ارتباط با ما در

آمادگی در برابر مشکلات سفر

در طول سفر حوادث و رویدادهای مختلفی در انتظار ما است که بعضی از آن‌ها ممکن است ناخوشایند باشد. با این ۱۲ روش، خودتان را در برابر مشکلات احتمالی سفر آماده کنید.
کسانی که اهل سفر و طبیعت گردی هستند معمولا باید مهارت‌هایی را بلد باشند. مثلا انواع گره‌ها، نحوه چادر زدن در طبیعت، کار با انواع ابزارها و چاقوها و پیدا کردن جای مناسب برای خواب.

منتشر شده

یکی از چیزهایی که این افراد همیشه به خاطر دارند، این است که باید همواره آماده باشند. اگر اهل سفر و طبیعت‌گردی هستید، حتما می‌دانید که باید برای شرایط سخت و مشکلات متعدد، از قبل آمادگی داشته باشید و وسایل و ابزارهای لازم را تهیه کنید.

شما هرگز نمی‌دانید که چه اتفاقاتی در مسیرتان قرار دارد.

بیرون زدن از خانه و سفر به مقصدهای ناشناخته، همان چیزی است که سفر کردن را هیجان‌انگیز و لذت‌بخش می‌کند. هر روزی که در سفر هستید، فرصت‌های فراوان و البته جدیدی پیش رویتان قرار می‌گیرد. این فرصت‌ها و اتفاقات ممکن است خوب یا بد باشند.

ممکن است یک روز خوب را در شهرهای مختلف توریستی به گشت و گذار بگذرانید، بدون اینکه اتفاقی بی‌افتد یا ممکن است در یک شهر شلوغ و توریستی، گیر دزدها و جیب‌برها بیافتید و وسایل و پول‌هایتان را از دست بدهید. ممکن است از گشت و گذار در سواحل، بی‌نهایت لذت ببرید یا اینکه در یک مقصد توریستی، دچار مسمومیت غذایی شوید.
همیشه قبل از سفر باید همه این شرایط سخت و آسان و خوب و بد را نظر بگیرید و برای شرایط سخت، خودتان را آماده کنید.
اگر از قبل آمادگی داشته باشید، راحت‌تر می‌توانید با مشکلات سفر کنار بیایید و آن‌ها را حل کنید.
در ادامه چند روش برای کسب آمادگی در سفر عنوان می‌کنیم. به این ترتیب می‌توانید از شرایط سخت خودتان را نجات دهید.

۱. استفاده از ابزارهای چندکاره و لباس‌های چند منظوره
یکی از نکاتی که باید در نظر بگیرید این است که ابزارها و وسایل و لباس‌هایی را با خود ببرید که چندمنظوره و چندکاره هستند. داشتن این وسایل به شما اطمینان می‌دهد که در شریط مختلف، می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.
علاوه بر این، تعداد لباس‌ها و وسایلی که باید با خودتان ببرید، کاهش پیدا می‌کند. به همین ترتیب، بار سفرتان سبک‌تر و حمل و نقل آن راحت‌تر می‌شود.

مثلا شلوارهایی در بازار وجود دارد که دارای زیپ هستند و تبدیل به شلوارک می‌شوند. یا کفش‌های پیاده‌روی در بازار وجود دارد که ظاهر آن‌ها برای مهمانی و بیرون رفتن هم مناسب است. با رعایت این نکته، حجم زیادی از چمدان شما خالی می‌ماند و علاوه بر این، در هزینه‌های سفرتان هم صرفه‌جویی می‌کنید؛ چون لازم نیست دوباره چیزی بخرید.
با داشتن لباس‌های چندمنظوره، خیالتان راحت است که برای شرایط مختلف، لباس مناسب دارید. چون به هر حال نمی‌دانید که در سفر چه اتفاقی می‌افتد. شاید کسی شما را به یک مهمانی رسمی دعوت کرد.

۲. همراه داشتن جعبه کمک‌های اولیه
همیشه یک جعبه کوچک کمک‌های اولیه همراهتان داشته باشید. درست است که در سال ۲۰۱۹ میلادی هستیم و در سال ۱۹۱۹ به سر نمی‌بریم و این روزها همه جا امکانات مدرن پزشکی به‌راحتی در دسترس است؛ ولی بد نیست که همیشه جعبه کمک‌های اولیه داشته باشید و چند آیتم ضروری را در آن حتما بگذارید تا در شرایط اضطراری از آن‌ها کمک بگیرید.

