ارتباط با ما در

در گفت و گو با جامعه ایرانی مطرح شد؛

مشکل صنعت برق تجدید پذیر در ایران چیست؟

منتشر شده

رییس سابق سندیکای برق ایران در گفتگو با جامعه ایرانی به برنامه‌های دولت برای توسعه انرژی‌های تجدید پذیر در کشور اشاره کرد و گفت: برنامه ریزی‌هایی که شده بود با آنچه اتفاق افتاده خیلی فاصله دارد.

علیرضا کلاهی رئیس سابق سندیکای برق کشور در مورد صادرات برق ایران در مورد تولید تجهیزات انرژی‌های تجدید پذیر به ترند گفت: سرمایه گذاری ایران در تولید تجهیزات انرژی‌های تجدید پذیر خیلی محدود است. این انرژی‌های تجدید پذیر عملا در کشور پا نگرفته اند و سرمایه گذاری در تولید تجهیزات هم به صورت گسترده نیست.

کلاهی گفت: شرکت‌هایی هستند که در این حوزه فعالیت میکنند، اما نمیتوان گفت یک صنعت قابل توجه قابل اتکا شکل گرفته است.

او در مورد سرمایه گذاری خارجی در این ضنعت ادامه داد: زمانی که سرمایه گذار ایرانی هنوز حاضر نیست در این صنعت سرمایه گذاری کند طبعا سرمایه گذاری خارجی نیز نخواهد امد.

کلاهی در خصوص دلیل عدم سرمایه گذاری در صنعت انرژی‌های تجدید پذیر در کشور گفت: جهش نرخ ارز باعث شد هزینه پروژه‌های انرژی تجدید پذیر به شدت افزایش پیدا کند. تجهیزات صنعت انرژی تجدذید پذیر متاثر از نرخ ارز است چه برای تجهیزاتی که در داخل تولید میشود چه تجهیزاتی که وارداتی است.

او افزود: هزینه پروژه‌ها ناگهان سه برابر شد در حالی که نرخ خرید تضمینی برق توسط وزارت نیرو متناسب با این جهش نرخ ارز افزایش نیافته و این پروژه‌ها توجیه اقتصادی شان را از دست داده اند.

کلاهی در پایان گفت: از طرفی بدقولی و بدهکاری‌های وزارت نیرو را هم باید به مشکلات صنعت انرژی‌های تجدید پذیر اضافه کنید. با این وضعیت سرمایه گذاری جدی در حوزه انرژی‌های تجدید پذیر شکل نگرفته و ما در این زمینه خیلی از جهان عقب‌تر هستیم.

در برنامه ششم توسعه و سند چشم‌انداز، توجه خاصی به استفاده از پتانسیل‌های انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران شده است. دولت موظف است شرایط لازم برای سرمایه گذاری بخش خصوصی را در این بخش فراهم آورد و با دادن تشویق‌هایی، چون خرید تضمینی برق، از سرمایه‌گذاران در این بخش حمایت کند. هم‌چنین شرایط لازم برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی فراهم کند. با توجه به قانون برنامه ششم توسعه، وزارت نیرو مکلف است تا سال ۱۴۰۰ ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر خود را به میزان ۵۰۰۰ مگاوات افزایش دهد. این درحالی است که هم‌اکنون سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در سبد انرژی کشور، کمتر از یک درصد است.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.