ارتباط با ما در

واکنش رسانه‌های انگلیسی به رهایی نفتکش ایرانی

پس از رای دادگاه عالی جبل الطارق مبنی بر آزادی فوری نفتکش گریس ۱ که دیروز اعلام شد، رسانه های انگلیس امروز برخلاف روز توقیف غیر قانونی این نفتکش به این موضوع نپرداختند و ترجیج دادند از کنار این موضوع عبور کنند.

منتشر شده

اغلب رسانه های انگلیس، صرفاْ خبر آزادی نفتکش گریس۱ را در همان ساعات اولیه اعلام کردند و این خبر در روزنامه های این کشور، امروز بازتاب چندانی نداشت.

در ادامه، اخبار رسانه های انگلیسی درباره نفتکش یاد شده مرور می شود:

شبکه تلویزیونی اسکای اعلام کرد دولت جبل الطارق، با عرض اندام در برابر آمریکا، نفتکش ایران را آزاد کرد و بدین ترتیب، یکی از کوچک ترین کشورهای جهان، یکی از بزرگ ترین قدرت های جهان را کنار زد. به گزارش این شبکه، توقیف کشتی ایران، به دست نیروی دریایی انگلیس، تنش ها را میان ایران و غرب افزایش داد.

روزنامه گاردین نوشت زمانی که انگلیس، نفتکش ایران را توقیف کرد، تندروها در آمریکا، شاد شدند اما این اقدام، انگلیس را در بازی قدرت میان آمریکا و ایران، به دام انداخت و آسیب پذیری انگلیس را آشکار کرد.
 
به نوشته روزنامه دیلی اکسپرس، برغم دخالت های دونالد ترامپ در آخرین لحظات، نفتکش ایران که یک ماه پیش توقیف شده بود، در جبل الطارق آزاد شد. وزارت دادگستری جبل الطارق صبح روز آزادی این نفتکش اعلام کرده بود که آمریکا، با وارد ساختن اتهاماتی، خواهان توقیف و ضبط این نفتکش شده که این اتهامات در حال بررسی است.

روزنامه دیلی میرور نوشت پس از آزادی کاپیتان و سه ملوان کشتی گریس ۱، قاضی دادگاه عالی جبل الطارق گفته بود اگر دولت آمریکا با ارسال درخواست و مدارک، دخالت نمی کرد نفتکش ایران در اوایل صبح آزاد می شد. به نوشته دیلی میرور، ایران، ادعای دولت انگلیس را مبنی بر حمل محموله این کشتی به سوریه، رد کرده بود. 

به نوشته روزنامه ایندیپندنت، برغم تمایل آمریکا برای ضبط نفتکش گریس ۱ که حامل دو میلیون و یکصد هزاربشکه نفت است، جبل الطارق نفتکش ایران را آزاد کرد. این روزنامه به نقل از توئیت وزیر خارجه ایران، اقدام آمریکا را تلاشی برای راهزنی نامید. به نوشته ایندیپندنت، یکی از سخنگویان وزارت خارجه انگلیس گفت: ما در جریانیم که دولت جبل الطارق، از ایران تضمین گرفته است تا گریس۱، محموله اش را به سوریه منتقل نکند. ایران باید به این تضمین وفادار بماند. 

روزنامه ایوینینگ استاندارد هم نوشت مقامات جبل الطارق، نفتکش ایران را که مظنون به نفت رسانی به سوریه است، آزاد کردند. آمریکا در آخرین ساعات تلاش کرد مانع آزادی این نفتکش ایران شود. 

به نوشته روزنامه فایننشیال تایمز، نفتکش ایرانی گریس ۱ در ۴ ژوئیه امسال در جبل الطارق توقیف شد و نیروی دریایی انگلیس، این کشتی را به ظن نفت رسانی به سوریه، از ادامه سفر بازداشت. این روزنامه نوشت اگرچه آمریکا در آخرین ساعات تلاش کرد مانع رفع توقیف این نفتکش شود، رای دادگاه عالی جبل الطارق، به کاهش تنش میان تهران و لندن منجر می شود. 

روزنامه تایمز نوشت آمریکا در پیشگیری از آزادی نفتکش توقیف شده ایران در جبل الطارق، ناکام ماند و دادگاه عالی جبل الطارق، نقشه آمریکا را برای ضبط کشتی، خنثی ساخت. اکنون امیدها برای آزاد شدن نفتکش توقیف شده انگلیس به دست ایران، بیش تر شد. به نوشته تایمز، ایران رفع توقیف از نفتکش گریس۱ را «شکستی مفتضحانه» برای آمریکا دانسته است. 

روزنامه دیلی تلگراف به نقل از فابیان پیکاردو (Fabian Picardo)، وزیر اول دولت محلی جبل الطارق نوشت اگرچه نفتکش ایرانی آماده ترک آب های این کشور است، هنوز می توان با حکم قضایی، از خروج آن پیشگیری کرد. به نوشته این روزنامه، دولت آمریکا اعلام کرده است کارکنان نفتکش گریس۱ را از دادن روادید آمریکا، محروم خواهد کرد.

روزنامه سان نوشت نفتکش توقیف شده ایران که روابط تهران و لندن را به مرز پرتگاه کشانده بود، با رای دادگاه جبل الطارق آزاد شد.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.