ارتباط با ما در

در چهار روز حضور رئیس‌جمهور در نیویورک چه گذشت

رئیس‌جمهور کشورمان در چهار روز اقامت خود در شهر مقر سازمان ملل متحد، به رغم محدودیت‌های ایجاد شده از سوی ایالات متحده آمریکا، رکورد تازه‌ای را در دیپلماسی فعال ایران در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل ثبت کرد.

منتشر شده

رئیس جمهور کشورمان که روز دوشنبه تهران را برای شرکت در هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد به مقصد نیویرک ترک کرده بود، امروز به کشور بازمی‌گردد.

روحانی در طول چهار روز حضور خود در شهر مقر سازمان ملل متحد با رهبران ۱۵ کشور جهان به گفت‌وگو و تبادل نظر پرداخت. وی همچنین با دبیر کل سازمان ملل متحد دیدار و مواضع کشورمان را برای وی تبیین کرد.

در حالی که در آغاز سفر رئیس جمهور کشورمان به مقر سازمان ملل برخی رسانه‌های آمریکایی از تاثیر ایجاد محدودیت‌های این کشور بر روند دیدارهای روحانی خبر داده بودند اما با گذشت سه روز از حضور وی در نیویورک به اذعان اکثر رسانه‌های بین‌المللی دیدارهای رئیس هیات ایرانی رکورددار دیپلماسی فعال در سازمان ملل متحد است.

رئیس‌جمهور کشورمان ابتدا در دیدار «امانوئل ماکرون»، همتای فرانسوی خود در خصوص توسعه همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های مورد علاقه ایران و فرانسه، شرایط حساس منطقه و ابتکار جدید وی برای حفظ امنیت منطقه خلیج فارس موسوم به «ابتکار صلح هرمز» تبادل نظر کرد و دو طرف بر عزم خود برای توسعه روابط و همکاری در عرصه‌های مختلف دو‌جانبه و بین‌المللی تأکید نمودند.

روحانی در این دیدار ضمن تأکید بر وظایف و مسئولیت سایر طرف‌های برجام و از جمله فرانسه برای حفظ این توافق مهم بین‌المللی بعد از خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از آن؛ بیانیه کشورهای فرانسه، انگلیس و آلمان را اتهام‌زنی بی‌اساس به جمهوری اسلامی ایران عنوان و از آن انتقاد کرد.

156929330630964600

در دیدار روحانی با «عمران خان»، نخست وزیر پاکستان نیز دو طرف در مورد روابط دوجانبه، امنیت مرزی میان دو کشور، مبارزه با تروریسم و بازیابی صلح و ثبات در منطقه به رایزنی و تبادل نظر پرداختند.

رئیس جمهور کشورمان در این دیدار ضمن تاکید بر عزم ایران برای ادامه روابط خوب و سازنده میان دو کشور، بر اجرایی شدن هر چه سریعتر توافقات سفر اخیر عمران خان به ایران تاکید کرد.

156928195541586100

رئیس‌جمهور در دومین روز حضور در نیویورک با «آبه شینزو» نخست‌وزیر ژاپن دیدار کرد. روحانی در این دیدار ضمن اشاره به سفر اخیر آبه به تهران، بر پیگیری اجرای هر چه سریعتر توافقات این سفر تاکید کرد.

روحانی همچنین از تلاش‌های دولت ژاپن برای حفظ و تداوم اجرای برجام تشکر و بر حفظ و توسعه روابط دوجانبه در همه زمینه ها و به ویژه روابط اقتصادی تاکید کرد.

338494_199

«پدرو سانچز» نخست وزیر اسپانیا نیز  روز سه‌شنبه با رئیس‌جمهور کشورمان دیدار و درباره تقویت همکاری‌ها و موضوعات منطقه‌ای تبادل نظر کرد.