داروهای مسکن و سرماخوردگی، داروهای بیماری‌های گوارشی، قطره چشمی، گاز استریل، چسب زخم، قیچی، کرم هیدروکورتیزون، پمادهای آنتی باکتریال و مقداری آنتی بیوتیک که پزشک آن‌ها را تایید و تجویز کرده باشد، در این جعبه قرار دهید.

معمولا در همه جای دنیا به‌راحتی می‌توانید داروخانه پیدا کنید؛ ولی گاهی شرایطی اضطراری پیش می‌آید که باعث می‌شود به جعبه کمک‌های اولیه نیاز پیدا کنید و هیچ دسترسی به درمانگاه و داروخانه ندارید.

۳. همراه داشتن یک چراغ قوه کوچک
در کمال تعجب، اکثر گردشگران اصلا چراغ قوه به همراه ندارند؛ ولی گاهی شرایطی در سفر پیش می‌آید که داشتن چراغ قوه بی‌نهایت ارزشمند می‌شود؛ مثلا فرض کنید که قصد دارید از غاری بازدید کنید. گشت و گذار شما در غار یا در طبیعت بیش از آنچه که انتظار داشتید طول می‌کشد و در نهایت مجبور می‌شوید که در تاریکی مسیر بازگشت را دنبال کنید؛ جایی که هیچ برق و روشنایی وجود ندارد. این شرایطی است که در بسیاری از مقصدهای گردشگری به‌خصوص در طبیعت، ممکن است پیش بیاید.

در این شرایط با وجود چراغ قوه به‌راحتی می‌توانید مسیر خود را پیدا کنید. بهتر است چراغ قوه‌های کوچک، ضد آب و قلمی همیشه همراهتان داشته باشید. این چراغ قوه ها جای زیادی نمی‌گیرند و به‌راحتی می‌توانید همه جا با خودتان ببرید. حتی می‌توانید آن‌ها را به جیب یا کیفتان آویزان کنید.

۴. همراه داشتن بطری آب چند بار مصرف همراه با فیلتر
آب مایه‌ی حیات است. با وجود ینکه احتمال کمی وجود دارد که در سفر در بیابان یا جنگل گم شوید؛ ولی باید همیشه برای این شرایط هم آمادگی داشته باشید. داشتن یک بطری آب چندبارمصرف به همراه فیلتر کمک می‌کند که مجبور نباشد چندین بطری یک‌بارمصرف را به طبیعت اضافه کنید. علاوه بر این، در شرایط اضطراری هم می‌توانید از آن استفاده کنید.

بیشتر افراد تا ۳ هفته بدون غذا زنده می‌مانند؛ ولی بدون آب فقط سه روز زنده می‌مانید. هرگز خانه را بدون بطری آب و فیلتر یا قرص‌های تصفیه‌کننده آب ترک نکنید؛ به‌خصوص در سفر و در طبیعت که نیاز به آب، بیشتر می‌شود و دسترسی به آب سالم، کمتر است.

۵. یادگیری جملات ضروری

قبل از سفر حتما چند جمله و عبارت ضروری از زبان مقصد سفرتان را یاد بگیرید. اهالی آن مقصد از شما انتظار ندارند که متخصص زبان آن‌ها باشید. فقط کافی است تا کلمات و عبارت‌های ضروری را بلد باشید. دانستن عبارت‌هایی مثل سلام و خداحافظ و تشکر، کافی است تا خودتان را پیش اهالی آن مقصد عزیز کنید.

اگر کسی به منزل شما بیاید و توقع داشته باشد که به زبان او صحبت کنید، ناراحت و متعجب نمی‌شوید؟ پس برای اینکه زبان اهالی آن منطقه را یاد بگیرید، تلاش کنید.

دانستن چند کلمه و عبارت ضروری در مقصد سفر، نه تنها باعث می‌شود که راحت‌تر بتوانید با اهالی آنجا ارتباط برقرار کنید، بلکه در شرایط مختلف می‌تواند به شما کمک کند؛ مثلا در مواقعی که سر قیمت‌ها در بازار چانه می‌زنید، برای انتخاب و سفارش دادن غذا، وقتی گم می‌شوید و نیاز دارید تا از کسی آدرس بپرسید یا هر زمانی که به کمک نیاز دارید.

برای اینکه کارتان راحت‌تر شود، می‌توانید از کتاب‌های جیبی مخصوص که برای یادگیری زبان‌های مختلف در سفر نوشته شده است، کمک بگیرید.

