ارتباط با ما در

جامعه ایرانی بررسی کرد؛

آیا طبق فتوای آیت‌الله مکارم، فیلم مست عشق نباید ساخته شود؟

آیت‌الله غرویان می‌گوید طبق برداشتی که از استفتا آیت‌الله مکارم داشتم نظری بر ساخت یا عدم ساخت فیلم نداشتند بلکه منظورشان این بود که فرقه صوفی‌گری نباید تبلیغ و ترویج شود.

منتشر شده

به گزارش جامعه ایرانی؛ در حالی که همه امور به سمت ساخت فیلم مست عشق در حال انجام شدن بود، به یکباره استفتا آیت‌الله مکارم شیرازی همه نگاه‌ها را به سمت خود متوجه کرد.

آیت الله مکارم شیرازی به عنوان مرجع تقلید در سخنانی اعلام کردند:« با توجه به اینکه این کار سبب ترویج فرقه ضالّه صوفیه می‌شود، شرعاً جایز نیست و باید از آن خودداری کرد.»

همچنین آیت‌الله نوری همدانی نیز پس از آیت‌الله مکارم شیرازی ساخت فیلم «شمس و مولانا» را حرام اعلام کرد. ‏آیت‌الله نوری همدانی در پاسخ به نامه جمعی از طلاب درباره این سریال، نوشته است: «طبق گفته حضرت صادق (ع) فرقه صوفیه دشمنان ما هستند و ترویج آن به هر شکلی باشد جایز نیست و حرام است.»

صالحی وزیرارشاد نیز در واکنش به این حواشی اعلام کرد مه این قبیل فیلم ها بارها ساخته شده است و نظر رهبری نیز طبق سخنانشان مثبت است، او همچنین اضافه کرد: «به طور طبیعی مسیر استفتاء از مراجع تقلید مسیر کسب نظر آنهاست، اما قوانین کشور مسیر خود را طی می‌کند.»

فیلم سینمایی مست عشق به کارگردانی حسن فتحی که شهاب حسینی و پارساپیروز فر در آن هنرنمایی میکنند، روایت مقطع ۳ ساله از سال ۶۴۲ تا سال ۶۴۵ هجری قمری است و بر ملاقات اول مولانا، غیبت اول شمس، بازگشت مجدد شمس به قونیه و غیبت دوم شمس و شایعه قتل او متمرکز است. به گفته فرهاد توحیدی فیلم نامه نویس این فیلم، قرار است با استفاده از شکست زمان البته به شکل گزینشی مقاطع مختلفی از زندگی مولانا و شمس هم تصویر شود. طبق اخبار، فیلم مست عشق از دو سرمایه‌گذار ایرانی و ترکیه‌ای بهره میبرد.

آیت الله محسن غرویان کارشناس مسائل دینی و اجتماعی در گفت وگو با جامعه ایرانی و با اشاره به فتوای جدید آیت الله مکارم برای فیلم مست عشق گفت: من فتوای ایشان را خواندم و‌ منظور ایشان این بود که فرقه ای به نام صوفی گری به عنوان فرقه ای عرفانی در برابر مکتب اسلام، تشیع و اهل بیت انحرافی است و اگر فیلمی ساخته شود که تبلیغ این فرقه باشد از نظر ایشان حرام است.

غرویان‌ادامه داد: اینکه رهبری گفتند مثنوی مولوی اصول اصول اصول اسلام است، منظور این است که مطالب عرفانی که در مثنوی مولوی آمده همان عرفان توحیدی و اخلاقیات دینی است که هیچ اشکالی ندارد. بنابراین باید جهت و نظر این افراد را در نظر بگیریم. برداشت من این است و‌ به نظرم ساخت این فیلم با رعایت موازین و عدم تبلیغ فرقه صوفی گری هیچ مشکلی از نظر آیت الله مکارم ندارد. منظور ایشان اصلا ساخت این فیلم نیست بلکه نظرشان بر عدم تبلیغ فرقه انحرافی صوفی گری است.

این استاد دانشگاه و حوزه با بیان اینکه آیت الله مکارم در استفتا خود دیدگاه اسلام درباره صوفیه را بیان کردند و نظر مستقیمی درباره ساخت یا عدم ساخت این فیلم نداشتند و عموما با ترویج و تبلیغ فرقه انحرافی صوفی گری مخالفت دارند و آن را حرام اعلام کردند.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.