ارتباط با ما در

جامعه ایرانی گزارش می‌دهد؛

دست پر شهرداری تهران برای اول مهر/ از اضافه شدن قطار مترو تا شفاف سازی سرویس مدارس

عضو کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران می‌گوید برای مترو و اتوبوس در روز اول مهر برای دانش آموزان رایگان و مابقی سال با ۵۰ درصد تخفیف بلیت می‌‌توانند از اتوبوس و مترو استفاده کنند.

منتشر شده

به گزارش جامعه ایرانی؛ با شروع سال تحصیلی جدید و آغاز نیمه دوم سال، نگرانی ها برای افزایش حجم ترافیک از سوی شهروندان نیز قوت می‌گیرد. مترو، اتوبوس، تاکسی‌های سطح شهر و … همه و همه با وجود  رفت و آمد دانش اموزان و دانشجویان دچار ترافیک و تراکم می‌شوند. شناور شدن ساعات کاری اداره ها بین ۲ الی ۳ ساعت توانسته تاحدودی نگرانی والدین شاغل دانش اموزان و سایر افراد شاغل را کمتر کند اما پرواضح است که این اقدامات نمی‌تواند به صورت گسترده از حجم عظیم ترافیکی تهران بکاهد.

شهربانو امانی عضو شورای شهر تهران و عضو کمیسون حمل و نقل شورا ضمن تبریک سال جدید تحصیلی به دانش آموزان، دانشجویان و خانواده هایشان، به تشریح برنامه‌های حمل و نقلی شهرداری برای شروع سال تحصیلی پرداخت و به جامعه ایرانی گفت: در آستانه بازگشایی مدارس ۳۰ درصد به ترافیک تهران افزوده می‌شود که این ۳۰ درصد ترافیک آموزشی خواهد بود. مدیریت شهری و معاونت حمل و نقل، شرکت مترو و اتوبوسرانی و تاکسی‌رانی تمهیداتی را به کار بسته اند که تا جایی که امکان دارد با هماهنگی سایر بخش‌ها مانند وزارت کشور، مدارس و … به روان سازی ترافیک اول مهر کمک کنند.

وی ادامه داد: ساعت کاری تا دو هفته اول مهرماه تا دو ساعت برای ادارات به صورت شناور خواهد بود؛ محدودیت توزیع کالا به سوپرمارکت‌ها و سایر مغازه‌ها از ۶ تا ۹ صبح در این دوهفته ممنوع خواهد بود و کامیونت‌ها حق تردد در سطح شهر در این دوساعت را نخواهند داشت. همچنین کار‌های عمرانی شهردرای و کارگاه‌های عمرانی که ایجاد ترافیک می‌کنند در این دو هفته تعطیل می‌شوند و فقط در شب اجازه کار کردن دارند. شهرداری همچنین خط کشی خیابان‌ها و تنظیم تابلو‌های ایمنی جلوی مدارس را بررسی و احیا کرده است. از سوی دیگر با اضافه شدن و به کار افتادن خطوط ۶ و ۷ مترو، روان سازی ترافیک به خوبی در حال انجام است.

عضو شورای شهر ادامه داد: نکته قابل اهمیت این است زمانی که مترو را از مدیریت قبلی تحویل گرفتیم حدود ۳۰ درصد از قطار‌ها متوقف بودند و در خط مشغول کار نبودند، اما اکنون هیچ قطار متوقف شده‌ای وجود ندارد و همگی در خطوط مشغول خدمت رسانی به مسافرین هستند. همچنین ۲۰ درصد از ناوگان اتوبوس رانی تهران تعطیلی بود که در مدیریت جدید شهری و این میزان به کمتر از ۱۰ درصد رسیده است. نکته بعدی اینکه کلیه اتوبوس‌های مورد استفاده در شهر تهران موظف شدند معاینه فنی خود را از مراکز فنی و مجاز تهران دریافت کنند، تا پیش از این اتوبوس‌ها این امکان را داشتند که از مراکز حومه تهران نیز این معاینه فنی راانجام دهند که امکان تخلف و نادیده گرفتن برخی از ایرادات وجود داشت.

