ارتباط با ما در

واشنگتن سند منتشر کرد/ آیا ایران به تاسیسات نفتی عربستان حمله کرده است؟

در حالی که مقامات ایران و عراق هرگونه دست داشتن در حمله به تاسیسات نفتی عربستان را تکذیب کرده اند، دولت ترامپ اسنادی را منتشر کرده که نشان میدهد این حملات از قسمت شمال عربستان و خلیج فارس انجام شده که یعنی حملات از جانب یمن نبوده بلکه از جانب همسایگان شمالی این کشور یعنی ایران یا عراق صورت گرفته است.

منتشر شده

دولت ترامپ تصاویر ماهواره‌ای را منتشر کرده که نشان میدهد دست کم ۱۷ نطقه از تاسیسات نفتی عربستان مورد حمله موشکی قرار گرفته است. حملاتی که برخی مقامات دولت ترامپ مدعی شده اند از سوی ایران انجام گرفته در حالی که نظامیان حوثی مسئولیت آن را بر عهده گرفته اند.
نیویورک تایمز مدعی شده این تصاویر با این ادعا که حملات از سمت شمال خلیج فارس یعنی یا از سمت ایران یا عراق صورت گرفته هم خوانی دارد.
واشنگتن سند منتشر کرد/ آیا ایران به تاسیسات نفتی عربستان حمله کرده است؟
مقامات دولت ترامپ در یک نشست خبری به خبرنگاران اطلاع داده اند که ترکیبی از حملات پهپادی و موشکی به تاسیسات نفتی عربستان آسیب زده است که از حیث ابعاد، دقت و نفوذ از توانایی حوثی‌ها خارج بوده است.
ترامپ روز دوشنبه در توییتی نوشت: خطوط عرضه نفت عربستان سعودی هدف حمله قرار گرفته. دلایلی برای این باور هست که می‌دانیم کار چه کسی بوده، ما بسته به تایید موضوع آماده اقدام نظامی هستیم، اما منتظریم عربستان سعودی نظر خود را درباره اینکه به باور آن‌ها چه کسی عامل این حمله بوده بگوید و اینکه تحت چه شرایطی اقدام خواهیم کرد!
پمپئو روز شنبه ایران را مقصر حادثه خوانده و مدعی شده بود هیچ شواهدی دال بر بروز این حادثه از جانب حوثی‌ها وجود ندارد.
این اظهار نظر‌ها سوالاتی را درباره احتمال اقدام متقابل واشنگتن علیه ایران و چرایی بروز چنین حمله‌ای از جانب ایران ایجاد کرده است.
در مورد حمله احتمالی آمریکا به ایران، ترامپ ده دقیقه قبل از اقدام متقابل پیشین خود بعد از سرنگونی پهپاد امریکایی بر فراز آب‌های خلیج فارس، از تصمیم خود منصرف شده بود.
در مورد احتمال دست داشتن ایران در این حملات، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران با بیان اینکه «اینگونه اظهارنظر‌ها و اقدامات بیشتر شبیه برنامه‌ریزی سازمان‌های مخفی و اطلاعاتی برای تخریب وجهه کشوری به منظور زمینه‌سازی برای اقداماتی در آینده است» گفت:حدود پنج سال است که ائتلاف سعودی با تجاوزات مکرر به یمن و ارتکاب انواع جنایات جنگی آتش جنگ را در منطقه شعله‌ور نگاه داشته و یمنی‌ها نیز نشان داده‌اند در مقابل جنگ و تجاوز ایستادگی می‌کنند.
به گفته نیویورک تایمز، دولت ترامپ اعلام کرده به زودی در روز‌های آتی اسناد بیشتری علیه ایران منتشر خواهد کرد. تصاویر ماهواره‌ای منتشر شده به اندازه‌ای که مقامات امریکایی ادعا میکنند واضح نشان نمیدهد که این حملات از سمت جغرافیایی ایران و عراق انجام شده است.
مقامات آمریکایی گفته اند بیش از ۱۷ سلاح به سمت تاسیسات عربستان نشانه رفته است، اما همه آن‌ها به هدف نخورده اند. تحلیل‌های فنی میتواند نشان بدهد سلاح‌های به کار رفته توسط چه کسی ساخته شده و از چه سمتی شلیک شده است.
دفتر عادل المهدی نخست وزیر عراق نیز هر گونه دست داشتم عراق در حمله به تاسیسات نفتی عربستان را رد کرده و در بیانیه‌ای علام کرده: عراق با هر اقدامی که از سرزمین‌های عراق علیه دیگر کشور‌ها انجام شود قویا مقابله میکند.
نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: اگر فکر کنیم ایران یا هر یک از شبه نظامیانش در عراق و یمن این حملات را انجام داده اند، این رویه با استراتژی ایران برای افزایش تنش‌ها با دولت ترامپ در ماه‌های اخیر جور در می‌آید. ایران در ازای تحریم‌های نفتی به دنبال آسیب زدن مشابه به دشمنانش بوده و تهدید کرده عربستان و دیگر متحدان آمریکا نیز در صورت توقف فروش نفت ایران نمیتوانند نفتشان را بفروشند یا کاری خواهد کرد که قیمت‌های بین المللی نفت قبل از انتخابات مجدد ترامپ به شدت افزایش پیدا کند.
علی واعظ رییس پروژه ایران در گروه بحران بین المللی در این باره به نیویورک تایمز گفته: ایران میخواهد نشان دهد به جای بازی برد-باخت میتواند دینامیک باخت-باخت را برای همه جایگزین کند.
به گفته نیویورک تایمز، ترکیبی از فشار نظامی و انکار نیز با استراتژی ایران برای افزایش قدرت چانه زنیش قبل از نشست مجمع عمومی سازمان ملل جور در می‌آید.
تا امروز برخی گزارش‌ها از احتمال مذاکره مستقیم ترامپ و روحانی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل حکایت داشت.
نیویورک تایمز نوشته: حتی اگر ایران نقش خود را در این حملات انکار کند باز هم دیگر گروه‌های نزدیک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شادی خود را از آسیب وارده بر تاسیسات نفتی عربستان پنهان نکرده اند.
این رسانه با ناصر ایمانی فعال سیاسی اصولگرا مصاحبه کرده است. او به نیویورک تایمز گفت: دولت ترامپ باید این هشدار را که به خودش و متحدانش در منطقه داده شده جدی بگیرد. اگر حوثی‌ها میتوانند چنین خرابی‌ای به بار بیاورند پس تصور کنید ایران چه توان نظامی‌ای در درگیری احتمالی دارد.
یک استراتژیست نظامی سپاه که نامش برده نشده نیز در گفتگو با نیویورک تایمز اینکه حوثی‌ها بتوانند بدون کمک ایران چنین اقدامی را کلید بزنند را زیر سوال برده و گفته:، اما هرکسی که این حمله را کرده باشد پیامی به غرب و متحدان منطقه ایشان فرستاده و آن این است که اگر آمریکا بخواهد به ایران حمله کند آتش جنگ همه را خواهد سوزاند.
امیر حاجیزاده فرمانده نیروی سپاه نیز در این باره گفته: همه باید بدانند که پایگاه‌های آمریکایی و
هواپیمابر هایشان در فاصله ۲۰۰۰ کیلومتری ایرانند که با برد موشک‌های ایران همخوانی دارد.