۶. یادگیری ارتباط غیرکلامی
ارتباطات غیرکلامی را یاد بگیرید. بیشتر مردم برای برقراری ارتباط با دیگران، هم از ارتباطات کلامی و هم از ارتباطات غیرکلامی استفاده می‌کنند. در نتیجه، توجه به حالات چهره به شما کمک می‌کند تا بهتر بتوانید منظور طرف مقابل را درک کنید و از شرایطی که در آن قرار دارید، اطلاع پیدا کنید. حتی اگر ارتباط کلامی را هم بلد نباشید، از روی حالات چهره می‌توانید منظور طرف مقابل را بفهمید.

اگر زبان مقصد مورد نظرتان را بلد نیستید یا اینکه معنی برخی کلمات و جملات را متوجه نمی‌شوید، نگران نباشید. آرامش خود را حفظ کنید و سعی کنید از طریق توجه به رفتار طرف مقابل، منظور و احساسات وی را درک کنید. این روش باعث می‌شود از برخی شرایط ناگوار که بر اثر سوء تفاهم پیش‌ می‌آید، دور بمانید؛ مثلا در جر و بحث با راننده تاکسی‌ها، فروشنده‌ها یا مالکان هتل‌ها.

البته درک ارتباط غیرکلامی یک شبه قابل یادگیری نیست. این کار نیاز به تمرین دارد و می‌توانید از وب‌سایت‌ها و منابع مطالعاتی دیگر، برای یادگیری آن استفاده کنید.

۷. همراه داشتن پول نقد برای مواقع اضطراری
همیشه مقداری پول نقد برای شرایط اضطراری همراه خود داشته باشید. این روزها همه جا دستگاه خودپرداز در دسترس همه وجود دارد؛ ولی هیچ وقت نمی‌دانید که چه شرایط ضطراری ممکن است برای شما به وجود بیاید. به همین دلیل داشتن پول نقد، می‌تواند از بسیاری از این شرایط سخت، شما را نجات دهد. مثلا ممکن است در فوردگاه متوجه شوید که هیچ کدام از کارت‌های اعتباری شما با دستگاه‌های خودپرداز کار نمی‌کنند و بدون پول وسط فرودگاه مانده‌اید.

البته لازم نیست این پول نقد را همیشه و همه جا همراه ببرید. می‌توانید آن را در گاوصندوق هتل بگذارید تا در صورت نیاز از آن استفاده کنید. اگر کیف پولتان دزدیده شود یا آن را گم کنید، داشتن این پول نقد در هتل، می‌تواند به شما کمک کند که سفر خود را ادامه دهید یا برگردید.

۸. داشتن کارت‌های بانکی پشتیبان
همیشه کارت بانکی یا کارت اعتباری پشتیبان همراه‌تان داشته باشید. این کارت‌ها در شرایط اضطراری به دادتان می‌رسند؛ مثلا نمی‌دانید که چه زمانی یک بانک تصمیم می‌گیرد تا بدون اطلاع شما، ظرفیت برداشت از حسابتان را به دلیل فعالیت‌های مشکوک، محدود کند. این مشکلی است که برای بسیاری از گردشگران پیش می‌آید. یا هرگز نمی‌دانید که چه زمانی ممکن است مورد حمله دزدها واقع شوید و کارت‌های خود را از دست بدهید.

مثلا فرض کنید که در یک سفر، اطلاعات کارت بانکی خود را از دست بدهید یا در اختیار فرد دیگری قرار دهید. در این صورت باید از بانک بخواهید تا کارت شما را غیرفعال کند. اگر کارت دومی نداشته باشید، دیگر به هیچ پولی دسترسی ندارید.
در طول سفر، علاوه بر اینکه کارت پشتیبان دارید، مراقب کارت بانکی و اطلاعات شخصی خود باشید. رمز خود را در اختیار افراد ناشناس قرار ندهید.

۹. کپی گرفتن از پاسپورت و مدارک مهم

از پاسپورت و سایر اسناد و مدارک مهم خود که در سفر همراه دارید، کپی تهیه کنید. داشتن کپی از مدارک می‌تواند در شرایط اضطراری بسیار کمک کننده باشد؛ به‌خصوص وقتی اصل اسناد و مدارک خود را گم می‌کنید یا به هر ترتیبی آن را از دست می‌دهید.
اگر به دلایلی پاسپورت خود را در سفر گم کنید یا از شما دزدیده شود، داشتن کپی از آن کمک می‌کند تا راحت‌تر بتوانید گزارش‌های پلیس را پر کنید و پاسپورت جدید خود را دریافت کنید. با کمک اسناد و مدارک کپی شده، می‌توانید هویت خود را در سفارت کشور خودتان در مقصد سفر مور نظر و پلیس، به‌راحتی ثابت کنید و زودتر پاسپورت جدید را بگیرید.

