ارتباط با ما در

جاذبه های دیدنی ساری

ساری یکی از پر جمعیت ترین شهرهای ایران است که در شمال کشورمان قرار دارد و مرکز اصلی استان مازندران می باشد. ساری تاریخی کهن داشته و قدمت آن به ۵۰۰۰ سال هم می رسد.

منتشر شده

ساری یکی از پر جمعیت ترین شهرهای ایران است که در شمال کشورمان قرار دارد و مرکز اصلی استان مازندران می باشد. ساری تاریخی کهن داشته و قدمت آن به ۵۰۰۰ سال هم می رسد. این شهر زیبا تنها به خاطر طیعت سرسبزش نیست که محبوب شده بلکه به خاطر وجود اماکن گردشگری تاریخی است که در دل خود جای داده و سالانه گردشکران بسیاری با تهیه بلیط هواپیما تهران ساری به این شهر سفر می کنند. آب و هوای ساری معتدل است و دلیل آن هم این است که در نزدیکی کوه ها و جنگل ها قرار دارد. جالب است بدانید زمانی که آقا محمد خان قاجار ب حکومت رسید، پیش از تهران ساری را مرکز و پایتخت حکومتی خود قرار داد و جزء اولین شهرهای ایران بود که برای اولین بار ساخت راه آهن در آن احداث شد. با ما همراه باشید تا شما را با بهترین جاذبه های گردشگری ساری آشنا کنیم.

تالاب سراندون و بالندون

تالاب زیبای سراندون در نزدیکی روستایی به نام سید محله واقع شده است. این تالاب در ۲۵ کیلومتری ساری قرار دارد. شاید اسم آن برای تان جالب باشد که باید بگوییم که دلیل نامگذاری این تالاب به این نام این است که از دو قسمت سراندون و بالاندون  تشکیل شده که به ترتیب در ضلع جنوبی و شمالی قرار دارند. عمق این تالاب حدود ۱ متر می باشد و حدود ۳۰ هکتار هم وسعت دارد و در فصل های به خصوصی از سال مانند فصل زمستان و پاییز بسیار پر آب می شود و این در حالی است که در فصل های تابستان و کم آب تر از هرزمان دیگری می شود. آب تالاب سراندون بسیار شیرین است. این تالاب به محلی برای زیست انواع مرغ ها مهاجر و انواع پرندگان و آبزی هاست. قره غاز، قو، مرغابی ودیگر پرندگان تبدیل شده است. گونه های مختلف گیاهی بسیاری در این منطقه رشد می کنند که برخی از آن ها خواص درمانی داشته و برای علم پزشکی و طب سنتی مورد استفاده قرار می گیرد.

آدرس: ۲۵ کیلومتری ساری به طرف بابلسر، روستای سید محله، تالاب سرابدون بالاندون

خانه کلبادی

خانه کلبادی یکی از قدیمی ترین اماکن تاریخی ساری است که متعلق به دوران قاجار است. این عمارت به دستور یکی از سربازان نامدار ارتش قاجار، یعنی سردار جلیل ساخته شد  و آن را به پسرش امیر نصرت شکوه نظام تقدیم کرد. تا سال ها نام این خانه امیریه بود اما متاسفانه پسرش پس از مدتی فوت شد و خانه به فرزند دومش یعنی منچوهر خان رسید.

منوچهر خان کلبادی یکی دستی هم بر سیاست داشت و مدت کوتاهی به عنوان نماینده مجلس شورای ملی یاران انتخاب شد و تاثیرات بسیاری بر رشد و آبادانی شه ساری داشت. سرانجام در سال ۱۳۶۲ منوچهرخان دار فانی را وداع گفت و پس از گذشت ۸ سال عمارت کلبادی در اختیار سازمان میراث فرهنگی ایران قرار گرفت. اکنون این عمارت تغییر کاربری داده و تبدیل به موز مردم شناسی و آثار باستانی ساری شده است.

همانطور که در قسمت بالاهم گفتیم این خانه متعلق به عصر قاجاریه است به همین خاطر سبک معماری آن تقریبا الهام گرفته از سبک معماری قاجار است. عمرات کلبادی دو قسمت اندرونی و بیرونی دارد. برای ساخت آن از مصالحی همچون آخر، سفال، چوب استفاده شده است. پشت بام خانه هم سراسر سفال پوش شده تا از زیرش و چکه کردن سقف در فصل های بارندگی جلوگیری شود، در واقع سفال کردن سقف همان ایزوبام امروزی خودمان است. زمانی که وارد این عمارت می شوید اولین چیزی که سریعا توجه شما را به خودش جلب می کند، در ورودی و دیگر درهای عمارت است که همگی از جنس چوب هستند و با هنر زیبای معرق کاری مزین گردیده اند.

