ارتباط با ما در

پیشنهاد گمرک درباره خودرو‌های دپو شده

گمرک ایران در پیشنهادی به وزارت اقتصاد خواستار آن شد که با اصلاح تصویب نامه هیئت وزیران، ۱۰۴۸ خودرو دپو شده هر چه سریعتر ترخیص شود.

منتشر شده

مهرداد جمال ارونقی معاون گمرگ ایران گفت: موضوع پیشنهاد جدید گمرک ایران به وزارت امور اقتصاد و دارایی درباره ترخیص خودرو‌های وارداتی دپو شده را ارائه و اعلام کردیم در رابطه با ترخیص خودرو‌های وارداتی دپو شده، عبارت مهلت “ترخیص” را به مهلت “صدور پروانه الکترونیکی” تغییر دهند تا در این حالت امکان ترخیص ۱۰۴۸ خودرو که پروانه دریافت کرده اند، اما به علت اتمام مهلت در گمرک باقی مانده اند، فراهم شود.

به گفته ارونقی، مهلت ترخیص خودرو‌های وارداتی دپو شده در نیمه تیر به پایان رسید و آمار از این حکایت داشت که ۶۶۵۳ دستگاه ترخیص شدند، اما ۱۰۴۸ دستگاهی که پروانه‌های آن صادر شده بود به علت اتمام زمان تعیین شده در گمرکات باقی ماند.

در این شرایط رئیس گمرک ایران برای تسهیل روند ترخیص خودرو‌های وراداتی دپو شده به وزارت اقتصاد و دارایی پیشنهاد داد تا با طرح موضوع در مراجع ذیصلاح، اصلاحی در بند (۳) تصویب نامه هیئت وزیران در تاریخ ۱۶ دی ماه سال گذشته انجام شود و عبارت ترخیص کالا به صدور پروانه الکترونیکی تغییر کند که در این حالت مهلت ترخیص کالا به مهلت صدور پروانه تغییر خواهد کرد.

ارونقی ادامه داد: اگر این اصلاح انجام شود ۱۰۴۸ دستگاه که برای آن‌ها پروانه الکترونیکی صادر شده است امکان ترخیص پیدا خواهند کرد بدون این که زمان برای ترخیص تمدید شود.

خودرو‌های وارداتی از حدود دو سال پیش به دلایل مختلف از جمله ثبت سفارش غیر قانونی و یا تغییر سیاست‌های ارزی در بنادر، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و اماکن گمرکی دپو شده بودند و مجوز ترخیص آن‌ها وجود نداشت، تا این که در نیمه دوم سال گذشته و براساس مصوبه هیئت وزیران در ۱۶ دی ماه، این گونه تصویب شد که مهلت چهارماهه‌ای برای ترخیص خودرو‌ها ایجاد شود که این مهلت در نیمه اردیبهشت امسال به پایان می‌رسید، اما هیئت وزیران مهلت ترخیص را دو ماه دیگر تمدید کرد که آن هم نیمه تیر به پایان رسید.

بعد از پایان مهلت در حالی رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که فعلا زمان ترخیص تمدید نخواهد شد که آمار اعلامی مسئولان گمرک نشان می‌داد در مهلت تعیین شده از حدود ۱۳ هزار دستگاه، ۶۶۵۳ خودرو ترخیص شده، اما ۱۰۴۸ دستگاه که برای پروانه صادر شده به دلیل پایان مهلت ترخیص و تکمیل نشدن دریافت مجوز‌های لازم در گمرک باقی ماندند و همچنین ۳۴۰ دستگاه دیگر هنوز پروانه‌ای برای آن‌ها صادر نشده بود.

از این رو اگر با پیشنهاد گمرک به وزارت اقتصاد موافقت شود و مهلت ترخیص به مهلت صدور پروانه تغییر یابد آن گاه این ۱۰۴۸ دستگاهی که پروانه دریافت کردند نیز به زودی ترخیص خواهند شد.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.