156934679570616200

روحانی در همین روز با «اولی ماورر» همتای سوئیسی خود نیز دیدار کرد. رئیس جمهور در این دیدار که شامگاه سه‌شنبه به وقت محلی نیویورک انجام شد، ضمن تشکر از کمک‌ها و تلاش‌های دولت سوییس بعنوان حافظ منافع ایران در آمریکا گفت: سوییس همیشه برای ما یک کشور فرهنگی بوده و روابط تاریخی و سنتی بسیار خوبی با کشور شما داشته‌ایم.

روحانی با اشاره به تلاش‌های دولت سوییس برای ایجاد یک کانال مالی متقابل برای تبادل اقتصادی از جمله خرید دارو، گفت: متاسفانه دولت آمریکا برخلاف مواضع اعلامی‌اش، در عمل برسر مبادلات بانکی ایران و سوییس حتی در زمینه‌هایی مثل خرید دارو یا مصارف انساندوستانه هم مشکل‌سازی می‌کند که این اقدام تروریسم دولتی آمریکا محسوب می‌شود چرا که در عمل برای کشتن کودکان و بیماران کمر بسته است.

156935469726480000

رئیس‌جمهور در دیدار «استفان لوون» نخست‌وزیر سوئد نیز که در محل اقامت روحانی انجام شد، گفت: روابط ایران با سوئد همواره روابط خوب و مثبتی بوده و به ویژه روابط صنعتی و تجاری خوبی داشته‌ایم که متاسفانه این روابط بعد از خروج یکجانبه آمریکا از برجام دچار مشکل شده است.

رییس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه برجام به عنوان یک موافقتنامه بین‌المللی با پشتوانه شورای امنیت سازمان ملل هفت پایه داشته و صرفا تعهد یکی از طرفین آن پذیرفتنی نیست، وظایف کشورهای اتحادیه اروپا و از جمله سوئد را برای اجرای کامل برجام و بویژه عملیاتی کردن اینستکس یادآور شد.

روحانی همچنین با تشریح وضعیت منطقه و به ویژه ادامه کشتار مردم بیگناه یمن، گفت: اکنون منطقه بیش از هر زمان دیگری به صلح و ثبات و توقف وضعیت کنونی دارد و ابتکار صلح هرمز یا امید در همین راستاست.

 

156936147259337900

یکی از دیدارهای مهم روحانی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد،‌ دیدار با «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس بود.

رئیس جمهور در این دیدار ضمن اشاره به سابقه، آشنایی و حضور انگلیس در منطقه خاورمیانه، تصریح کرد: از بیانیه اخیر سه کشور اروپایی که در عین حال جزو طرف‌های برجام هستند، بسیار متاسف هستیم و صدور این بیانیه بی اساس در شرایط حساس و پیچیده کنونی به هیچ عنوان سازنده و مفید نبود.

رئیس جمهور همچنین با انتقاد از کوتاهی لندن در انجام تعهدات خود برای بهره مندی ایران از مزایای اقتصادی برجام، فضای مثبت اقتصادی را جزو تعهدات برجامی طرفین برشمرد و از آنها خواست هرچه زودتر تعهدات برجامی خود از جمله اینستکس را عملیاتی کنند.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به طرح ابتکار صلح هرمز یا امید حمایت سایر کشورها از جمله انگلیس را در تحقق این هدف موثر خواند.

156936492411152700

رئیس جمهور کشورمان در دیدار با «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان نیز در خصوص مسائل دوجانبه و حفظ برجام مذاکره و تبادل نظر کرد.

 

156934597145546600

 

حسن روحانی همچنین دقایقی قبل از سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل دیداری کوتاه با روسای جمهوری لیبریا و سنگال داشت.

photo_۲۰۱۹-۰۹-۲۵_۱۸-۰۵-۴۵

رئیس‌جمهور سرانجام روز چهارشنبه در سومین روز حضور خود در نیویورک با حضور در صحن مجمع عمومی سازمان ملل متحد، سخرانی خود را ایراد کرد.

