ارتباط با ما در

محمد جواد ظریف:

شرط روحانی برای دیدار با ترامپ چیست؟

کریستین امان‌پور، خبرنگار شبکه سی. ان. ان، در دو پیام توییتری بخش‌هایی از گفت‌وگویش با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران را منتشر کرده و به نقل از وی نوشت: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران امروز به من گفت که روحانی، رئیس جمهور ایران حاضر است با ترامپ، رئیس‌جمهور (آمریکا)این هفته در نیویورک دیدار کند، «به شرط این که رئیس جمهور ترامپ آماده باشد کاری را که لازم است انجام بدهد»، (که آن)لغو تحریم‌ها در ازای «نظارت دائمی بر تاسیسات (هسته‌ای)ایران است.»

منتشر شده

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران که برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک به سر می‌برد در گفت‌وگو با کریستین امانپور خبرنگار شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان، گفته است که حسن روحانی، رئیس جمهور ایران حاضر است با همتای آمریکایی خود دیدار کند “به شرط آنکه ترامپ آنچه که لازم است را انجام دهد” و ایران حاضر است در ازای لغو تحریم‌ها اجازه “بازرسی دائمی از تاسیسات اتمی” بدهد.

سخنان ظریف را کریستین امانپور در توییتر خود منتشر کرده و از قول وزیر خارجه ایران نوشته: “شاخه زیتون(نماد صلح) همیشه از سوی ایران روی میز بوده و ما مجددا بر آن تاکید می‌کنیم”.

شرط روحانی برای دیدار با ترامپ

صحبت های ظریف در حالی صورت می‌گیرد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در تازه‌ترین اظهار نظر احتمال دیدار با مقامات ایرانی در مجمع عمومی سازمان ملل را رد نکرد و گفت: “هیچ چیزی کنار گذاشته نشده، اما من قصدی برای دیدار با ایران ندارم”.

ترامپ افزوده: “ما در حال انجام کارهای مخصوص خودمان در مورد ایران هستیم، البته پیشرفت‌های زیادی صورت گرفته و در روزهای آتی نیز اتفاقات بزرگ دیگر نیز خواهد افتاد”.

پیشتر نیز اعلام شد که نشست وزیران خارجه بریتانیا، فرانسه، آلمان، چین و روسیه با ایران که موسوم به ۴ + ۱ است، روز چهارشنبه در نیویورک انجام خواهد شد.

ظریف شرط حضور آمریکا در این نشست را “پایان دادن به جنگ اقتصادی علیه ایران” عنوان کرد و گفت: “آمریکایی‌ها نمی‌توانند همزمان تروریسم اقتصادی یا به قول دونالد ترامپ جنگ اقتصادی علیه ایران را ادامه بدهند و فشار حداکثری را دنبال کنند و در عین حال بخواهند پشت میز مذاکره قرار بگیرند.”

روحانی پیش از عزیمت به نیویورک: برای سفر به سازمان ملل باید اصرار داشته باشیم

حسن روحانی نیز صبح امروز پیش از سفر به نیویورک گفت: “وقتی آمریکا تمایل ندارد هیات‌های ایرانی در سازمان ملل حضور یابند، ما باید برای حضور در سازمان ملل اصرار داشته باشیم.”

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح امروز پیش از عزیمت به نیویورک برای حضور در هفتادوچهارمین مجمع عمومی سازمان ملل اظهار کرد: همواره اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل فرصت مناسبی برای این‌که نظرات ملت‌ها از جمله ملت ایران بیان شود و اقدامات غیرمنصفانه و ظالمانه‌ای که نسبت به ملت ایران روا داشته می‌شود برای مردم و کشورهای جهان توضیح داده شود،‌ هست. همچنین فرصتی برای توضیح مسائل پیچیده و سخت منطقه.

وی ادامه داد: امسال این سفر اهمیت ویژه‌ای دارد. احساس ما این بود که آمریکا خیلی تمایلی ندارد که هیات‌های ایرانی در سازمان ملل حضور داشته باشند که دلایلش را خود آمریکایی‌ها باید توضیح دهند، بالاخره آنها یا از بیان حق می‌ترسند و حقیقت برای آنها تلخ است یا می‌خواهند بر افکار مردم اروپا تاثیر نگذاشته باشد؛ البته وقتی آنها تمایلی برای این سفر ندارند ما باید برای انجام این سفر اصرار داشته باشیم ما باید به سازمان ملل رفته و حرف خود را بزنیم، چون دارای منطق و استدلال کافی هستیم.

