ارتباط با ما در

آسیب‌های وابستگی پسران به مادرانشان هنگام ازدواج چیست؟

یک روانشناس گفت: یکی از مشکلات شایعی که باعث بروز اختلاف بین همسران می‌شود، وابستگی مرد‌ها به خانواده‌ به ویژه مادران خود است.

منتشر شده

زهرا زین الدینی روانشناس و مشاور درباره آسیب‌های وابستگی پسران به مادرنشان هنگام ازدواج، اظهار کرد: یکی از مشکلات شایعی که باعث اختلاف بین همسران می‌شود، وابستگی مرد‌ها به خانواده‌ به ویژه مادرانشان است و بسیاری از خانم‌ها از این موضوع شکایت دارند.

زین الدینی بیان کرد: احترام گذاشتن به والدین، عزیز شمردن آن‌ها و مراقبت از آن‌ها در صورت نیاز و یا مشورت گرفتن از والدین راجع به موضوعی خاص نه تنها ارزشمند است، بلکه نشان دهنده تربیت مناسب یک فرد است، اما وابستگی مردان به مادرانشان یک مقوله کاملا متفاوت است.

این روانشناس گفت: وابستگی مرد‌ها به مادرانشان گاهی اوقات با علاقه به مادر، کمک به او، احترام به مادر و یا مراعات شرایط سنی و جسمی مادر اشتباه گرفته می‌شود و در برخی از مواقع نیز مادر‌ها باورشان نمی‌شود که پسرشان به آن‌ها وابسته است. آن‌ها اغلب پس از آغاز اختلافات در زندگی زناشویی فرزندشان از این موضوع آگاه می‌شوند و ممکن است هیچ وقت قبول نکنند که پسرشان به آن‌ها وابسته است، لذا باید در جهت رفع این مشکل اقداماتی را انجام دهند.

او با بیان اینکه وابستگی پسران به مادرانشان دلایل مختلفی دارد، افزود: یکی از این دلایل، اختلال شخصیت وابسته در پسران است که شناسایی این اختلال برای فردی که متخصص نیست به سختی امکان پذیر است، اما یک سری نشانه‌ها می‌تواند داشته باشد مانند اینکه هر زمان برای تصمیم گیری درباره یک موضوع خاص با او صحبت می‌شود، ممکن است این جمله را مدام از او بشنوید که اجازه بده با مادرم هم صحبت کنم و یا به یک شکل تصمیم‌گیری را به یک زمان دیگر موکول کند تا بتواند در آن فاصله زمانی با مادرش مشورت کند.

زین الدینی با بیان اینکه دلیل دیگر برای این وابستگی، اختلال اضطرابی در مادران است، افزود: این اختلال موجب می‌شود که مادران با کنترل همه امور فرزندان به تصور اینکه با این کار جلوی خطرات احتمالی را می‌گیرند، آن‌ها را وابسته به خود تربیت کنند.

این روانشناس افزود: وابستگی پسر‌ها به مادران بعد از ازدواج آسیب‌های فراوانی به دنبال دارد مانند: تعارض و اختلاف‌های فراوان با همسر به دلیل دخالت‌های مادر، افسردگی برای همسران، سرزنش توسط همسر و کاهش اعتماد به نفس فرد، ایجاد کینه و خصومت در عروس نسبت به مادر شوهر و در نهایت ممکن است باعث طلاق و جدایی از همسر شود.

زین الدینی خاطرنشان کرد: خانم‌ها در صورت تمایل برای حل این مسئله باید در ابتدا به این موضوع از دیدگاه همسر خود بنگرند و آن را درک کنند، موضع دفاعی نگیرند، او را مورد انتقاد و سرزنش قرار ندهند و سعی کنند با تشویق و تحسین همسر، احساس قدرت و توانمندی را در او بیشتر کنند و برای حل آن از مهارت حل مسئله بهره‌مند شوند و در صورت حاد بودن شرایط از متخصص کمک بگیرند.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.