ارتباط با ما در

ارز اربعین را چه قیمتی و کجا تهیه کنیم؟

با اعلام رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر اینکه نرخ ارز اربعین به صورت آزاد است، به بررسی آخرین قیمت‌های نرخ دینار، دلار و یورو پرداخته‌ایم.

منتشر شده

سال گذشته در آبان که مصادف با نزدیک شدن به مراسم بزرگ پیاده روی اربعین حسینی بود مسئولان امر، به فکر تامین ارز اربعین مورد نیاز زائران افتادند، موضوعی که با برنامه ریزی‌های متعدد متاسفانه منجر به بروز خاطره‌ای تلخ در تحویل ارز به مسافران این حرکت عظیم شد.

بانک مرکزی یکی از دلایل اصلی این اختلال را برنامه ریزی نامطلوب صرافی‌های عراقی دانسته است و می‌گوید بانک مرکزی عراق تمام تلاش خود را برای بهبود شرایط عرضه ارز یا همان دینار عراقی در خاک کشورش انجام داده است، اما مسائل ریز و درشت دست به دست هم داد تا نتواند ارز مورد نیاز برادران ایرانی را در عراق تامین کند.

در همان زمان مسعود خاتونی، عضو هیئت مدیره بانک ملی از تحویل بیش از ۸۳ درصد از ارز‌های مورد نیاز زائران در کشور عراق خبر داده و تاکید کرده بود که مابقی صاحبان ارزهای مسافرت اربعین که ارز خود را دریافت نکردند می توانند معادل ریالی آن را در ایران و در باجه های بانک ملی دریافت کنند که همین اتفاق نیز رخ داد.

امسال نیز نوای به راه افتادن زائران اربعین حسینی با تمهیدات جدید فراهم شده است. ریاست جمهوری در سال گذشته طی مذاکره‌های گسترده روادید تردد ایرانیان به خاک عراق را حذف کرد و بنابه تخمین سازمان های مربوطه همین موضوع قطعا منجر به افزایش تعداد زائران در امسال خواهد شد. اما مذاکره‌های متعدد رئیس بانک مرکزی مبنی بر اینکه دینار را وارد کشور کرده و در ایران آن را توزیع کنند جواب نداد و همتی مجبور شد تا از زائران درخواست کند که هر چه زودتر وارد عمل شده و ارز مورد نیاز خود را به صورت آزاد تهیه کنند.

اما در ادامه شایعاتی در فضای مجازی مطرح شده بود که بانک مرکزی قصد دارد دینار را از طریق بازار متشکل ارزی در اختیار زائران قرار دهد که تا حدودی این اصل قابل تایید نبود چرا که قرار است بازار متشکل ارزی میان صرافان و بانک ها عامل عملیاتی شود و افراد حقیقی در آن نقشی نداشتند.

ارز اربعین را از صرافی های مجاز تهیه کنید

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه هیئت دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا بازار متشکل ارزی با دینار راه اندازی خواهد شد؟ ابراز کرد: نه اینطور نیست و من درباره خرید ارز اربعین قبل تر هم توضیحاتی را در صفحه اینستاگرام داده بودم، تلاش کردیم دینار را به کشور خود بیاوریم چرا که توزیع آن در عراق خوشایند نبود و بانک های عراقی همکاری لازم را نداشتند. اما موفق به خرید دینار و عرضه آن در ایران نشدیم.

او ادامه داد: تنها راه این است که مردم از صرافی‌های مجاز ارز مورد نیاز خود را تهیه کنند. زائران بیش از ۱۰۰ یورو نیاز ندارند و تجربه نشان می‌دهد سال گذشته مردم ۱۰ درصد ارز را از عراق خریداری کردند. نرخ ارز اربعین با نرخ ارز مسافرتی تفاوتی ندارد و دخالتی در تعیین نرخ ارز مسافرتی و آزاد نمی‌کنم.

حال باید نرخ بازار آزاد را به صورت روزانه تا نزدیک شدن به اربعین بررسی کرد، البته به گفته یکی از زائران این مسیر ارزهای مورد نیاز این سفر بیشتر دینار عراقی، دلار و یورو خواهد بود.

مراقب دلالان باشید

یکی از صرافان مجاز در خیابان فردوسی به جدیدترین قیمت اسعار مسافرتی اشاره کرده و گفت: قبل از هر اقدامی زائران مراقب نفوذ دلال‌ها باشند و به هیچ وجه ارز مورد نیاز خود را از آن‌ها خریداری نکنند زیرا قطعا دلالان برای زمان هایی که تقاضای خرید افزایش می یابد برنامه ریزی‌هایی انجام می‌دهند. هم اکنون زمان مناسبی است تا زائران با آرامش ارز مورد نیاز خود را تهیه کنند چرا که ۳۱ روز تا اربعین زمان دارند.

او در پایان گفت: هم اکنون نرخ یک دینار ۱۰۵ تومان (صد دینار معادل ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان)، یک دلار آمریکا ۱۱ هزار و ۴۴۰ تومان و یک یورو ۱۲ هزار و ۷۴۸ تومان است.

در پایان گفتنی است؛ زائران اربعین بنا بر توصیه مقام ارشد نظام بانکی کشور هر چه سریع‌تر به صرافی‌های مجاز بانکی و غیربانکی مراجعه کرده و با ارائه مدارک مورد نیاز از جمله گذرنامه ارز مورد نیاز اربعین را از همین روز‌ها تهیه کنند.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.