ارتباط با ما در

احمد مازنی در گفت و گو با جامعه ایرانی؛

پرداخت یارانه به همه افراد جامعه عادلانه نبود/ در بودجه سال جاری این بی عدالتی را اصلاح کردیم

نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات می‌گوید پرداخت یارانه به همه افراد جامعه عادلانه نبود و ما در بودجه سال جاری این بی عدالتی را اصلاح کردیم و حال منتظر عمل دولت هستیم.

منتشر شده

به گزارش جامعه ایرانی؛ پرداخت یارانه چندسالی است که به یکی از مباحث مهم سیاسی و اقتصادی کشور تبدیل شده است. پرداخت یارانه ۴۵هزارو ۵۰۰ تومانی دولت به شهروندان از دولت محمداحمدی نژاد پایه گذاری شد که منتقدین بسیار زیادی هم دارد. میزان آن با توجه به افزایش تورم و قیمت ها همواره مورد انتقاد بوده است که تاکنون تدبیر درستی برای آن اندیشیده نشده است.

براساس آمارها بیش از ۵۸ میلیون نفر از شهروندان ایرانی یارانه دریافت می‌کنند که بارها و بارها به بهانه حذف یارانه دهک های پردرآمد کشور، یارانه بخش پایین جامعه نیز حذف شده است، هرچند که تاکنون معیار منطقی و مشخصی برای مشخص بودن سطح رفاه شهروندان وجود ندارد اما حذف یارانه افراد پردرامد کشور همواره بحث مهم دولت،مجلس و بودجه بندی است.

حجت الاسلام احمد مازنی نماینده مردم تهران در مجلس در گفت وگو با جامعه ایرانی؛ در ارزیابی خود نسبت به حذف یارانه سه دهک پردرآمد جامعه، اظهار داشت: این موضوع مصوبه قانونی است و امری که قانونی باشد، دیگر نیازی به موافقت و مخالفت ندارد.

وی با بیان اینکه در قانون بودجه سال ۹۸ دولت را موظف به فراهم و اجرایی کردن سازو کار حذف یارانه سه دهک بالای درآمدی کردیم، افزود: بنده پیگیر بودم سوالی در این رابطه از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطرح کنم که گزارشی از وزارت مذکور به دستمان رسید مبنی براینکه مقدمات این کار آغاز شده است و گویا آئین نامه‌ای را تهیه کرده اند و با همکاری سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد و دارائی و دستگاه‌های ذی ربط در حال برنامه ریزی برای اجرای این موضوع هستند.

مازنی تصریح کرد: زمانی که می‌گوییم این مصوبه باید برای سال ۹۸ اجرایی شود یعنی برای ۱۲ ماه تصمیم گیری کرده ایم و در شرایط تحریم می‌توانیم از این پول استفاده کنیم از سوی دیگر اقشار کم درآمد، معلولین، آسیب دیدگان اجتماعی هستند که به این پول نیاز دارند که با حذف یارانه پردرآمد‌ها می‌توانیم این پول را صرف نیاز آن‌ها کنیم.

وی با تاکیدبراینکه یارانه دهک‌های بالای جامعه باید پیش از این قطع می‌شد، به حساب دولت می‌آمد و در جای مناسب خود هزینه می‌شد، گفت: در حالی که امروز در هفتمین ماه سال به سر می‌بریم، اما دولت تنها تعداد معدودی را شناسایی و برای حذف آن‌ها اقدام کرده است.

نماینده مردم تهران پیش بینی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان یارانه برای همه مردم ایران را به معنای واقعی عدالت ندانست و افزود: عدالت یعنی هرچیزی در جای خود قرار گیرد، اگر به فردی که در مقایسه با فرد دیگری قد بلندی دارد پارچه لباسی بدهند که چند سانتی متر از آن فرد بلندتر باشد این موضوع به معنای تبعیض نیست بلکه بیانگر تفاوت است. ممکن است افرادی در جامعه وجود داشته باشند که به دلیل معلولیت، فقر و یا هر عامل دیگری به پشتیبانی حکومت نیاز داشته باشند و حاکمیت باید به آن‌ها توجه کند.

مازنی تاکید کرد: اساسا پرداخت یارانه به همه افراد جامعه عادلانه نبود و ما در بودجه سال جاری این بی عدالتی را اصلاح کردیم و حال منتظر عمل دولت هستیم.

وی با اشاره به حمایت از طبقات پردرامد جامعه گفت: باید شرایطی برای این افراد فراهم شود که پول هایشان را در جای مناسبی سرمایه گذاری کنند تا بتوانند از سود بیشتری برخوردار شوند و جامعه از سود آن‌ها بهره‌مند شود و در نهایت اقتصاد کشور رونق بگیرد، نه اینکه پول نفت را یک جا به حساب بیش از ۸۰ میلیون نفر جمعیت ایران بریزند.

مازنی تاکید کرد: ممکن است یک نفر از این ۸۰ میلیون نفر به این ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان نیاز داشته باشد و منتظر پرداخت این پول باشد، اما یک نفر باشد که اگر ۴۵ میلیون تومان هم به حسابش واریز شود اصلا دیده نشود بنابراین دلیلی ندارد که به آن فرد یارانه دهیم.

وی معتقد است باید مبالغ بیشتری به افراد کم درآمد یارانه تعلق گیرد و یا اگر قرار است یارانه همین اندازه پرداخت شود، یارانه افراد پردرآمد قطع شود.

نماینده مردم تهران در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مخالفت برخی از افراد با حذف یارانه سه دهک پردرآمد جامعه، گفت: باید استدلال مخالفان را در این رابطه شنید. ممکن است استدلال آن‌ها این باشد که سرمایه‌های عمومی و درآمد‌های کشور متعلق به همه مردم ایران است و همه باید به طور یکسان از آن بهره‌مند شوند، آن وقت سوال بنده از این افراد این است که آیا این موضوع مبتنی با موازین شرعی، دینی و اخلاقی است؟

وی پرداخت یارانه به سه دهک بالای جامعه را خلاف عدالت دانست و خاطرنشان کرد: به طور مثال ممکن است خانواده‌ای سراغ داشته باشید که عضوی از آن به ویلچر نیاز داشته باشد، آیا منطقی است که بگوییم باید برای همه اعضای خانواده ویلچر بخریم؟! باید از امکاناتی که خداوند در اختیار ما قرار داده به جا هزینه کنیم و اگر به جا هزینه کردیم آن عدالت است، اما اگر بخواهیم بالسویه هزینه کنیم این تساوی با عدالت سازگار نیست.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.