ارتباط با ما در

بررسی علت عفونت ایمپلنت

ایمپلنت دندان در عملکرد مشابه با دندان طبیعی می‌باشد و همانند آن ممکن است درگیر عفونت شود. طبیعتاً برای اینکه بتوانید عفونت دندان را برطرف کنید ابتدا باید علت عفونت ایمپلنت را تشخیص دهید.

منتشر شده

چه عواملی سبب عفونت دندان می‌شود؟

ایمپلنت دندان در عملکرد مشابه با دندان طبیعی می‌باشد و همانند آن ممکن است درگیر عفونت شود. طبیعتاً برای اینکه بتوانید عفونت دندان را برطرف کنید ابتدا باید علت عفونت ایمپلنت را تشخیص دهید. همواره به این نکته توجه داشته باشید که اگر ایمپلنت‌های آلوده درمان نشوند یا توسط یک دندانپزشک به طور منظم از آنها مراقبت نشود، خطرات زیادی می‌توانند برای استخوان دندان داشته باشند.

علت عفونت ایمپلنت

عفونت ایمپلنت دندان می‌تواند به دلایل مختلفی به وجود بیاید. مصرف تنباکو، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، دیابت، سیستم ایمنی ضعیف، ناهماهنگی نیش، عادات پارافانکشنال یا واکنش آلرژیک به خود ایمپلنت از جمله دلایل عفونت ایمپلنت هستند.

مهمترین علت عفونت ایمپلنت چیست؟

علت عفونت ایمپلنت دندان می‌تواند شامل موارد مختلفی باشد. صرفاً عفونت در حین یا بلافاصله پس از جراحی رخ نمی‌دهد. ممکن است سالها پس از جراحی به دلایل گوناگون عفونت ایمپلنت خود را نشان دهد. مهمترین دلایلی که می‌توانیم برای عفونت عنوان کنیم عبارتند از:

  • استریلیزاسیون ضعیف: اگر دندانپزشک از روش‌های صحیح استریلیزاسیون استفاده نکند، یک ابزار آلوده با باکتری ممکن است محل جراحی را در حین قرار دادن فیکسچر آلوده کند.
  • کیفیت پایین مواد: ایمپلنت‌های با کیفیت پایین ممکن است جایگیری مناسبی نداشته باشند و فاصله‌ای بین فیکسچر و استخوان ایجاد کنند که می‌تواند باکتری‌ها را جذب کند. طبیعتاً این اتفاق سبب عفونی شدن ایمپلنت می‌شود و بیماری‌هایی برای شما به همراه خواهد داشت.
  • مشکلات ترمیم: به کار بردن روش نامناسب یا استفاده از مواد اولیه کیفیت می‌تواند سبب عفونت در ایمپلنت شود. اگر تاج مورد استفاده برای ترمیم دندان بزرگ باشد یا کانتور غیر طبیعی داشته باشد که به بافت‌های لثه فشار وارد می‌کند، این اتفاق می‌تواند منجر به التهاب و عفونت شود.
  • بهداشت نامناسب دهان: رعایت نکات بهداشتی پس از ایمپلنت اهمیت زیادی دارد. اگر بیمار توصیه‌های دندانپزشک و دستورالعمل های بهداشت دهان و دندان را پس از جراحی رعایت نکند، تجمع پلاک دندانی می‌تواند باعث بیماری لثه و عفونت شود. باکتری‌ها اگر بتوانند بین ایمپلنت و استخوان وارد شوند یا ابتدا بافت‌های لثه اطراف را آلوده کنند می‌توانند به طور مستقیم استخوان فک را آلوده نمایند. بهداشت نامناسب یکی از عواملی است که شاید سال ها پس از ایمپلنت سبب عفونت آن شود.

چگونه متوجه عفونت ایمپلنت شویم؟

کشف علت عفونت ایمپلنت دندان و تشخیص زودهنگام علائم آن به شما کمک می‌کند تا از گسترش عفونت جلوگیری کنید و سریعتر فرایند درمانی را آغاز نمایید. مهمترین نشانه های عفونت ایمپلنت دندان عبارتند از:

  • لثه های قرمز یا متورم: یکی از اولین نشانه‌های عفونت در ایمپلنت دندان قرمز یا متورم شدن لثه است. معاینه مرتب دندان ها و لثه ها می‌تواند به شما در شناسایی زودهنگام این علائم عفونت ایمپلنت کمک کند.
  • جویدن: اگر پس از ایمپلنت دندان در جویدن غذاها دچار مشکل شدید نباید آن را یک اتفاق طبیعی قلمداد کنید. این مشکل نشانه پیشرفت عفونت در ایمپلنت شما است. اگر چنین شرایطی را تجربه کردید حتماً باید با دندانپزشک خودتان در اسرع وقت ارتباط برقرار کنید.
  • شل شدن ایمپلنت: اول به این نکته توجه داشته باشید که لق شدن ایمپلنت همیشه به این معنی نیست که شما عفونت دارید. اما بهتر است به محض اینکه متوجه شدید دندان شما لغو شده است با دندان پزشک ارتباط بگیرید. ایمپلنت‌های شل یا جابجا شده، شما را در معرض خطر بیشتری برای عفونت قرار می‌دهند، زیرا لق شدن دندان می‌تواند فضای کافی برای ورود غذا و باکتری به داخل لثه ایجاد کند.

اهمیت مراجعه به دندانپزشک در درمان عفونت ایمپلنت دندان؟

اگر علت عفونت ایمپلنت را تشخیص داده‌اید یا نشانه‌های آن را مشاهده کرده‌اید حتماً باید با دندانپزشک ارتباط بگیرید و شرایط را برای او توضیح دهید. در صورت بحرانی بودن شرایط احتمالاً دندانپزشک از شما می‌خواهد که از دندان خودتان با اشعه ایکس عکس بگیرید. اگر عفونت در ایمپلنت شما قطعی باشد فرایند درمان توسط دندانپزشک آغاز می شود.

حتی اگر علل و نشانه‌های این بیماری را مشاهده نکرده باشید هم بهتر است هر شش ماه یکبار پس از ایمپلنت دندان با دندانپزشک ملاقات داشته باشید. این کار کمک می‌کند تا با معاینات مرتب و منظمی بر روی دندان‌های شما داشته باشد و مانع از بروز مشکلات احتمالی در آینده شود.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.