روحانی در این سخنرانی گفت: من از کشوری می‌آیم که از یکسال و نیم پیش،  در برابر بی‌رحمانه‌ترین تروریسم اقتصادی ایستادگی نموده و از حق استقلال و توسعه علمی و فناوری خود دفاع کرده است. دولت آمریکا با اعمال تحریم های فرامرزی و تهدید دیگر ملت‌ها، تلاش کرده ایران را از مزایای حضور در اقتصاد جهانی محروم کند و با سوء استفاده از نظام بانکی، به راهزنی بین‌المللی دست زده است.

وی ادامه داد: ما ایرانیان، پیشگامِ ملت‌هایِ منطقه در نهضت‌های آزادی‌خواهی بوده‌ایم؛ همواره برای خود و همسایگانمان، صلح و پیشرفت خواسته‌ایم و هرگز در برابر تهاجم و تحمیل خارجی، تسلیم نشده‌ایم.  ما  نمی‌توانیم دعوت به مذاکره کسانی را باور کنیم که  اعلام می‌کنند سخت‌ترین تحریم‌های تاریخ را علیه کرامت و معیشت ملت‌مان اعمال‌کرده‌اند.  چگونه می‌توان باور کرد که جنایت و فشار بر زندگی ۸۳  میلیون ایرانی به ویژه زنان و کودکان برای دولتمردان آمریکایی امری خوشایند و موجب افتخار تلقی‌شود و استفاده از تحریم علیه طیفی از کشورها همچون ایران، ونزوئلا، کوبا، چین و روسیه به یک اعتیاد مفرط تبدیل شده‌باشد. ملت ایران هرگز این جنایت‌ها و این جنایت‌کاران را نه فراموش می‌کند و نه می‌بخشد.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دکترین امنیتی جمهوری اسلامی ایران حفظ صلح و ثبات در خلیج فارس و تامین آزادی و امنیت کشتیرانی در تنگه هرمز است.حوادث اخیر، این امنیت را به شکل جدی در خطر قرار داده است. امنیت و صلح در خلیج فارس، دریای عمان و تنگه هرمز را با مشارکت کشورهای این منطقه می‌توان تأمین کرد و جریان آزاد نفت و سایر منابع انرژی را تضمین نمود، به شرط آن که امنیت را چتری فراگیر در همه حوزه‌ها برای تمامی کشورها بدانیم.

وی افزود: بنا به مسئولیت تاریخی کشورم در حفظ امنیت، صلح،  ثبات و پیشرفت در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز، همه کشورهایی را که از تحولات خلیج فارس و تنگه هرمز متأثر می‌شوند به «ائتلافِ امید»HOPE  یعنی«ابتکار صلح هرمز» (Hormoz Peace Endeavor)  دعوت می‌کنم.

 

156943357812725000

 

رئیس جمهور همچنین روز چهارشنبه به وقت محلی در دیدار «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد در حاشیه نشست مجمع عمومی این سازمان در نیویورک؛ با اشاره به پیشرفت های به دست آمده در زمینه بحران سوریه و یمن با همکاری سازمان ملل، بر آمادگی کشورمان برای ادامه همکاری های سازنده با این سازمان تاکید و ابتکار صلح هرمز را اقدامی جدید و جدی برای همکاری سازمان ملل در امنیت آفرینی منطقه ای توصیف کرد.

روحانی در عین حال از سکوت و بی عملی سازمان ملل در قبال تجاوزات و تروریسم اقتصادی دولت آمریکا درقبال ملت ایران و همینطور جنایات روزانه رژیم صهیونیستی در منطقه انتقاد کرد و افزود: در هر صورت ملت ایران از این مشکلات همانند مشکلات قبلی عبور خواهد کرد، ولی این ننگ در تاریخ خواهد ماند که یک دولت متجاوز با توسل به تروریسم اقتصادی علیه آحاد یک ملت، این همه جنایت مرتکب شده و سازمان ملل در قبال آن ساکت مانده است.

