ارتباط با ما در

کنایه‌های سلحشوری درباره فساد سیاسی

نماینده تهران در مجلس گفت: لازمه هوشیاری این است که بدانیم فساد فقط اقتصادی نیست بلکه فساد اقتصادی خودش معلول شرایط است و نادیده گرفتن سرچشمه‌های فساد اقتصادی خود بزرگترین فساد است.

منتشر شده

به گزارش جامعه ایرانی؛ پروانه سلحشوری در نطق میان دستور امروز دوشنبه (۱۵ مهر۹۸) پارلمان اظهارداشت: برخود لازم می‌دانم در خصوص مشکل پیش‌آمده برای هم‌طوارانم در روستای چنار محمودی لردگان از مسؤولین بخواهم با درایت بیشتر به گونه‌ای عمل کنند که التیام‌بخش دردهایشان باشند نه نمکی بر زخم آنها.

وی افزود: مردم شریف ایران، نمایندگان محترم، مسؤولان نظام جمهوری اسلامی ایران هرچند بیش از ۱۰۰ سال است همه دولت‌ها و شخصیت‌های جویای اعتبار در ایران با شعار مبارزه با فساد بر سر کار می‌آیند و دست آخر حاصلی نداشته است اما به نظر می‌رسد اکنون حرکت خجسته‌ای از طرف نظام و قوه قضائیه شروع شده و وظیفه ماست که به دور از بدبینی از آن استقبال کنیم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اما هوشیار باشیم که تکرار روند گذشته در یکصد سال اخیر نباشد. لازمه هوشیاری این است که بدانیم فساد فقط اقتصادی نیست بلکه فساد اقتصادی خودش معلول شرایط است و نادیده گرفتن سرچشمه‌های فساد اقتصادی خود بزرگترین فساد است.

سلحشوری گفت: فساد سیاسی یعنی فقدان فرصت‌های برابر سیاسی، حقوقی، فرهنگی و اقتصادی برای آحاد شهروندان؛ اینکه عرصه‌های فرهنگی بر مردم تنگ شود و مردم را مخاطب رسانه‌های برون‌مرزی کند آیا فساد نیست؟ اینکه زنان از برخی از حقوق خود محروم باشند آیا جلوه دیگری از فساد نیست؟ اینکه مردم نتوانند طبق اصل ۲۷ قانون اساسی تجمع اعتراضی داشته باشند و بعضاً با تهدید و بازداشت مواجه شوند آیا فساد نیست؟

وی افزود: اینکه بعضی از مطبوعات و رسانه‌ها و نمایندگان مجلس آزادی بیان نقد مسؤولان و نهادها را خط قرمزهای فراتر از قانون تعیین کنند فساد نیست؟ آیا راهبردهای منزوی‌کننده و دورکننده ایران از روند توسعه و زدودن فقر و بیکاری از چهره این سرزمین زرخیز نمی‌تواند مصداقی از فساد باشد؟ آیا این پرسش‌ها نباید آزادانه مورد بحث و بررسی قرار گرفته و پاسخ بگیرند؟

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آیا عدم برگزاری دادگاه برای بعضی از متهمان و محصوران را چگونه می‌توان تعبیر کرد؟ اضافه کرد: چرا باید هر نقدی را مشروط به این کنیم که باید حتماً از دیدگاه ما درست و سازنده باشد؟ شهید بهشتی در جریان تصویب اصل ۲۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی نظریه کمیسیون مربوطه را که توسط شهید باهنر بیان شد به رأی گذاشت که آزادی بیان یعنی اینکه کسی بتواند کتاب بنویسد و بگوید سیستم جمهوری اسلامی را قبول ندارم، منبع مشروح مذاکره مجلس، بررسی قانون اساسی، جلد اول، صفحات ۶۵۰ تا ۶۵۹ و این نظریه شهید باهنر و شهید بهشتی رأی آورد.

سلحشوری گفت: این رویکرد واعظان و بنیانگذاران قانون اساسی و نظام جمهوری اسلامی رویکرد واقعی ضد فساد بود. قوه قضائیه نمود عدالت در هر کشور است و باید پرچم‌دار مبارزه با فساد باشد. طبق اصل ۱۵۶ قانون اساسی، وظیفه این قوه نیز پشتیبانی از حقوق فردی و اجتماعی، تحقق عدالت و پیشگیری از جرم است. در این زمینه چه اقداماتی صورت گرفته است؟

وی گفت: آیا می‌دانید لازمه تحقق وظیفه پیشگیری التزام و همان قرائت شهید باهنر و شهید بهشتی درباره آزادی‌های مدنی است؟ اینکه علیرغم پیوستن به منشور حقوق بشر و نیز کنوانسیون حقوق کودک و همچنین تجویز ماده ۹۱ قانون مجازات اسلامی برای اینکه بتوان جلوی اعدام‌های زیر ۱۸ سال را گرفت و مبنای دیدگاه به علامه طباطبایی در کتاب عظیم المیزان درباره اینکه سن رشد ۱۸ سال است اما متأسفانه با صدور و اجرای این احکام هزینه‌های عظیمی به نظام جمهوری اسلامی تحمیل می‌شود، آیا نمی‌تواند نوع دیگری از فساد باشد؟

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اینکه احکام سنگین زندان درباره فعالان مدنی و سیاسی به گونه‌ای صادر شود که رئیس محترم قوه هم دستور بازنگری در آنها بدهد اما نتوان این آراء و شعبات صادرکننده را به چالش کشید آیا خودش نوعی از فساد نیست؟ مبارزه واقعی با فساد نیازمند فهم عظیمی از آن و از همه ابعاد و پیدا و پنهان آن است.

سلحشوری تصریح کرد: هیچ دشمنی برای نظام برآمده از خون هزاران شهید بالاتر از فساد نیست. دشمنی نه آمریکا و نه هر دشمن بیرونی دیگری نمی‌تواند تهدید به نظام ما باشد بلکه این فساد است که جمهوری اسلامی را تهدید می‌کند و دشمنان بیرونی با بهره‌گیری از همین زمینه‌های درونی می‌توانند نظام را به مخاطره بیاندازند.

وی افزود: رویکرد مغفول مانده بنیانگذاران نظام و شهید بهشتی و باهنر که می‌توانست ضامن سلامت و امنیت نظام باشد در دین ریشه دارد و برگرفته از آئین حکمرانی امام علی (ع) در نامه بی‌نظیر ایشان به مالک اشتر است که می‌فرمایند: من از رسول خدا بارها شنیدم که می‌فرمود ملتی که حق ناتوانان را از زورمندان بی‌اضطراب بازنستاند رستگار نخواهد شد پس درشتی و سخنان تند و ترش‌رویی ارباب رجوع را بر خود هموار و تحمل کن و تنگ‌خویی و خود بزرگ‌بینی را از خود دورساز تا خدا درهای رحمت خود را بر روی تو بگشاید.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: در نامه امام علی به مالک اشتر به صراحت آمده که مردم باید چنان امنیتی داشته باشند که بدون لکنت حرف بزنند، اگر منه نماینده و آن روزنامه‌نگار، استاد دانشگاه و کارگر نتوانیم با صراحت آنچه وظیفه خود را می‌دانیم بیان کنیم شعار مردم مبارزه با فساد، فریبی بیش نخواهد بود. باور مردم و اعتماد به مسئولان در گروه مبارزه با اشکال گوناگون فساد است.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.