آیا آمریکا به ایران حمله متقابل خواهد کرد؟

نیویورک تایمز نوشته: اینکه پاسخ دولت ترامپ چه خواهد بود هنوز معلوم نیست. اگر به الگوی دولت‌های دموکرات و جمهوری خواه نگاه کنیم، دولت ترامپ هم همه تقصیر‌ها برای هر حمله‌ای چه از جانب حوثی‌ها یا از جانب دیگر گروه‌های نیابتی ایران، بر عهده ایران می‌داند.
دولت‌های قبلی مدعی بودند ایران به گروه‌هایی نظیر حزب الله و شبه نظامیان شیعه در سوریه و عراق کمک نظامی و اموزشی می‌کند. اما همواره در گذشته دولت‌های آمریکا از هر گونه اقدام متقابل علیه ایران در مواردی که که گروه‌های نیابتی ایران حمله‌ای را علیه ارتش آمریکا کرده بودند سر باز زده است.
دونالد ترامپ شب گذشته رسما اعلام کرده به دنبال جنگ با هیچ کسی نیست و نگفته ایران مقصر این حادثه بوده است، اما همچنان بر طبل جنگ کوبیده است.
ترامپ گفت: ما قوی‌ترین ارتش در جهان را داریم و بیش از هر کسی برای جنگ آماده ایم. من به دنبال هیچ درگیری جدیدی نیستم، اما بعضی اوقات باید چنین کاری کرد.
او در مورد اینکه آیا ایران را مقصر حادثه می‌داند یا خیر؟ گفت: اینطور به نظر می‌رسد، اما من چنین چیزی نگفتم.
برخی رسانه‌ها اظهارات جنگ طلبانه ترامپ را مغایر با ادعا‌های پیشین او در دوران وعده‌های انتخاباتی و پیش از آن خوانده اند.
سی ان ان در گزارشی نوشت: این همان مردی است که در سال ۲۰۱۴ توئیت کرده بود «عربستان سعودی باید خودش برای جنگ هایش بجنگد». این امروز در قامت رییس جمهور منتظر درخواست پادشاهی ایست که به محض پیروزی اش در انتخابات برای خودشیرینی به عنوان اولین مقصد سفر خارجی اش بود.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.