روحانی در بخش دیگری از این دیدار با اشاره به وضعیت شکننده منطقه افزود: امروز فلسطین در شرایط سختی است و رژیم صهیونیستی به طور روزانه به فلسطین، سوریه، لبنان و عراق تجاوز می کند و سازمان ملل در قبال این جنایات ساکت است. با ان حال این رویه باید تغییر کند و این سازمان مهم بین المللی به وظایف خود می بایست عمل نماید.

156943659194116100

 

مهمترین مسایل دوجانبه و بین المللی روز چهارشنبه به وقت نیویورک، در دیدار روسای جمهوری اسلامی ایران و ایرلند مورد بحث و تبادل نظر گرفت.

روحانی و «مایکل دی هیگینز» در این دیدار که در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک انجام شد، بر توسعه گسترش همکاری های تهران – دوبلین در عرصه های مختلف تاکید کردند.

روحانی در این دیدار با بیان اینکه اراده جمهوری اسلامی ایران بر توسعه مناسبات و همکاری‌های همه جانبه با کشورهای اروپایی از جمله ایرلند است، گفت: از  گسترش روابط سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و علمی با ایرلند استقبال می کنیم.

رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به اینکه برجام به عنوان یک موافقتنامه بین المللی با پشتوانه شورای امنیت سازمان ملل است، وظایف کشورهای اتحادیه اروپا و از جمله ایرلند را برای اجرای کامل برجام و بویژه عملیاتی کردن اینستکس یادآور شد.

156943680775238800

 

روحانی در دیدار «برهم صالح» که در محل اقامت رئیس‌جمهوری انجام شد هم گفت: عراق کشور دوست، برادر و همسایه ماست و در پی دیدارهای اخیر رهبران دو کشور، گسترش روابط شتاب خوبی گرفته است که امیدواریم این روند ادامه یابد.

روحانی با بیان اینکه ظرفیت روابط دو کشور بسیار بیش از سطح کنونی است، بر ضرورت تلاش دو کشور برای اجرایی کردن هرچه سریع‌تر توافقات فیمابین از جمله در موضوع لایروبی اروند رود تاکید و تسریع در اجرای این توافق را به نفع هر دو ملت ایران و عراق و مردم ساکن حاشیه‌ این رودخانه مهم دانست.

156944594977898900

رئیس‌جمهور روز پنجشنبه به وقت نیویورک و در دیدار «ناندرا مودی» نخست وزیر هند با تبریک انتخاب مجدد وی گفت: هند بعنوان یک کشور مهم آسیایی دارای سابقه روابط بسیار طولانی با ایران است و این دو کشور ظرفیت گسترش بیش از پیش روابط را دارند.

روحانی افزود: در این راستا، می توان علاوه بر ادامه روابط مطلوب فرهنگی و سیاسی کنونی، روی توسعه روابط علمی، تحقیقاتی و اقتصادی بین دو کشور اقدامات بیشتری انجام داد.

رئیس جمهوری با اشاره به تلاش دو کشور برای فائق آمدن بر مشکلات اخیر در برخی زمینه های تبادلات بانکی و همکاری های انرژی، از سرمایه گذاری مناسب هند در توسعه فاز اول بندر چابهار تقدیر کرد و افزود: امروزه هر سه کشور ایران، هند و افغانستان از مزایای این پروژه مهم بهره مند هستند و نسل های آینده منطقه نیز نتیجه این همکاری را خواهند دید.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود از مودی خواست تا در موضوع کشمیر رویکردی اتخاذ شود که مشکلات مردم این منطقه حل شود.

156951498609854600

رئیس جمهور کشورمان در حاشیه هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد همچنین با «میشل عون» رئیس جمهور لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد. طرفین به بررسی موضوعات مورد علاقه دو جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی پرداختند.

