ارتباط با ما در

پشیمانی ستودنی کعبی بابت ابرو برداشتن

به بهانه اظهار پشیمانی بازیکن سابق تیم‌ملی به خاطر ابرو برداشتن، از مزایای شجاعت در اعتراف به اشتباهات گفته‌ایم.

منتشر شده

«حسین کعبی» وقتی درباره ابرو برداشتن در جوانی از او سوال شد، بسیار صادقانه به آن پاسخ داد با این مضمون که: «آن موقع جوان بودم. تازه از شهرستان آمده بودم و به خاطر پخش زنده این کارها را می کردم. الان به من هر کاری بگویند انجام نمی‌دهم اما آن زمان یک کارهایی کردم که نباید می‌کردم. بچگی کردم.» البته او از توضیح مفصل‌تر در این خصوص به دلیل حضور فرزندش در پشت صحنه خودداری و سعی کرد تا حدی به صورت کلی از این موضوع رد شود. در این مطلب می‌خواهیم به بهانه این پرسش و پاسخ در یک برنامه تلویزیونی زنده، به این سوال مهم بپردازیم که اعتراف به اشتباهات گذشته چه مزایایی دارد و این‌که اعتراف توسط والدین جلوی فرزندان درست است یا خیر؟

از بیان اشتباهات گذشته، نترسیم
بسیاری از ما بعد از گذر از نوجوانی، درگیری‌های شخصی‌مان را فراموش می‌کنیم؛ این‌که چرا در حالی‌که می‌دانستیم کاری درست نیست، توان نه گفتن به آن را نداشتیم یا برای دوری از انتخابی اشتباه، چه فشار زیادی را باید متحمل می‌شدیم. البته فراموش کردن این درگیری‌های فردی شاید چندان عجیب نباشد اما اگر قرار باشد به وقت هم‌صحبتی با نوجوانان و جوانان، منکر این درگیری‌ها شویم، دچار خطایی بزرگ شده‌ایم چرا که این باور را به نوجوانان و جوانان منتقل می‌کنیم که فقط آن‌ها هستند که چنین درگیری‌هایی را تجربه می‌کنند و در کنار این باور غلط، احتمال این را که آن‌ها از بزرگ‌ترها کمک بگیرند، کاهش داده‌ایم. با توجه به این نکته، پاسخ صادقانه «حسین کعبی» درباره ابرو برداشتن‌، ارزشمند و درخور تقدیر است چراکه این پیام را به مخاطبان جوان برنامه می‌دهد که او هم در دوره‌ای چنین درگیری‌هایی داشته و در همان زمان هم گاهی مرتکب رفتارهایی شده که قابل دفاع نبوده و حالا بابت آن‌ها پشیمان است. در عین حال این شجاعت در گفتن تصمیم‌های اشتباه، می‌تواند به نوجوانان و جوانان کم‌تجربه کمک کند تا اگر مرتکب خطایی شدند، تصور نکنند دنیا به آخر رسیده است و آن‌ها راه بازگشتی ندارند و بدانند می‌توان خطاها را جبران کرد و البته زندگی حرفه‌ای موفقی چون «حسین کعبی» داشت.

نگران نباشید، فایده‌اش بیش از این حرف‌هاست
اما نکته دوم را شاید بهتر باشد خطاب به حسین کعبی و دیگر والدینی بگوییم که نگران اعتراف به اشتباهات خود هستند و ممکن است گاهی مانند آقای کعبی تلاش کنند تا جملات را به بهانه حضور فرزند در پشت صحنه برنامه، نصفه و نیمه رها کنند. درست است که بیان خطای گذشته و صحبت از آسیب‌پذیری خود، کار دشواری است اما شما که این کار دشوار را آغاز کرده‌اید، بیایید آن را به اتمام برسانید و از رها کردن نصفه و نیمه ماجرا خودداری کنید. مطمئن باشید فرزند شما با شنیدن این‌که روزی پدر یا مادرش انتخاب اشتباهی داشته، به دنبال کار اشتباه نخواهد رفت. در واقع برخلاف آن چه والدین تصور می‌کنند، در میان گذاشتن درست چنین موضوعاتی می‌تواند به اعتماد بیشتر بین والدین و فرزندان منجر شود و به نوجوانان این اطمینان را بدهد که وقتی در موقعیت دشواری برای تصمیم‌گیری قرار می‌گیرند، بدون نگرانی از سرزنش و نگاه از بالا به پایین والدین، برای مشورت سراغ آن‌ها بروند.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.