وی با بیان این‌که آمریکا تحریم‌های ظالمانه خود نسبت به ملت ایران را به حدی رسانده که خودشان می‌گویند چیزی برای تحریم وجود ندارد، تصریح کرد: آنها مجبور شدند تحریم‌ها را از نو شروع کنند این به معنای استیصال کامل آمریکاست که تحریم‌های حداکثری نتوانسته کاری انجام دهد و ملت بزرگ ما در یک سال و نیم گذشته ایستادگی کردند و در چند ماه اخیر هم حرکت اقتصادی کشور مقداری بهتر شده است که این یعنی توان مقابله با فشار دشمن را داریم.

روحانی همچنین با اشاره به مسائل منطقه‌ای خاطرنشان کرد: مسائل منطقه حاد شده است. برخوردها و نگرانی‌هایی وجود دارد که ریشه آن معلوم است، ولی وقتی حادثه‌ای آغاز می‌شود اتهامات شروع می‌شود اما معلوم است که آمریکا اهداف دیگری است. وزیر خارجه آمریکا مدام حرف‌های بی‌منطق می‌زند و من ندیده‌ام تا حالا یک حرف منطقی بزند، همه حرف‌هایش نادرست است.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران نیز صبح امروز برای شرکت در هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سالانه سازمان ملل متحد امروز دوشنبه(۲۳ سپتامبر) راهی نیویورک شد.

روز گذشته و در جریان رژه نیروهای مسلح در تهران، روحانی اعلام کرد که در جریان نشست مجمع عمومی سازمان ملل “طرح ائتلاف امید و ابتکار صلح هرمز” را اعلام خواهد کرد که هدف آن تامین امنیت در خلیج فارس و تنگه هرمز با مشارکت کشورهای منطقه است.

ظریف در توضیح این طرح گفته است که این “ائتلافی برای صلح به جای ائتلافی برای جنگ” است.

اشاره ظریف از ائتلافی برای جنگ به طرح ایالات متحده آمریکا برای حضور نیروهای نظامی برای تامین امنیت خلیج فارس برمی‌گردد که روز گذشته حسن روحانی آن را “امنیت زدا” خوانده بود.

وزیر خارجه کشورمان گفته است که در ائتلاف کشورهای منطقه تمامی آنان برای تامین امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز می‌توانند مشارکت کنند و ۵ کشور عضو دائم شورای امنیت نیز امکان حضور در این ائتلاف را دارند.

ایالات متحده آمریکا که طرح ائتلاف دریایی برای تامین امنیت خلیج فارس را داده جزو پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل در کنار روسیه، چین، بریتانیا و فرانسه است.

حسن روحانی دیروز حضور نیروهای خارجی در منطقه خلیج فارس را “خطرناک” خوانده و گفته بود که این حضور “امنیت کشتی رانی و امنیت نفت و انرژی” را “مشکل‌زا” می‌کند.

ایالات متحده آمریکا، ایران را متهم می‌کند که حملات صورت گرفته به تاسیسات نفتی عربستان در ۱۴ سپتامبر را انجام داده، اتهامی که ایران نپذیرفته و حوثی‌های یمن می‌گویند که مسئولیت این حملات برعهده آنان است.

آمریکا می‌گوید عربستان سعودی برای جلوگیری از افزایش تنش در منطقه خواستار کمک بین‌المللی برای حمایت از زیرساخت‌های این کشور در برابر حملات ایران شده است و امارات متحده عربی هم در خواست مشابهی مطرح کرده است.

و در تازه‌ترین تحول، خبرنگار شبکه سی‌ ان ان در دو پیام توییتری به بخش‌هایی از گفت‌وگوی وزیر امور خارجه ایران با این شبکه اشاره کرد.

کریستین امان‌پور، خبرنگار شبکه سی. ان. ان، در دو پیام توییتری بخش‌هایی از گفت‌وگویش با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران را منتشر کرده و به نقل از وی نوشت: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران امروز به من گفت که روحانی، رئیس جمهور ایران حاضر است با ترامپ، رئیس‌جمهور (آمریکا)این هفته در نیویورک دیدار کند، «به شرط این که رئیس جمهور ترامپ آماده باشد کاری را که لازم است انجام بدهد»، (که آن)لغو تحریم‌ها در ازای «نظارت دائمی بر تاسیسات (هسته‌ای)ایران است.»

وی در پیام دیگری به نقل از ظریف نوشت: «نشان صلح (شاخه زیتون)همیشه روی میز بوده است، اما ما بازهم آن را نشان می‌دهیم.»

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.