1182841_723

 

روحانی در دیدار با «روهاکانا روگوندا» نخست وزیر اوگاندا در پاسخ به سوال وی درباره طرح «ابتکار صلح امید یا هرمز»، ضمن تشریح ابعاد این ابتکار، به وضعیت نابسامان فعلی منطقه و به ویژه یمن اشاره کرد و افزود: تا زمانی که آمریکایی‌ها به این نتیجه نرسند که جنگ یمن و حمایتشان از تجاوزهای عربستان و امارات بی نتیجه است، دشوار بتوان انتظار تغییر جدی در وضعیت کنونی را داشت و شیوه فعلی آنها صرفا به افزایش تنش منجر می‌شود.

156951015439648900

رئیس جمهور کشورمان در مدت زمان اقامت خود در نیویورک با دو رسانه «فاکس نیوز» و «ای.بی.سی نیوز» آمریکا نیز مصاحبه کرد.

روحانی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «فاکس نیوز» آمریکا گفت: ایران در فعالیت‌های هسته‌ای خود کاملاً به معاهده ان‌پی‌تی، پادمان و پروتکل متعهد است. فعالیت هسته‌ای ما صلح‌آمیز است و آن کشوری که از ان‌پی‌تی تخلف می‌کند، آمریکاست که سلاح‌های جدید هسته‌ای را آزمایش می‌کند.

رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به اینکه اگر هدف بلندی را به نفع دو ملت داریم، باید برنامه‌ریزی کنیم، طبق برنامه‌ریزی با هم حرف بزنیم و برای این کار باید اعتماد را بوجود بیاوریم، گفت: آقای ترامپ اعتماد را بر هم زد. چون ما با هم توافق کرده بودیم و برجام توافق ۷ کشور بود و او بدون بهانه و دلیل از این توافق خارج شد. بنابراین اگر دولت آمریکا علاقه مند به مذاکره دارد، باید اعتماد ایجاد کند.

روحانی یادآور شد: با آمریکا ۲ سال مذاکره کردیم و در یک نوبت وزیران امور خارجه ایران و آمریکا ۱۷ روز  در اروپا ماندند و مذاکراتشان را ادامه دادند تا ۷ کشور به یک توافقی که بسیار سخت بود  دست یافتند و شورای امنیت سازمان ملل هم آن را تأیید کرد اما آمریکا از این توافق، بدون هیچ دلیلی خارج شد و بنابراین پایه اعتماد را بر هم زد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه به نظرم مساله مهمتر از برجام و هسته‌ای، اعتماد است، گفت: آقای ترامپ اعتماد بین دو کشور را تخریب کرد و این بسیار مهم است. باید اعتماد برگردد و لازمه بازگشت اعتماد، توقف فشارهای آمریکا بر مردم ایران است.

156945512148365700

رئیس‌جمهور کشورمان عصر چهارشنبه به وقت نیویورک، در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «ای‌بی‌سی نیوز» آمریکا نیز در پاسخ به سوالی درباره افزایش تنش‌ها در منطقه و بدتر شدن وضعیت یمن، گفت: من هم فکر می‌کنم در حال نزدیک‌تر شدن به یک نقطه بدتر هستیم و راه‌حل اصلی آن این است که ریشه تنش را بخشکانیم.

وی تصریح کرد: در یمن ۵ سال است که مردم زیر بمباران شدید قرار دارند و همه زندگی مردم منهدم شده است و این یمنی‌ها را بسیار عصبانی کرده است، ضمن اینکه نیروی مسلح یمن پیشرفت‌های فوق‌العاده‌ای در ۶ ماه اخیر داشته که برای همه ما موجب شگفتی است. بنابراین راه جلوگیری از افزایش تنش، تلاش برای تقویت صلح و امنیت در منطقه است. باید جنگ یمن خاتمه یابد و آمریکا فشار غیرقانونی علیه ملت ایران را متوقف کند.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: برای دولت آمریکا بسیار فضاحت‌بار است که این همه رادار و این همه تجهیزات با پول عربستان، کویت، امارات و عراق در کل منطقه چیده و انواع پاتریوت‌ها را در این زمینه آورده اما نتوانسته موشکی را رهگیری و منهدم کند و در مقابل ادعای نابجا و یک اتهام غلط و ناروا می‌زند. دولت آمریکا که این همه رادار در منطقه دارد باید بگوید دلیلش چیست؟ این حمله از سوی یمن بوده و اگر جنگ یمن خاتمه پیدا نکند، حملات بسیار شدیدتری از طرف یمنی‌ها انجام خواهد شد.

