ارتباط با ما در

مهرداد علیمیان در گفت و گو با جامعه ایرانی بررسی کرد؛

کمبود و تحریم دارو، واقعی یا ساختگی؟/ داروهای جایگزین بیماران را با مشکل مواجه می‌کند؟

منتشر شده

کمبود دارو

به گزارش جامعه ایرانی؛ چند روز قبل بود که حشمت الله فلاحت پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی در سخنانی اعلام کرد که « ایران تحریم پولی و بانکی است، این یعنی ما عملا تحریم غذا و دارو هستیم و اظهارات خلاف مقامات آمریکا سفسطه‌ای بیش نیست.»  تحریم و کمبود دارو برای کشور ما به عقیده برخی تبدیل به یک روند عادی شده است زیرا ایران همواره مورد تحریم قرار گرفته و همین موضوع باعث شده تا برخی از کشورها به دلیل تحریم و مجازات از سوی آمریکا، با ایران وارد تجارت و مبادله پولی و مالی نشوند. هرچند که این شرایط باعث شده تا ایران در تامین دارو  و نیازهای خود در این راستا خودکفا شود اما کمبود و عدم وورد برخی از داروها باعث بروز مشکلات عدیده‌ای برای بیماران از جمله تشدید بیماری آن‌ها می‌شود.

مهرداد علیمیان عضو هئیت مدیره سندیکای صاحبان دارو  در این رابطه به جامعه ایرانی می‌گوید که روند و فرآیند ورود و تامین دارو کمی سخت تر شده است اما در نهایت با کمبود و نبود دارو به آن صورت و خارج از نرم جهانی مواجه نیستیم.

دکتر مهرداد علیمیان ادامه داد: عموما حتى در شرایط ایده آل هم ممکن است با کمبود در برخى از دارو‌ها مواجه شویم و در جوامع دیگر هم ممکن است این اتفاق رخ دهد. تا جایى که من از سازمان غذا و دارو اطلاع دارم، کمبود دارویى ما در حد نرمال جهانى است.

وى یادآور شد: ما در بحث تامین دارو عملکرد و مسیر خوبى را داریم، اما با توجه به اینکه تحریم هستیم این فرایند سخت‌تر شده است که هم انرژى و هم هزینه مضاعفى را طلب میکند که ممکن است در آن کمبودى هم ایجاد شود. بلاخره شرایط کشور شرایط طبیعى ندارد و با همه تلاش هایى که صورت میگیرد ممکن است کمبودى هم ایجاد شود و یا اینکه برخى از فروشندگان به دلایل مختلفى مانند عدم اجازه مبادله پولى و مالى با ایران و عدم همکارى با ما به دلیل تحریم، سعى دارند تا جایى که امکان دارد این همکارى را نداشته باشند.

علیمیان با بیان اینکه کمبود دارو را نمى توان انکار کرد، تصریح کرد: به طور مثال مراحل سفارش و خرید انجلم مى شود، اما در مرحله نهایی فروشنده خارجى به دلیل ترس از دریافت پول از ایران، این کار را انجام نمى دهد و طبیعتا این فاصله ایجاد مى شود که همین باعث مى شود تا چند روز با کمبود یک داروى خاص مواجه شویم. خداراشکر بیش از ١٠٠ تولید کننده دارو و بیش از ۵٠ تولید کننده مواد اولیه پاى کار هستند تا اجازه ندهند که مشکلى در تامین داروى کشور ایجاد شود.

مهرداد علیمیان با اشاره به اینکه سازمان غذا و دارو هرچندوقت یکبار لیستی از کمبود‌ها را اعلام می‌کند، خاطرنشان کرد: موضوع این است که همیشه صرفا با کمبود یک داروی خاص مواجه نیستیم. ممکن است یکبار داروی اعصاب در لیست باشد، یکبار داروی قلب و یکبار داروی بیماران خاص! با توجه به بازه زمانی این کمبود‌ها متفاوت است. به طور مثال در ماه قبل با کمبود داروی اعصاب مواجه بودیم که همه این‌ها به میزان توزیع و مصرف در آن بازه زمانی بستگی دارد که سازمان اعلام می‌کند.

عضو هئیت مدیره سندیکای صاحبان دارو ادامه داد: به صورت موردی با این موضوع مواجه بوده‌ایم که به دلیل کمبود و دیر رسیدن دارو بیماران با مشکل مواجه شوند. عموما پزشکان در این گونه مواقع دارو‌های جایگزین را معرفی می‌کنند تا داروی اصلی تامین شود. نمی‌توان گفت داروی جایگزین برای بیمار عوارض دارد، اما بحث هماهنگ شدن با بدن بیمار را دارد، ولی نمی‌توانیم بگوییم بی دارویی وجود دارد. مثلا در دارو‌های افسردگی سه حلقه‌ای حداقل چهار مورد داروی جایگزین داریم و بسته به نظر پزشک این دارو تجویز می‌شود.

مهرداد علیمیان با بیان اینکه قسمت سخت ماجرا در آن است که با اعمال تحریم‌ها مدام در حال سنگ اندازی هستند، گفت: با همه این حال، ما هم یاد گرفته ایم که چگونه خواسته هایمان را تامین و تحریم‌ها را دور بزنیم و از این شرایط عبور کنیم. اکنون ۹۶ الی ۹۷ درصد دارو‌های ما تولید داخل است و سه درصد از آن وارداتی بوده است که برای همین سه درصد حدود یک سوم بودجه را می‌پردازیم و برای آن ۹۷ درصد ۹۷ درصد بودجه را پرداخت می‌کنیم.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.