می‌رسد. تنظیم‌کردن قرارداد خرید برای محصولات تولید چین یا برندهای معتبر، پیچیدگی‌های زیادی دارد. بهتر است برای این کار از شرکت‌های بازرگانی معتبر مشورت بگیرید. مانند شرکت بازرگانی آستریا asteria.company از ویژگی هی آستریا این است که در صورت همکاری می‌توانید تمامی مراحل مذاکره، تنظیم قرارداد، خرید حواله پرداخت و غیره را به کارشناسان باتجربه این مجموعه بسپارید. بستن قرارداد مطمئن قدم مهمی در واردات کالا با سرمایه کم است.

چهار: ترخیص و حمل کالا

پس از اینکه خرید خود را تکمیل کردید، نوبت به ترخیص کالا در کشور مبدأ و سپس حمل و نقل کالا می‌رسد. این مراحل پیچیدگی‌های زیادی دارد. برای مثال ترخیص از چین دارای قوانینی است که نسبت به دیگر کشورها تفاوت‌هایی دارد. پس برای طی‌کردن این مراحل نیاز به یک کارشناس واردات باتجربه خواهید داشت. کسی که بتواند تمامی مراحل حمل بار از چین را برایتان مدیریت کند.

نکته :

در حمل کالا از چین به ایران لازم است قوانین خاص کشور چین، قوانین گمرکی و قانون تجارت کشور ایران را به‌صورت نسبی بدانید تا در حین transportation اشتباهات بازرگانی شما کمتر شود. و هزینه‌های واردات شما کاهش یابد.

A bridge with a container ship on it

Description automatically generated

آشنایی با شیوه‌های حمل کالا

از نکات مهم در شروع واردات با سرمایه کم، آشنایی با شیوه‌های حمل کالاست. بخش زیادی از هزینه‌های واردات مربوط به مراحل حمل می‌شود. اگر نتوانید هزینه‌های حمل و نقل را مدیریت کنید، خیلی زود در کار واردات با شکست روبرو خواهید شد! در ادامه بحث را با نکات حمل بار از چین پیش می‌بریم؛ اما این نکات برای حمل بار از دبی یا دیگر بازارهای بین‌المللی نیز صحیح است.

انتخاب روش حمل و نقل

حمل و نقل بار از چین به ایران به دو شکل هوایی و دریایی انجام می‌شود. هرکدام از این روش‌ها مزیت‌های مشخصی دارند. اگر نیازمند شروع واردات با سرمایه کم هستید، انتخاب روش حمل دریایی از چین گزینه بهتری است؛ زیرا حمل دریایی ارزان‌ترین روش واردات کالاست. اما این روش حدود ۲۵ تا ۴۰ روز زمان می‌برد.

از حمل هوایی بار در مواقعی استفاده می‌شود که زمان‌بندی ارسال اهمیت ویژه‌ای دارد. برای مثال واردات اقلام دارویی یا شیمیایی به‌وسیلۀ هواپیما انجام می‌شود. زمان تقریبی این روش حدود یک هفته است؛ اما هزینه‌های ارسال را بالا می‌برد.

حمل خرده بار از چین

اصطلاح خرده بار برای محموله‌هایی استفاده می‌شود که برای حمل آن‌ها به فضایی کمتر از یک کانتینر نیاز است. موارد زیادی پیش می‌آید که تاجران نیازی به اجارۀ یک کانتینر مجزا ندارند. در این حالت شرکت‌های بازرگانی چند محموله را باهم در یک کانتینر قرار می‌دهند و حمل کانتینر را به‌صورت مشارکتی مدیریت می‌کنند. این شکل از جابه‌جایی باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های اجاره کانتینر می‌شود.

اگر قصد واردات به‌صورت محدود را داشته باشید، بهترین راهکار استفاده از روش حمل خرده بار است.

مسیرهای حمل‌ و نقل از چین

حمل بار از چین به ایران به دو روش انجام می‌شود. در روش اول حمل کانتینر از چین به‌صورت مستقیم است. به‌نحوی‌که بارگیری در یکی از بنادر چین انجام شده و سپس در گمرک‌های اصلی ایران تخلیه بار انجام می‌گیرد.

در روش دوم ابتدا حمل بار از چین به دبی صورت می‌گیرد. سپس بارها در گمرک دبی به کشتی دیگری تحویل داده می‌شود و به ایران انتقال می‌یابد. این روش برای سرعت بخشیدن به روند واردات و رفع محدودیت‌های وارداتی مورداستفاده قرار می‌گیرد. در این روش نیازی به طی‌کردن مراحل ترخیص کالا از دبی نیست.

پنج: ترخیص کالا در گمرک

محموله‌های وارداتی در قدم اول وارد گمرک‌های داخلی می‌شوند. گمرک‌های شهید رجایی بندرعباس، بوشهر، شهریار تهران و فرودگاه امام خمینی اصلی‌ترین گمرک‌های ایران هستند. بر اساس اینکه از چه روشی برای حمل بار استفاده کرده باشید یا بارتان در چه گروه کالایی باشد، بارتان به یکی از این گمرک‌ها تحویل داده می‌شود.

برای آزادسازی کالای وارداتی باید مدارک لازم را به گمرک ارائه داده و با پرداخت هزینه‌های گمرکی و مالیاتی مراحل ترخیص کالا از گمرک را پشت سر بگذارید. طی‌کردن این فرایندها برای تاجران پیچیده و زمان‌بر است. به همین خاطر می‌توانید تمامی مراحل ترخیص کالا را به کارشناسان آستریا بسپارید. به این شکل خیالتان از بابت تسریع فرایندها و ترخیص کالا راحت خواهد شد.

جمع‌بندی: سرمایه لازم برای شروع واردات

اینکه به چقدر سرمایه برای واردات کالا نیاز دارید، به عوامل متعددی بستگی دارد. نخست اینکه می‌خواهید چه کالایی را به کشور وارد کنید؟ هزینه‌های خرید این کالا چقدر است؟ و بعد اینکه میزان فروش و سرعت برگشت سرمایه‌‌تان چطور خواهد بود؟ این‌ها مواردی است که در همان مرحلۀ تحقیق بازار باید حل شود.

اگر سراغ محصولاتی مثل لوازم جانبی موبایل، پوشاک، لوازم آرایشی بهداشتی و تجهیزات الکتریکی بروید، می‌توانید برای شروع واردات با سرمایه کم برنامه‌ریزی کنید.

قدم بعدی برای کاهش هزینه‌های واردات کالا، نظارت بر چگونگی مراحل بسته‌بندی و واردات است. ارزان‌ترین راه برای واردات استفاده از روش حمل خرده بار از طریق کشتی‌های دریایی است. اجارۀ کانتینر، بیمه‌نامه، انبارداری، بسته‌بندی محصول، هزینه‌های گمرکی و هزینه‌های حمل و نقل مواردی است که باید نظارت دقیقی روی آن‌ها داشته باشید؛ یا اینکه مراحل کار را به یک شرکت بازرگانی معتبر بسپارید. اگر نمی‌دانید از کجا باید شروع کنید، با کارشناسان شرکت بازرگانی آستریا تماس بگیرید. راه‌های تماس را در ادامه مشاهده می‌کنید.

آدرس: تهران، اشرفی اصفهانی، پایین‌تر از پارک اشرفی اصفهانی، خیابان وحدتی، بن بست ۱۲ متری، پلاک ۱، شرکت بازرگانی آستریا

شماره تلفن: ۰۲۱۴۴۲۱۹۰۰۲

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.