156947647935003800

روحانی در آخرین برنامه کاری خود در نیویورک با حضور در نشست خبری به سوالات خبرنگاران رسانه‌های بین‌المللی پاسخ گفت.

وی طی سخنانی در ابتدای نشست خبری خود با رسانه‌های بین‌المللی در حاشیه هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل با تاکید بر ضرورت استقرار صلح در منطقه و پایان جنگ خونین در یمن، اظهار کرد: ما در سفرمان به مقر عمومی سازمان ملل طرح صلح هرمز را اعلام کردیم که در مسائل مربوط به خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان راهکار مناسبی برای تفاهم و همکاری بیشتر جهت تامین امنیت و پایان یافتن جنگ یمن را عملیاتی می‌کند.

وی افزود که به آمریکا، فرانسه، آلمان و انگلیس که مدام به عربستان و امارات سلاح می‌دهند، توصیه می‌کنیم این روند را متوقف کرده و به عربستان فشار بیاورند.

روحانی همچنین درباره برخی اتهام‌زنی‌ها به ایران، در پاسخ به پرسش خبرنگار «سی‌بی‌اس» مبنی بر این‌که آیا ایران می‌تواند اسنادی نشان دهد که مشخص کند موشک‌های پرتاب  شده به سمت تاسیسات آرامکو نه از جانب شما که از جنوب و از سوی یمن پرتاب شده‌اند، اظهار کرد: درباره یمن و حمله ای که به تاسیسات نفتی آمریکا شده چرا ما توضیح دهیم؟ ما در این قضیه نه سر پیازیم و نه ته پیاز. به جای اتهام پراکنی به این و آن، همه دست به دست هم دهیم و شعله آتش را در منطقه خاموش کنیم. از سران اروپا پرسیدم سندتان از دخالت ایران چیست که مدرکی نداشتند. من با رهبران برخی کشورهای اروپایی که اظهارات نادرستی درباره ایران داشتند گفت‌وگو کردم و از آنها پرسیدم مدرک شما علیه ما چیست. پاسخ آن‌ها این بود که ما مدرکی نداریم اما فکر می کنیم توانمندی یمن کمتر از چنین حمله‌ای است و من هم در پاسخ گفتم آیا عدم شناخت شما از توانایی‌های یمن دلیل می‌شود که به دیگران تهمت بزنید و آن‌ها دیگر جوابی نداشتند که بدهند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا بهترین آرزوی شما استیضاح ترامپ یا شکست او در انتخابات سال آینده است؟ گفت: بهترین آرزوی ما این است که ترامپ یا جمهوری‌خواهان یا دموکرات‌ها  بهترین سیاست را اتخاذ کنند و این به نفع همه است و اگر آمریکا بخواهد مذاکره کند و به توافقی برسد و آن را امضا کند و بعد از چند ماه از آن خارج شود ما در زبان فارسی به این کار می گوییم دبه در آوردن.

رئیس جمهور گفت: ما هفت کشور بودیم و دو سال مذاکره کردیم و سازمان ملل و شورای امنیت در قطعنامه این توافق را تایید کرده است. خبرهایی که در آمریکا هست ما هم می‌شنویم و برای ما مهم نیست و این مردم و کنگره آمریکا هستند که باید تصمیم بگیرند و برای ما اهمیت ندارد و برای ما مهم است که آمریکا اعتمادی که خدشه‌دار کرده را برگرداند و بگوید توافقی با شش کشور انجام داده‌ام، آن‌ها را نقض نمی‌کنم.

روحانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ترامپ تصمیمی گرفت که جلوی ورود مقامات ایرانی و خانواده آنان را به آمریکا بگیرد حال آیا به جایی رسیده‌ایم که سازمان ملل باید به جای دیگری منتقل شود، گفت: ما با این مشکل از قبل هم مواجه بودیم و ایرانی‌هایی که قصد ورود به آمریکا داشتند با مشکل مواجه بودند و اخیرا دانشجویان ما قرار بود در یک مسابقه علمی شرکت کنند که به آنها ویزا ندادند و از طریق ویدئو کنفرانس شرکت کردند و برنده هم شدند.

وی افزود: این به معنای استیصال این دولت است و مقام‌های ایران علاقه‌ای به آمدن به آمریکا ندارند و این به معنای این نیست که ما با مردم آمریکا مشکلی داریم و آمدن ما به خاطر سازمان ملل است و آمریکا حق ندارد رفت و آمد در سازمان ملل را برای کسی محدود کند اینجا خانه همه ملت ها است. آمریکا نباید از میزبانی خودش سو استفاده کند.

رئیس شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: سازمان ملل کاملا استثنا است و به ویژه کشورهای جهان سوم این ها هم با مشکل ورود به آمریکا مواجه هستند و این مسیر به نفع کسی نیست . البته اگر از ما بپرسند جای سازمان ملل عوض شود؟ ما رای مثبت می دهیم تا سازمان ملل به کشوری امن تر منتقل شود.

وی در پاسخ به این سوال که چند درصد احتمال برگشت آمریکا به برجام وجود دارد؟، گفت: آنچه ما می گوییم سیاست ماست و احتمال این وجود دارد که هرزمانی ممکن است کشوری احساس کند که سیاست قبلی اش غلط بوده و به راه درست بیاید. ما می گوییم آمریکا پیش شرط خود را بردارد و گفته باید فشار حداکثری بر ملت ایران وارد کند و بعد مذاکره کند و ما می گوییم باید این پیش شرط و تحریم ها را بردارد و سیاست منطق و مذاکره و آنچه به نفع جهان است را انتخاب کند. اگر این پیش‌شرط‌ها را بردارد امکان مذاکره با آمریکا وجود دارد.

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی که آیا کاهش تعهدات برجامی ایران برای فشار به دیگر کشورها است؟ گفت: آنچه ما قبلا هم اعلام کردیم تعهدات ما در برجام دوطرفه است یک تعهداتی ما و تعهداتی طرف مقابل باید انجام دهیم. آنچه در ماه‌های اخیر دیدیم تبدیل شده بود به تعهدات یک طرفه؛ و ما خواستیم متعادل شود.

وی افزود: این فرمولی است که در خود برجام پیش‌بینی شده که اگر یک طرف به تعهدات خودش عمل نکند طرف دیگر هم می تواند کاهش دهد و آن کاری که ما انجام می‌دهیم کاهش تعهدات ما است و گفته ایم کاهش تعهدات ما به گونه ای است که قابل بازگشت است و اگر ۱+۴ به تعهدات خود عمل کند ما هم به حالت اول بازمی‌گردیم. ما به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم. ما به دنبال فشار نیستیم بلکه ما به دنبال اجرای برجام هستیم و برجام در بند ۲۶ و ۳۶ به ما می گوید می‌توانید کاهش تعهد دهید و امیدواریم همه به سمت تعهد کامل برگردند.

رئیس‌جمهور در پاسخ به این سوال که منظورتان از امکان مذاکرات بیشتر در نطق دیروزتان چیست؟ و آیا می‌تواند به فعالیت موشکی و منطقه ای ایران هم مربوط باشد؟، گفت: برجام به عنوان یک توافق حداکثری نیست بلکه در زمان خود مورد قبول قرار گرفته است. اگر بخواهیم فرای برجام قدمی برداریم امکان‌پذیر است اما شرط آن این است که همه به برجام عمل کنیم.