از پاسپورت، اسناد مرتبط با بیمه سلامت و بیمه مسافرتی و کارت‌های بانکی خود کپی بگیرید.
این کپی را می‌توانید در گاوصندوق هتل نگه دارید. نسخه دیجیتال و اسکن شده آن‌ها را می‌توانید در فضای ابری یا در ایمیل خود ذخیره کنید.

۱۰. همراه داشتن شماره‌های اضطراری
فهرستی از مخاطبان و شماره‌های اضطراری همراه خودتان داشته باشید. با کمک این فهرست، امدادگران می‌دانند که در شرایط خاص با چه کسانی تماس بگیرند. علاوه بر این، بهتر است فهرستی از آلرژی‌های خاصی که به آن مبتلا هستید مثلا آلرژی‌های دارویی را همراه داشته باشید. در این صورت اگر نیاز به درمان داشته باشید و نتوانید سوالی را پاسخ بدهید، پزشکان می‌دانند که به چه داروهایی حساسیت دارید و داروی دیگری برایتان تجویز می‌کنند.
البته از این اطلاعت هم دو نسخه داشته باشید. یکی همراهتان و دیگری در اتاق هتل.

۱۱. تهیه بیمه مسافرتی
قبل از سفر نسبت به تهیه بیمه مسافرتی اقدام کنید. در واقع داشتن بیمه، نهایی‌ترین شکل آمادگی برای مشکلات سفر است. داشتن بیمه مسافرتی باعث می‌شود که با اطمینان خاطر بیشتری سفر کنید و در شرایطی که ممکن است پیش بیاید، مثلا بیماری، مراجعه به بیمارستان و… می‌توانید از پوشش بیمه استفاده کنید. در طول سفر، به‌خصوص اگر تفریحات خاص و طبیعت‌گردی داشته باشید، احتمال وقوع حوادث گوناگون وجود دارد.

البته این احتمال هم وجود دارد که هرگز اتفاقی برایتان نیفتد؛ ولی اگر شرایط سختی پیش بیاید، با وجود بیمه، خیالتان راحت است. فقط یک مسافر ساده لوح بدون بیمه سفر می‌کند. قبل از سفر در مورد موارد تحت پوشش بیمه مورد نظرتان به‌خوبی تحقیق کنید.

۱۲. مطالعه قبل از سفر
قبل از اینکه راهی سفر شوید، در مورد مقصدتان بخوانید. در سفر هیچ چیزی مهم‌تر از این نیست که مقصد سفرتان را به‌خوبی بشناسید. به کتابخانه یا کتابفروشی سر بزنید و چند کتاب در مورد مقصد سفرتان بگیرید و مطالعه کنید. باید بدانید که زندگی در مقصد سفر شما به چه شکلی جریان دارد.

فرض کنید که فردی وارد خانه شما شده و همه قوانین آن را زیر پا گذاشته است. مطمئنا ناراحت و عصبانی می‌شوید. همین نکته را می‌توانید به سفرهای خارجی تعمیم دهید. باید قوانین پایه و آداب و رسوم مقصد سفر خود را بشناسید تا در شرایط سخت که ناشی از سوء تفاهم و عدم آشنایی با محیط است، قرار نگیرید.
حتما قبل از سفر قوانین اجتماعی و آداب و رسوم رفتار در مکان‌های عمومی در مقصد موردنظرتان را یاد بگیرید و در مورد آن مطالعه کنید. ممکن است به‌خاطر قانون ساده‌ای که در کشور شما وجود ندارد و فکر می‌کنید انجام آن کار عادی است، به زندان بی‌افتید.

در سفر هرگز نمی‌دانید که چه اتفاق غیرمنتظره‌ای در انتظارتان است. در چنین شرایطی فقط یک روش به دادتان می‌رسد و آن روش این است که از قبل برای آن آمادگی پیدا کنید.
ممکن است هرگز در هیچ سفری مجبور به استفاده از این نکات نشوید و هرگز به هیچ کدام از آن‌ها نیاز پیدا نکنید؛ ولی نکته این است که همیشه باید برای آن‌ها آمادگی داشته باشید.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.