ارتباط با ما در

سافت باکس چیست؟ آشنایی با نور سخت و نرم

سافت باکس چیست؟ سافت باکس ها چگونه کار می کند؟ آیا نورپردازی در هنگام عکاسی یا فیلمبرداری اهمیت دارد؟ منظور از نور نرم و نور سخت چیست؟

منتشر شده

سافت باکس چیست؟ سافت باکس ها چگونه کار می کند؟ آیا نورپردازی در هنگام عکاسی یا فیلمبرداری اهمیت دارد؟ منظور از نور نرم و نور سخت چیست؟ امروزه با گسترش فضای اینترنت و توسعه شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و تلگرام و افزایش سایت های اشتراک ویدئو مانند یوتیوب و آپارات و… تولید محتوا و عکاسی حرفه ای نیز بیش از پیش اهمیت پیدا کرد.

از سوی دیگر تولید محتوای باکیفیت و عالی و همچنین عکاسی حرفه ای از محصولات و خدمات می تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی افزایش مخاطب هدفمند و محبوبیت و یا حتی افزایش فروش صاحبان کسب و کار یا بلاگر های فضای مجازی دارد. نور پردازی یکی از مهم ترین مسائل در عکاسی است و عکاسان حاضرند برای افزایش کیفیت و نورپردازی درست، هزینه های خوبی برای تهیه و خریداری تجهیزات نوردهی بپردازند.

اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که آشنایی کمی با تجهیزات عکاسی یا فیلمبرداری دارید و به تازگی وارد حوزه عکاسی یا تولید محتوای حرفه ای شده اید، یا جز میکرو بلاگر ها یا اینفلوئنسرهایی هستید که تمایل دارید از سافت باکس ها استفاده کنید ولی نمی دانید “چگونه؟”. ما در این مطلب قصد داریم به تمامی سوالات فوق پاسخ دهیم. پس با ما همراه باشید.

سافت باکس چیست؟

سافت باکس یکی از پرکاربرد ترین و پرفروش ترین ابزارهای نوردهی و نوردهی است که در صنعت عکاسی یا فیلمبردای استفاده می شود. همان طور که اسم این عبارت نیز پیداست سافت باکس از دو کلمه انگلیسی سافت (Soft) به معنای نرم و باکس (Box)  به معنای جعبه تشکیل شده است؛ در نتیجه اگر بخواهیم این عبارت انگلیسی را به فارسی ترجمه کنیم، می توانیم به عبارت “جعبه نرم” یا اصطلاحا “جعبه نرم کننده نور” اشاره کنیم.

سافت باکس ها چه کار می‌کنند؟

سوالی که ممکن است که پیش بیاید این است که سافت باکس ها دقیقا چه کاری انجام می دهند؟ و چگونه می توانند به عکاسان و تولیدکنندگان محتوا کمک کنند؟ سافت باکس ها نور سخت خارج شده از منبع نور را به نور نرم تبدیل می کنند و آن را به صورت متمرکز به سمت سوژه مورد نظر یا چهره شخص، می تاباند. در صورت نبود نور نرم و تابیده شده نور سخت بر روی سوژه موجب به وجود آمده سایه های تیز و شدیدی می شود و این موضوع باعث می شود که کیفیت تصاویر به صورت وحشتناکی افت پیدا کند.

تفاوت نور نرم و نور سخت چیست؟

به صورت کلی در عکاسی یا فیلمبرداری دو نوع نور وجود دارد که عکاسان باتوجه شرایط و سبکی که قصد عکاسی دارند، از هر کدام از آنها استفاده می کنند. نور نرم یا Soft Ligh  و نور سخت یا Hard Light. بیایید از از نور سخت شروع کنیم.

نور سخت

برخلاف تصور اکثر افراد مبتدی و تازه کار، نور سخت نیز در عکاسی و برخی از سبک های ویژه مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع نور سخت باعث می شود که سایه های بسیار شدید و تندی بر روی لبه های سوژه مورد نظر به وجود آید. به عبارتی دیگر اشعه های نور سخت موجب به وجود آمدن سایه های خشن همراه با گرادینت بسیار کم می شود؛ عکاسانی که نور سخت در هنگام تصویربرداری استفاده می کنند، در واقع به دنبال ایجاد کنتراست بسیار زیاد بر روی سوژه مورد نظر هستند. در نتیجه تاباندن نور سخت همیشه هم بد و غیر حرفه ای نیست و اتفاقا استفاده از نور سخت در بعضی از سبک های عکاسی ضروری است و کاملا حرفه ای است.