روحانی گفت: می توانیم راجع به اقدام بالاتر مذاکره کنیم و ما این را مشخص کردیم. راجع به موشک بهتر است از ما سوالی نکنند چون خیلی بدهکار می شوند اگر می‌خواهند درباره این مساله صحبت کنند باید فروش سلاح را به منطقه متوقف کنند. ما به آنها نصیحت می کنیم به این مساله وارد نشوند چون خیلی بدهکار می شوند اما راجع به سایر مسائل می‌توانیم با هم صحبت کنیم و نوع آن با اروپایی ها صحبت شده است.

رئیس جمهور در پایان گفت: امیدوارم هدف نهایی که صلح است در دسترس همه ما قرار بگیرد.

وی در ادامه با اشاره به تلاش‌های «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه برای تسهیل تنش میان تهران و واشنگتن، گفت که رئیس‌جمهوری فرانسه دنبال راه حل است؛ اما با اروپایی‌ها که به اجرا نزدیک شدیم گفتند باید موافقت آمریکا را هم بگیریم.

روحانی همچنین گفت که غیر از فرانسه، طرف‌های دیگری برای راه‌حل در تلاشند.

وی با اشاره به رویکرد‌های خصمانه واشنگتن علیه تهران گفت که آمریکا می‌خواست با تحریم ملت را از دولت ایران جدا کند؛ نتوانست. ترامپ خود شیوه‌ای را انتخاب کرد که هر روز تنفر افکار عمومی ایران از او بیشتر شد

روحانی تصریح کرد که اهل مذاکره‌ایم، صداقتشان را اثبات و تحریم‌ها را بردارند، شرایط متفاوت می شود.

رئیس‌جمهوری کشورمان در ادامه افزود که بارها با آمریکا برای آزادی زندانیان صحبت و گاهی موفق بودیم؛ ما یک دوتابعیتی آمریکایی – لبنانی را آزاد کردیم اما دولت آمریکا به تعهدش عمل نکرد.

وی ادامه داد: شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن همچنان در تلاش برای رفع تحریم هاست، امیدواریم آمریکا به نتیجه برسد که ۱۸ ماه راه اشتباهی را رفته است. مسیر ۱۸ ماه اخیر آمریکا علیه ایران، علیه همگان و علیه اقتصاد جهانی است.

روحانی همچنین تاکید کرد که امکان ندارد اروپا بخواهد در برجام بماند، اما فقط ایران هزینه بدهد. هدف ما اکنون سطح غنی سازی نیست، نصب سریع‌تر سانتریفیوژهای پیشرفته با هدف تحقیق و توسعه است.

رئیس‌جمهوری کشورمان با اعلام این‌که طرح اعتباری اروپا هنوز روی میز است، گفت که مشکلات اروپا به خودش ربط دارد. تعهدات برجام دو طرفه است نه یکطرفه.

وی ادامه داد که پیشنهاد جدید ما در نیویورک، برداشتن کل تحریم ها بود؛ اینجا به نتیجه نرسید اما آن را ادامه می‌دهیم.

رئیس‌جمهوری کشورمان با اشاره به مساله نفت‌کش بریتانیایی گفت که رسیدگی به پرونده نفت‌کش در دادگاه انجام می‌شود و پیش‌بینی می‎کنم به زودی آزاد شود.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار «سی‌ان‌ان» در خصوص این‌که آیا در انتظار تلفنی از رئیس‌جمهوری آمریکا هستید؟ گفت پاسخ به سوال اینکه منتظر تماس تلفنی ترامپ باشد، «منفی» است.

روحانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که به تازگی عمران خان از طرف ولیعهد عربستان و دونالد ترامپ برای شما پیامی آورده است. با این مقدمات آیا امکان گفت‌وگو با عربستان برای حل مشکل یمن را می‌بینید، تصریح کرد: مشکل ما با عربستان عمدتا به یمن بر می‌گردد و اگر آنجا آتش‌بس شود، حل مشکل ما با عربستان سرعت می‌یابد

156952331538179300

رئیس جمهور کشورمان در پایان چهار رو حضور در مقر مجمع عمومی سازمان ملل متحد، بامداد روز جمعه نیویورک را به مقصد تهران ترک کرد.

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.