امانی با بیان اینکه امسال برای اولین بار اتوبوس مدارس در مناطق ۲۲ گانه تهران تردد می‌کند، تصریح کرد: در هر منطقه یک اتوبوس با استیکر و علائم مشخص مدارس در ایستگاه‌ها رفت و آمد می‌کنند وصرفا برای سوار شدن دانش آموزان است. این اتوبوس‌ها بعد از پایان ساعت مدارس می‌توانند با براشتن علائم مدارس در ایستگاه‌ها به صورت عادی برای سایر شهروندان خدمت رسانی کنند.

شهربانو امانی با اشاره به اضافه شدن قطار به خطوط مترو، گفت: خطوط متروی ۱.۲.۴ فاصله ۴ دقیقه‌ای میان آمدن قطار‌ها وجود دارد، ورود قطار به ایستگاه‌ها در خط ۶ فاصله ۲۶ دقیقه‌ای داشت که اکنون با اضافه شدن یک قطار در اول مهر این فاصله به ۱۵ دقیقه کاهش پیدا کرده است. البته باید بگویم که این قطار دیگر در همین خط می‌ماند و صرفا برای اول مهر نیست.

عضو کمیسیون حمل و نقل شورا ادامه داد: روز اول مهر استفاده از اتوبوس و مترو برای دانش آموزان رایگان است، اما از سایر روز‌ها این رفت و آمد‌ها برای دانش آموزان با ۵۰ درصد تخفیف صورت می‌گیرد. در تهران ۳۲ مدرسه استثنایی داریم که که شهرداری تهران ۸ میلیارد تومان به عنوان کمک هزینه ایاب و ذهاب برای آن‌ها درنظر گرفته است و ۶ میلیارد تومان نیز برای سایر مدارس. به طور کلی شهرداری تهران ۱۴ میلیارد تومان به عنوان کمک هزینه ایاب و ذهاب مدارس در تهران پرداخت می‌کند.

امانی با بیان اینکه در سال تحصیلی گذشته سامانه‌ای را برای ثبت نام سرویس مدارس راه اندازی کردیم، گفت: سال گذشته سامانه سپند (سازمان پایش ناوگان دانش آموزی) را برای شهر تهران راه اندازی کردیم که خانواده‌هایی که خواهان دریافت سرویس مدرسه برای فرزندانشان هستند باید در این سامانه ثبت نام کنند. خوشبختانه این طرح با موفقیت انجام شد و امسال با هماهنگی سازمان‌های مربوطه این طرح در سراسر کشور اجرایی می‌شود. همچنین ۳۰۰ شرکت مجاز سرویس مدارس به آموزش و پرورش معرفی شده است و هیچ مدرسه‌ای نمی‌تواند خارج از این ۳۰۰ شرکت، با شرکت دیگه‌ای قرارداد ببندد. باید بگویم با تمهیداتی که اندیشیده شده است، چون مدارس واسطه میان خانواده‌ها و شرکت‌های سرویس مدارس بودند، مبلغی معادل ۲۵ الی ۳۰ را درصد را برای خودشان برمی‌داشتند، اما اکنون سامانه شفاف سازی ایجاد شده است که همه امور به صورت شفاف در آن مشخص است.

امانی ادامه داد: عمر ناوگان سرویس مدارس ۷ سال و سن متوسط رانندگان سرویس مدارس ۴۸ سال است. ۳۶ درصد رانندگان این سرویس‌ها زنان و ۶۴ درصد آقایون هستند. مصوبه‌ای که شورا داشت الزام کردیم که در مقطع ابتدایی زنان به عنوان سرویس مدارس مشغول فعالیت باشند، اما محدودیتی که وجود داشت این بود که سازمان راهنمایی و رانندگی گواهینامه پایه ۳ رو عمومی مطرح نمی‌کرد، اما اکنون با تمهیداتی که اندیشیده شد، زنان با ۲۳ سال سن و ۲ سال سابقه رانندگی پایه ۳ آن‌ها پایه ۲ محسوب می‌شود.

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.