این خالنه ارتفاع بسیار زیادی دارد و زمانی که از در وارد می شوید یک راهروی باریک و تاریک در مقابل تان قرار می گیرد. این راهروی کوچک به حیاط منتهی می شود. در حیاط دو ردیف پله وجود دارد که در دوسمت خانه قرار گرفته اند و برای دسترسی به حیاط ساخته شده اند، زیرا حیاط نسبت به ساختمان سطح پایین تری دارد. در وسط حیاط هم یک حوض آب زیبا خود نمایی می کند. راه های مختلفی برای سفر به شهر ساری وجود دارد اما ما پیشنهاد می کنیم که با خرید بلیط اتوبوس، سفر زمینی به این شهر زیبا را انتخاب کنید و در طی مسیر از تماشای مناظر زیبای جاده هم لذت ببرید.

آدرس: مازندران، ساری، خیابان انقلاب، محله آب انبار نو، خانه کلبادی

چشمه پلکانی باداب سورت

یکی دیگر از بهترین جاذبه های طبیعی ساری، چشمه باداب سورت است که در بخش چهار دانگه و در روستایی با نام روستای سورت قرار دارد. این چشمه زیبا و خارق العاده از قسمت شمال به ارتفاعاتی که سراسر جنگل هستند با درختانی سوزنی برگ منتهی می شود و سمت ضلع جنوبی هم در مجاور دره هاست، از ضلع شرقی روبروی ارتفاعاتی پوشیده از گونه های گیاهی مختلف همانند بوته ها و درختچه های مختلف است و در ضلع غربی هم روستای اورست قرار دارد. اگر روزی با تهیه بلیط اتوبوس ساری، به این شهر زیبا سفر کردید، پیشنهاد می کنیم که بازدید از چشمه باداب سورت را در صدر فهرست جاذبه هایی که قرار است از آن ها دیدن کنید، قرار دهید. وجه تسمیه این چشمه روایت های بسیاری را به دنبال دارد اما منطقی ترین معنای آن این است که کلمه “باداب” به معنای آب گاز دار و “سورت” به معنی شدت و اثر می باشد. این چشمه در تاریخ ۱۳۸۷ به عنوان دومین اثر طبیعی و زیبا در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت. جالب است بدانید که چشمه باداب سورت دومین چشمه آب شور جهان است و رتبه اول را چشمه ای به نام چشمه پامو در کشور ترکیه از آن خود کرده است. این چشمه قرار است در سال های آینده و با تلاش مسئولین به عنوان ژئوپارک به ثبت جهانی برسد.

آدرس: مازندران، ساری، کیاسر، روستای اروست، روستای سورت، چشمه باداب سورت

میدان ساعت

میدان ساعت ساری، سال هاست که با نام میدان هفت تیر شناخته می شود. این ساعت بزرگ در سال ۱۳۵۷ هجری شمسی با نماد وقت شناسی مردم ساری ساخته و احداث شد. این ساعت بزرگ در هر ساعتی که می گذرد زنگش به صدا در می آید. در گویش مازندرانی به این میدان، پا ساعت می گویند. میدان ساعت از یک برج با ساعتی عقربه ای تشکیل شده است و صدای زنگ ناقوس دارد. در گذشته هنگامی که ساعت ۱۲ شب می شد زنگ ساعت به صدا در می آمد و در آن سکوت شک صدایی آرامش بخش داشت به طوریکه این صدا تا چندین خیابان آن طرف تر هم شنیده می شد. اما متاسفانه مردم از صدای این ساعت چندان خوششان نمی آمد و بارها و بارها به شهرداری ساری شکایت کردند تا در نهایت صدای آن قطع شد.

اکثر تاکسی ها و اتوبوس ها نقطه پایانی مسیر خود را در میان ساعت تعیین کرده اند. سازنده این ساعت بزرگ شخصی است به نام محمد علی حمیدی نوا که با دستان هنرمند خود این ساعت زیبا را خلق کرده است. میدان ساعت ساری در بین مسیر میدان امام رو به دروازه شهر بابل قرار دارد. هر شهر نمادهای خاص خودش را دارد و برج ساعت هم یکی از نمادهای معروف این شهر است به طوریکه در کارت پستال های قدیمی از عکس این میدان استفاده می کردند. ارتفاع ساختمان برج ساعت حدود ۲۵ متر می باشد و در دوره حکومت پهلوی ساختمان آن ساخته شد.

آدرس: مازندران، شهر ساری، میدان ساعت

پناهگاه حیات وحش میانکاله

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری هیجان انگیز ساری، پناهگاه حیات وحش میانکاله است که شما می توانید با تهیه بلیط هواپیما تهران ساری و سفر به این شهر زیبا از آن دیدن نمایید. این منطقه حفاظت شده از اهمیت بسیار زیادی برخودار است و علت آن هم پاک بودن هوای این منطقه می باشد. در کل طول ساحل جنوب دریای خزر مسافتی ۶۰ کیلومتری وجود دارد که فقط همین مسافت از تمامی آلودگی های شهری دور است. طبیعت منطقه میانکاله به قدری بکر و دست نخورده است که با رفتن به آن جا ساعت ها خیره به چشم اندازهای زیبایش می مانید.

آدرس: ساری، ۱۲ کیلومتری شمال بهشهر، پناهگاه حیات وحش میانکاله

منبع: آژانس بازاریابی اسپاتنا

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.