اگر قصد دارید بافت‌های دقیق و ظریف یک جسم یا سوژه را در تصویر نشان دهید لازم است از نور سخت در هنگام عکاسی استفاده کنید. اشعه های نور سخت اکثراً توسط منابع تولید کننده نور با سایز کوچکتر در مقایسه با سوژه مورد نظر تولید و پخش می‌شوند؛ مهمترین دلیلی که سایه های به وجود آمده بر روی سوژه کاملاً دقیق ، شفاف و واضح است نیز همین موضوع می باشد.اگر کمی به نوری که در ساعات ۱۲ الی ۲ بعد از ظهر ( اواسط ظهر ) توسط خورشید به زمین تابیده می شود، دقت کنید متوجه میشوید که این نور نیز شباهت زیادی به نورهای سخت دارد و باعث ایجاد سایه های وحشتناک می شود؛ از همین رو می توان فهمید که نور خورشید در این ساعات روز از جنس نور های سخت است.

 نور نرم

نور نرم نیز یکی از حالات نور است که در میان عکاسان طرفداران زیادی نیز دارد . معمولاً نورهای نرم که به سمت سوژه مورد نظر هدایت و تابیده می شوند ، موجب به وجود آمدن سایه های نرم و یکنواخت با میزان گرادینت بسیار زیاد بر روی سوژه می‌شوند؛ همانطور که گفته شد به دلیل  افزایش کیفیت و شفافیت تصاویر با استفاده از نورهای نرم، این مدل نور نظر علاقه مندان زیادی را به خود جلب کرده است.

اکثراً نوحه های نرم از منبع های نور بزرگتر در مقایسه با سوژه خارج و منتشر می شوند . از طرفی نوری که از سمت خورشید به زمین تابیده می شود نیز در ابتدا و انتهای روز از همین جنس است. بیشترین کاربرد نور نفت در هنگام عکاسی پرتره یا عکاسی از چهره است؛ زیرا در این سبک از عکاسی، استفاده از نور نرم می‌تواند مانع از ایجاد سایه های وحشتناک و در نتیجه افت کیفیت تصاویر شود.

چگونگی عملکرد سافت باکس ها در هنگام تصویربرداری

احتمالاً نحوه کار کردن سافت باکس ها در هنگام عکاسی برای شما نیز سال است. سافت باکس ها شامل یک لایه فویل آلومینیومی هستند که این فویل وظیفه دارد نور خارج شده است منبع نور را تقویت کند و به آن قدرت زیادی ببخشد و به سمت سوژه مورد نظر پخش کند. به عبارتی دیگر لایه درونی آلومینیومی سافت باکس ها مسئولیت بازتابندگی نور را بر عهده می گیرند. همچنین سافت باکس ها دارای یک لایه مشکی رنگ هستند که در قسمت بیرونی آن ها تعبیه می شوند؛ این لایه مشکی رنگ می تواند از ورود نور مزاحم به درون سافت باز و اختلال در بازتابندگی و بازتابش نور و ایجاد سایه های وحشتناک و تند و تیز در هنگام عکاسی جلوگیری کند.

علاوه بر لایه فویل آلومینیومی ، در قسمت جلویی سافت باکس ها معمولاً یک پنل دیفیوزر گذاشته می‌شود که این پنل اشعه های نور بازتابیده شده را منتشر می کند و نور سخت را به نور نرم و یکنواخت تبدیل می کند و در نتیجه سایه‌های ملایم تر و نرم تری را بر روی سوژه به وجود می‌آورد. به زبانی دیگر سافت باکس ها یا اصطلاحاً جعبه های نرم کننده نور و عکاسان کمک می کنند که تصاویر و عکس های جذابتر و داینامیک تری را ثبت کنند.

سخن پایانی

امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت کافی برده باشید . همان طور که در این مطلب نیز ذکر شد استفاده از سافت باکس ها می تواند کمک شایانی به افزایش کیفیت و شفافیت و وضوح تصاویر کند . با توجه به گسترش روز افزون استفاده از شبکه‌های اجتماعی ، اگر قصد تولید محتوا یا عکاسی از محصولات تان دارید ، پیشنهاد می کنیم که از سافت باکس ها غافل نشوید و از آنها در جهت رشد مخاطبان و همچنین افزایش فروش تان استفاده کنید.

منبع : www.chromakeyland.com

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.